• angeni

Koka morötter i gryta?

När man fick papprena från bvc så stod det att man inte skulle använda vattnet man kokar morätter i pga att de släpper ifrån sig nitrit tror jag..

Men jag tänkte nu laga kalops till familjen och då ska dottern med få.

Är det någon fara att koka morötterna i grytan?

Vore jättebra med snabba svar då grytan står på spisen just nu

• Svar på tråden Koka morötter i gryta?
  • Abrakadabra

Det borde ju bli samma sak som att använda kokvattnet, så jag skulle koka morötterna i en kastrull bredvid och bland i dem på slutet. Men, jag vet inte

• Agamemnon
    Abrakadabra skrev 2010-02-08 12:36:34 följande:
    Det borde ju bli samma sak som att använda kokvattnet, så jag skulle koka morötterna i en kastrull bredvid och bland i dem på slutet. Men, jag vet inte
    Så gör jag. Tycker det blir godare också.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • angeni

Jo det var det jag funderade på. Men samtidigt är ju morot en väldigt återkommande sak i både grytor och köttfärssås, så jag funderar ju på hur det ligger till.

Första barnet man vet inte så mycket ännu:-P

• Caroline13

Jag kokade en bit kött, potatis och en morot i samma kastrull och när jag mixade det använde jag lite kokvatten. Har aldrig hört att man inte ska kunna använda kokvattnet, det är väl nyttigt...?

• angeni

Jo kokvatten från kött och potatis och allt förutom morötter tydligen enligt vårt bvc.

Jag har för vana att använda kokvatten från potatis att göra sås på.

Men har fått svar i annan tråd att det är ingen fara med det då det är så liten halt i nitrat i morötter

Svar på tråden Koka morötter i gryta?