• MonicaH

Hur e de me sötningsmedel o andra konstiga saker??

Hm Tex ICAS saft, som inte innehåller socker, då istället sötningsmedel. Light cola.
    Sockerfritt godis. Mm mm mm.
    Det ska ju vara nyttigare utan socker, men e verkligen sötningsmedel nyttigare?

Och vissa godis innehåller färgämnen, hur påverkar de barnet i magen, påverkar det barnet alls?

Jag har hört två olika versioner av lakrits, den ena är att man ska äta lakrits för att det höjer blodtrycket, men sen fick jag höra av en mamma som fött 6 barn att man ska inte alls äta lakrits under graviditeten. Varför kommer jag inte ihåg.

Det är kanske bättre att dricka 1 glas cola och sen får det vara nog än att smådricka lightläsk=))

• Svar på tråden Hur e de me sötningsmedel o andra konstiga saker??
  • Nyfiken gul

socker är alltid socker oavsett hur det stavas.......

så det är INTE okej att hinka i sig 2 liter light-cola bara för att det står light.....

• listo

I läsk och lightsaft är det oftast aspartam som används istället för socker.
    Livsmedelsverket anser inte att det finns någon anledning att avråda gravida
    från aspartam. Så länge man inte dricker typ 4-5 liter lightläsk om dagen så
    finns det troligen inga risker med sötningsmedel.

Färgämnen finns i det mesta, från godis till saft till läsk till olika matvaror.
    Och det är inte farligt på något vis, påverkar inte barnet det minsta.

Lakrits då... ja, Livsmedelsverket rekommenderar max 50 gram lakritskonfekt/dag,
    och det gäller oavsett om man är gravid eller inte. Orsaken är att lakrits innehåller
    ett ämne som heter glycyrrhizin som höjer blodtrycket en hel del hos vissa
    människor (inte hos alla).
    Det finns alltså ingen anledning att HELT undvika lakrits bara för att man är
    gravid, däremot ska man alltså helst inte äta för mycket.

• MonicaH

Oki. Har bara hört att man blir "dum i huvudet" av aspartam"...

• Lupinen69

Det finns så många korkade myter om aspartam...man blir nästan mörkrädd när man hör dem! Skulle inte förvåna mig om det är sockerindustrin som ligger bakom. De känner väl sig hotade av folks ökade medvetenhet om att socker ÄR ett gift!

• doktorC

Förstår inte varför man ska sricka saft och läsk över huvud taget, socker som aspartam.
    En snabb sökning på medline visar att det finns forskning bakom de sk "myterna" och att studier har visat att aspartam har neurologiska effekter.

Inte tillräckligt starka bevis för SLV, nej. Men jag skippar något så totalt onödigt.

• Infinite Joy

Håller med doktorC. Medline är alltid bra att söka på om det är något man undrar över. Länk dit samt till andra bra sökmotorer inom medicin såsom pubmed finns på KIs hemsida, biblioteket.
    Något som även är tänkvärt är att i Japan har man faktiskt förbjudit aspartam. Vet i8nte om ni håller med mig, men japanerna brukar vara smarta.
    Sedan måste jag påpeka att trots den sockerhysteri som äger rum så behöver vi faktiskt få i oss lite socker. Det är nog mera kombinationen av för mycket socker och skräpmat med att vi rör oss för lite som bidrar till den allt mer vanliga övervikten. Tillräcklig mängd socker får vi dock i oss utan att behöva tänka på det.

• Babe

instämmer doctor C... Läs även tex. Fredrik Pauluns bok om "näringslära" där han tar upp sötningsmedel och dess påverkan på oss, tex. blodsocker mm. Bra info. Jag är inte gravid (en wanna-be, än...), men har slutat med light-produkter, pga att de absolut inte tillför kroppen ngt positivt, snarare tvärtom. Jag mår mycket bättre utan dem. Hinkade i mig massor av light-drycker förr och var jämt trött, pga blodsockerpåverkan, förstår jag nu...
    Tar istället ett glas riktig saft med socker om jag blir sugen...
    Alt. vichy!!!

Babe

• Lupinen69

Jag tål inte socker av medicinska skäl (dock ej diabetes) så jag får helt enkelt hålla mig till lightläsk eller lightsaft de gånger jag öht dricker nåt av dem. Ser eg ingen anledning till varför man "ska" dricka läsk/saft alls! Och absolut inte barn! Vatten och mjölk funkar till det mesta. Öl dricker jag inte, men rödvin kan ju smaka ibland (dock inte nu som gravid, har totalstopp på alkohol!).

Jag äter alltså inte kakor å sånt skit heller. Det finns sockerfria kakor mm (dvs sötningsmedel) men de är inte goda och varför ska man äta sånt??? Tar hellre en macka eller frukt... Nåt jag däremot kan tänka mig att smaka är den nya Delicatobollen utan vanligt socker! Visst, där är ju sötningsmedel istället, men ibland hade det varit gott med en negerboll ju. Om man äter en eller två i månaden av den sockerfria varianten så tror jag inte man vare sig dör eller ger fostret skador.

Vanligt socker, dvs läsk/godis/kakor etc ligger ju bakom alla stora barn som föds nuförtiden! Så många är överviktiga nuförtiden och fortsätter dricka kopiösa mängder läsk under graviditeten. Då ska man kanske inte klaga över jobbiga förlossningar sen, när man själv har försatt sig i situationen...bara en tanke och säkert ett känsligt ämne. Men 2½ liter cola innehåller lika mycket energi som en elefantunge behöver.

• MonicaH

Jag undrade eftersom jag på senaste tiden har fått ett ordentligt sockersug.
    O min kille hjälper inte så mkt när de alltid finns godis mm hemma

• Hildis

Aspartam ska ju inte vara särskilt hälsosamt och jag undviker så gott det går - både för min egen och bebbens skull.

Kan däremot äta frukt hela dagarna. Mums! Ett tips kanske.

• mammacarro

finns så mkt som inte e bra så.. men aspartam e inte så bra det heller.. vår dotter var 5 veckor när hon fick diabetes, så man vet att man helst ska undvika allt med socker.. visst sötningsmedel e ju isf bättre en rent socker.. socker kan man kalla det vita giftet..

Svar på tråden Hur e de me sötningsmedel o andra konstiga saker??