• Stinis Olsson

Kyrkligt dop i sverige som utlandsförälder?

Jag bor i Frankrike och är inte längre skriven i sverige och betalar därmed ingen kyrkoskatt i sverige. Jag flyttade ifrån sverige till frankrike för ett år sen och har nu lite funderingar om dop för vår flicka.

Vi vill gärna döpa henne i sverige eftersom vi gör/firar allt annat i frankrike och det ger ett bra tillfälle att bjuda med min mans familj till sverige. Men jag undrar om vi har möjlighet att hålla ett kyrkligt dop för henne i sverige då vår situation ser ut som den gör. Är det någon som har kolla på detta?

Vi kan ju ha en namngivning hemma hos föräldrarna men det hade varit speciellt fint att få ha dopet i vår barndomskyrka med vår präst.

Countrykärlek rostar aldrig! lillanochlivet.blogspot.com/
  • Svar på tråden Kyrkligt dop i sverige som utlandsförälder?
  • christinaiskottland

Vi har haft tva underbart fina dop till vara barn och det har gatt sa bra sa, trots att jag bor i Skottland. Kolla med prasten och det borde inte vara nagra storre problem, sarskilt om era foraldrar fortfarande bor kvar i kommunen och ar med i kyrkan. Mojligtvis kan ni kanske fa betala en "utomkommunsavgift", men beror pa prast. Vi slapp och kunde lagga det pa vacker sang till dopet istallet.

Lycka till & hoppas ni far en fin ceremoni!

Christina

• Örnie

Om du inte har gått ur svenska kyrkan, så är du fortfarande medlem, även om du inte betalar skatt. Jag kollade upp detta en gång. Det var i samband med att svenska kyrkan utomlands ville ha mig i kyrkorådet (vilket jag tackade nej till) på villkor att jag var medlem i kyrkan, vilket jag inte var säker på. Men nu vet jag att jag är en icke-betalande medlem. I det fallet kan du ju ringa upp din barndoms församling och prata med dem. Eller ring svenska kyrkan i Paris för att kolla läget.

• siamusen

Ja, det kan du. Bor ocksa i Frankrike och har döpt i Sverige

• Stinis Olsson

Tack för svar!
    Jaha, ser man på. Jag trodde inte man längre var medlem om man inte betalade kyrkoskatten. Men det är väl bara om man aktivt skulle säga upp medlemsskapet som man inte längre har rätt till dop, bröllop osv.

Jag ska ringa upp prästen i veckan så det blir ordentligt gjort =)

Tack igen!

Countrykärlek rostar aldrig! lillanochlivet.blogspot.com/
  • siamusen
    Stinis Olsson skrev 2010-02-08 19:20:43 följande:
    Tack för svar!Jaha, ser man på. Jag trodde inte man längre var medlem om man inte betalade kyrkoskatten. Men det är väl bara om man aktivt skulle säga upp medlemsskapet som man inte längre har rätt till dop, bröllop osv.Jag ska ringa upp prästen i veckan så det blir ordentligt gjort =)Tack igen!
    Dop har du rätt till även om du inte är medlem. Det är ju barnet som tas upp. Att föräldrarna inte är medlemmar är ju inte viktigt.
Svar på tråden Kyrkligt dop i sverige som utlandsförälder?