• Länisen

Hur kallt får det egentligen vara på jobbet?

Vi har så jävla kallt här så det är sjukt... en tjej tog sin mobil som har en termometer på och den mätte 14 grader. Hur kallt är egentligen tillåtet att ha på en arbetsplats? Vi har tjatat och tjatat, men det händer liksom ingenting. Det finns bara ett enda element dessutom, det hjälper knappt... helt galet!

• Svar på tråden Hur kallt får det egentligen vara på jobbet?
  • Empan81

OJ!! Kan dem ínte köpa in värmefläktar som ni kan ha då. typ kupevärmare. Såna har vi ett par stycken när det är för kallt.

• 3barnsmor

gäller väl att ha på sig kläder bara.. tror inte det finns någon gräns direkt.

ni får be om ett underställ eller nåt

själv jobbar jag på lackering och där kan det bli extremt varmt istället

• Menhir
    isisisis skrev 2010-02-08 12:23:21 följande:
    Minus 18Efter det får man gå hem.Ingen behöver jobba under minus 18 .
    Men knappast inomhus va?

Det här hittade jag på prevent.se:

Det finns regler om hur kallt det får vara på arbetsplatsen. Värmekomfort skall erbjudas. Det innebär för stillsittande arbete en temperatur på +20-24°C. I livsmedelsindustrin gäller dock normalt längst +16°C.

• Plutteli

Beror på vad det är för arbete, men enligt arbetsmiljöverket skall det vid stillasittande arbete vara ca 20-24 grader i lokalen och där det är mer rörelse som kallast 16 grader. Så 14 grader är helt klart för kallt!

prata med arbetsgivaren och funkar inte det kontakta eran skyddsansvarige som skall ha direktkontakt med AV och gör en anmälan! Arbetsmiljöverket kommer då att gå in och utreda det hela och högst troligt ge arbetsgivaren i uppdrag att fixa problemet!

• Länisen

Vårat jobb räknas nog som väldigt stillasittande. Vi har dessutom arbetskläder, så man kan inte välja själv vad man ska ha på sig tyvärr. Det värsta är nästan att det blåser in kalluft som fan, rakt på oss,  så fort nån öppnar dörren.

Vi har verkligen tjatat på att få element. Chefen skulle köpa in värmefläktar, men fick nej uppifrån. Vi får bara ha oljeelement tydligen. Har tom sagt att jag kan köpa ett eget och ta hit, men det får vi inte heller...

• Plutteli
    Länisen skrev 2010-02-08 12:29:22 följande:
    Vårat jobb räknas nog som väldigt stillasittande. Vi har dessutom arbetskläder, så man kan inte välja själv vad man ska ha på sig tyvärr. Det värsta är nästan att det blåser in kalluft som fan, rakt på oss,  så fort nån öppnar dörren. Vi har verkligen tjatat på att få element. Chefen skulle köpa in värmefläktar, men fick nej uppifrån. Vi får bara ha oljeelement tydligen. Har tom sagt att jag kan köpa ett eget och ta hit, men det får vi inte heller...
    Gör en anmälan till Arbetsmiljöverket säger jag så lär de ta fyr även hos högsta hönsen!

Kika in på www.av.se så kan du finna närmsta regionkontor där du kan maila till någon av utredarna :)

(Min morsa är chef för hela norrlandsregionen så är det här i norr, dvs från Gävle och upp inkl. inlandet, kan jag hjälpa dig med kontakter)
  • Menhir

Köp en fleecetröja och dra på över kläderna. Om det blir protester så säg som det är att du fryser som sjutton och inte vill riskera att dra på dig varken förkylning eller ryggskott för då måste du vara hemma från jobbet!

14 grader finns ingen anledning att acceptera - då får de fixa fram snygga varma kläder till er och/eller värmefläktar.

• Länisen
    Plutteli skrev 2010-02-08 12:31:42 följande:
    Gör en anmälan till Arbetsmiljöverket säger jag så lär de ta fyr även hos högsta hönsen!Kika in på www.av.se så kan du finna närmsta regionkontor där du kan maila till någon av utredarna :)(Min morsa är chef för hela norrlandsregionen så är det här i norr, dvs från Gävle och upp inkl. inlandet, kan jag hjälpa dig med kontakter)
    Tack! Ska nog diskutera det lite med mina kollegor, men det känns som att vi nog får ta och göra det annars kommer det aldrig hända nåt. Bor i stockholm så det är lite långt från norrland, men tack ändå{#lang_emotions_smile}
  • Plutteli
    Länisen skrev 2010-02-08 12:38:33 följande:
    Tack! Ska nog diskutera det lite med mina kollegor, men det känns som att vi nog får ta och göra det annars kommer det aldrig hända nåt. Bor i stockholm så det är lite långt från norrland, men tack ändå
    Ah, men om ni gör en anmälan är det ju lätt fixat då Arbetsmiljöverkets huvudkontor är i Stockholm! (Solna närmare bestämt)
  • Länisen
    Plutteli skrev 2010-02-08 12:40:09 följande:
    Ah, men om ni gör en anmälan är det ju lätt fixat då Arbetsmiljöverkets huvudkontor är i Stockholm! (Solna närmare bestämt)
    Nu har vi skickat iväg ett mail till dom. Har inte gjort någon anmälan, (såg ingenstans därµan kunde det) men har skrivit ner hur vi har det och frågat hur vi ska göra för att gå vidare.
  • Plutteli
    Länisen skrev 2010-02-08 13:27:20 följande:
    Nu har vi skickat iväg ett mail till dom. Har inte gjort någon anmälan, (såg ingenstans därµan kunde det) men har skrivit ner hur vi har det och frågat hur vi ska göra för att gå vidare.
  • jassikan

Det kan ju ev. vara en kostnadsfråga. Kan ju finnas risk för att företaget helt enkelt inte har råd att köpa en värmeanläggning. Och då kan ju valet stå mellan att ha ett jobb att gå till och få lön eller inte.

Men här finns info. om vad som gäller:
    http://www.av.se/teman/inomhusklimat/kyla/arbetsmiljoregler/

Regler om rumsklimat finns i verkets föreskrifter AFS 2000:42, "Arbetsplatsens utformning". Se 31-33 §§ med kommentarer.
    - I 32 § anges att lokaler för arbete året om skall i regel ha värmeinstallationer. I kommentarerna till paragrafen anges att värmeinstallationen bör beräknas så att den normalt har kapacitet för att hålla en lufttemperatur om minst +20°C i vistelsezonen, för stillasittande arbete som är fysiskt mindre ansträngande.

• Länisen
    jassikan skrev 2010-02-08 16:40:34 följande:
    Det kan ju ev. vara en kostnadsfråga. Kan ju finnas risk för att företaget helt enkelt inte har råd att köpa en värmeanläggning. Och då kan ju valet stå mellan att ha ett jobb att gå till och få lön eller inte. Men här finns info. om vad som gäller:www.av.se/teman/inomhusklimat/kyla/arbetsmilj.../Regler om rumsklimat finns i verkets föreskrifter AFS 2000:42, "Arbetsplatsens utformning". Se 31-33 §§ med kommentarer. - I 32 § anges att lokaler för arbete året om skall i regel ha värmeinstallationer. I kommentarerna till paragrafen anges att värmeinstallationen bör beräknas så att den normalt har kapacitet för att hålla en lufttemperatur om minst +20°C i vistelsezonen, för stillasittande arbete som är fysiskt mindre ansträngande.
    Just nu befinner sig en massa chefer (kanske 50 pers?) i Australien och vi hade väldigt bra omsättning förra året om man säger så, så det går nog ingen nöd på företaget heller. {#lang_emotions_tongue_out}
  • lenasss

När det gäller "comfort till sina "arbetare", brukar det snålas, men resor till Australien, finns det pengar till.

Lite tips: (Kolla längst ner.)

www.rusta.se/flaktar_el_c277_sc277.html

Men klart de drar ju en del ström, och det kan ju kosta "surt", för arbetsgivaren?????

• jassikan
    Länisen skrev 2010-02-08 17:26:37 följande:
    Just nu befinner sig en massa chefer (kanske 50 pers?) i Australien och vi hade väldigt bra omsättning förra året om man säger så, så det går nog ingen nöd på företaget heller.

Då var det ju en helt annan femma!

Prata med någon chef om att köpa in några oljefyllda element. De ger bättre/jämnare värme än fläktar och elelement. Man får mer värme för elpengarna

Någon kanske kan erbjuda sig att införskaffa dem via utlägg eller kanske bäst med pengar i förskott. Det är kanske där skon klämmer att ingen kommer sig för att ta tag i det.

• Lavish

På mina jobb har vi 17-18 grader konstant pga konservationsskäl. Men 14 låter ju extremt.

• SnuttanSnuttan

Oj! Jag jobbar i butik, inom byggbranchen, och där har vi 12 grader!

Visst är det kallt, speciellt om man står i kassan (som är vid ingången) men efter att ha läst denna tråden kanske jag också bör ta det vidare?

Jag sitter just nu med halsfluss och feber. Mindre skoj men jag trodde inte man hade nåt att säga till om... Tack, för tipsen!

Svar på tråden Hur kallt får det egentligen vara på jobbet?