• Anonym (Hästsugen)

Ni med egen häst, hur mycket har ni över till annat varje månad?

Jag är så sugen på att köpa egen häst men är nojig över ekonomin.
    Min familj består av två barn och en sambo. Vi bor i villa som vi har lån på.
    Nu har jag lite frågor till er som har häst.
    Hur mycket har ni över varje månad när ni har betalt alla räkningar samt utgifterna för hästen? Till nöjen och mat då alltså.
     Har ni ngn buffert ifall hästen skadar sig, isåfall hur mycket?
    Reser ni utomlands?
    Vad ligger ni snitt på i månaden för era hästutgifter?
    Hur finansierade ni ert hästköp? Lånade ni pengar eller tog ni av era besparingar?
    Blir väldigt tacksam om någon/några tar sig tid att svara!

• Svar på tråden Ni med egen häst, hur mycket har ni över till annat varje månad?
  • Favvo

hur mkt  man har över beror väl på hur mkt inkomster man har. Ränka först ut vad en häst kostar i mån, stallplats, mat, hovar, försäkring ect beroende på vart du bor så är det säkert minst 5000-6000 i mån... sen så ska ju den lilla hästen ha nya täcken, sadel ect. Om du ska åka o träna med hästen så behöver du en bil som kan dra släp, hästtransport och en väldigt massa tid.

Min syster har häst och jag tror hennes häst kostar uppåt 6000 kr i mån, hon hade två förut men ena var de tvungen att avliva pga atros och innan de kom fram till att de var det som var felet så la mina föräldrar säkert ner flera tusentalskronor...

Så gå igenom er ekonomi noga innan du beslutar dig för att köpa en häst, den kostar inte bara pengar utan en massa tid varje dag...

• Swweetiie

En "billig" månad då jag inte köper nå nya saker ligger på ca 4500:-

Men då är inga träningar inräknat, och inte heller bensin pengar fram och tillbaka.
    Det är verkligen bara det nödbvändigaste..

Köpte nyss en ny sadel för 10.000:-
    Har säkert utrustning för 80.000:-
    Men då har jag inte så mycket grejer enligt mig!

Men allt beror på vad för häst, stall och utrustning man tänkt sig.

Min häst kostade 25.000:- när jag köpte honom.
    Och nu ska jag sälja honom för de samma, så de blir plus minus noll i häst köpet men
    det är driftkostnader som är den största delen!

• Anonym

hmmm....Jag har iof ingen dyr häst att köpa.. är en travare som kostade 7500kr. Jag tog ett lån på 10000 för att köpa honom och då köpte jag till massvis av täcken m.m.
    Har en stallhyra på 1700/månad och en försäkring på ca 200/månad. Mat ca 200/månad och skoning på 700 var 6-8 vecka. Jag har inga pengar undansatta till mina djur men jag har ett kort som jag har enbart till om djuren skulle bli sjuka.
    Nu är hästens lån avbetalt men jag betalar nu i snitt 2000-3000/ månaden beroende på om det är skoning eller inte. Men jag tränar inte för någon tränare och hö/strö ingår i min stallhyra.
    Så visst du kan komma ner i pris beroende på vart du bor,stallhyra, hur dyr häst du vill ha och om du ska åka och träna eller tävla mycket.

• Anonym (Hästsugen)

Tack för ditt svar. Jag har redan räknat ut vad hästen kommer kosta varje månad förutom utrustning och träningar. Jag undrade mest hur mycket som är skäligt att ha över efter alla räkningar och hästen är betald och ändå ha en bra levnadsstandard. Vet att det är olika för alla men det kan ju vara kul att bolla lite.

• Anonym (Hästsugen)

Tack swwweetiie och anonym. Jag har räknat ut att jag kommer ligga runt 2000 kr i månaden för stallplats, grovfoder, kraftfoder, strö, försäkring och skoning.
    Jag är i ett tidigt planeringsstadie så jag vet inte riktigt om jag ska låna pengar till hästen eller om jag ska köpa en billigare och betala kontant. Vill mest ut i skogen men även träna lite dressyr (lätt nivå) och utvecklas.

• Anonym

Tycker inte att det är sådär jätte dyrt... Men man måste ju vara två också om detta även om inte den andra är intresserad av hästar. Min sambo är livrädd för min häst men nu när vi ska ha bäbis i sommar så kommer våran ekonomi bli väldigt ansträngd...
    Andra säger åt mig att sälja för att det kommer bli jobbigt på alla sätt, men jag kan inte sälja honom han är mitt allt. Min sambo säger att jag inte ska sälja och han hjälper mig att betala... så man måste vara två....
    Beroende på hur mycket du kan om hästar och hur duktig du är så kan du ju bolla lite mellan olika hästar. Jag själv ÄLSKAR travare... och dom är inte dyra, går att träna precis som vilken annan häst som helst men kanske inte rida grand prix med =)

• Anonym (Hästsugen)
    Anonym skrev 2010-02-08 12:46:29 följande:
    Tycker inte att det är sådär jätte dyrt... Men man måste ju vara två också om detta även om inte den andra är intresserad av hästar. Min sambo är livrädd för min häst men nu när vi ska ha bäbis i sommar så kommer våran ekonomi bli väldigt ansträngd... Andra säger åt mig att sälja för att det kommer bli jobbigt på alla sätt, men jag kan inte sälja honom han är mitt allt. Min sambo säger att jag inte ska sälja och han hjälper mig att betala... så man måste vara två....Beroende på hur mycket du kan om hästar och hur duktig du är så kan du ju bolla lite mellan olika hästar. Jag själv ÄLSKAR travare... och dom är inte dyra, går att träna precis som vilken annan häst som helst men kanske inte rida grand prix med =)
    Tack för tipset. Min sambo är med på noterna.
     Vad är det som gör att du älskar travare? Jag har fått för mig att de rent generellt är väldigt heta att rida (tävlingsinstinkt)? Har ingen egen erfarenhet av dem men har hittat några fina som man kanske skulle kolla på då.
  • Anonym

Jo travare kan vara ganska heta. Men dom är väldigt väl hanterade oftast från början. Dom är vana att bli skodda, duschade, stå uppställda lite överallt, vana vid trafik och att åka transport, olika slags ljud m.m.
    Men du ska försöka hitta en som inte har sprungit för mycket på travet. Helst inte alls, eller bara blivit kvalad och sedan utdömd inom trav. Dom har oftast fina ben och inte massa slitskador, men kanske inte sprang så fort som dom ville.
    Min herre har toppstam inom travet, med farfar som Speedy Crown och pappan Giant Chill men det spelade ingen roll för min pojk var för dålig och blev för stor är ca 173 cm och det är STORT för att vara travare.
    Det jag vill säga är att dom är oftast inte spattiga och rädda för allt utan trygga och självsäkra OM dom har haft ett bra liv och uppväxt.
    Men jag vet inte, gillar du trav utseendet eller inte?
    Min herre ser precis ut som ett halvblod och rör sig som ett också, så hade man inte sett han nr på halsen så hade folk inte reagerat om jag hade ridit in honom på en LA dressyr tävling utan trott han hade varit en häst för ca 60000 och inte 7500.

• Anonym (Hästsugen)

Åh. Det låter intressant! Trygga och självsäkra låter bra. Jo, jag har sett många fina travare. Utseendet är inte så viktigt heller. Men tycker du att de är personliga och så? Jag gillar kallblod eftersom de ofta är stabila men ogillar att de kan var ngt okänsliga från marken. En kombination av dessa skulle varit perfekt. En signalkänlig, mjuk och personlig häst som är trygg och stabil att rida. Finns det?

• Anonym

ha ha ha ha ja självkalrt finns det hästar som är sånna =)
    Min herre är fruktansvärt känslig både i munnen och för skänklar, dock kan travare vara hårda i munnen från början efter travet. Men det går att jobba bort. Personliget finns det gott om i dessa hästar vill jag lova=)

Svar på tråden Ni med egen häst, hur mycket har ni över till annat varje månad?