• sofie och laura

Igångsatt efter ett ks

Om man födde sitt barn med ett Ks,
    Kan man med sitt andra bli igångsatt, eller kan det bli för komplicerat

• Svar på tråden Igångsatt efter ett ks
  • helene306

Det finns ju en risk med att bli igångsatt efter kejsarsnitt eftersom värkarna kan bli kraftiga och påverka ärret som kan brista. Bm och läkare är medvetna om detta och håller en kejsarsnittsmamma under extra koll.
    Jag blev igångsatt med första barnet, öppnade mig inte ett skit första dagen, öppnade mig och stängde mig under andra dagen. Hade grymt ont som EDA tog bort rätt bra. Nu inför denna förlossning vägrar jag igångsättning.

• Tjollabolla

Till mig sa dom att dom inte satte igång efter att man gjort KS pga. riskerna med att livmodern kan spricka. Så här blir det snitt.

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Bums

klart man kan bli igångsatt efter.
    För mig blev det akutsnitt med första, och nu med andra ska jag få en igångsättnig för att unvika att samma sak händer som senast, min son hade lagt sig på tvären när vattnet gick, så nu ska dom sätta igång mig när bebisen har huvudet neråt.
    Det har inte varit nå problem alls för mig att bli beviljad min igångsättning utan jag fick svaret "klart du får en igångsättning, vi ska göra allt vi kan för att du ska få föda vaginalt denna gång"

• Lunamamma

Jag får planerat snitt på BF+5 om inte förlossningen startat av sig själv. Förra gången blev det ett urakut snitt efter misslyckad igångsättning på BF+21.

• bunny75

Jag pratade med BM om det här. Hon svarade att det skiljer sig mellan olika sjukhus om de sätter igång  eller inte efter KS. Jag ska ha ett samtal på SÖS för att jag haft negativ erfarenhet med första förlossningen och ska önska mig inte bli igångsatt. Det blev jag första gången och det gick bra med den biten. Ändå, läste jag att enligt statistiken blir igångsatta mammor (för andra gången) snittade i 50% av alla fall. Då väljer jag plannerat snitt istället för en chansning.
    Men det är bara mina tankar... är ju bara i v 23

• SelmaV

Jag funderar också på det här. Jag blev igångsatt i v. 42+0 förra gången. Urjobbigt med värkar som pågick konstant + stressad bebis gjorde att det blev akutsnitt två dagar senare. Allt gick bra med snittet och sonen klarade sig fint. Nu har jag gått fyra dagar över tiden med andra barnet och kan inte bestämma mig för hur jag vill göra om det inte sätter igång spontant. Först och främst vill jag nog försöka invänta spontan förlossning men här i Stockholm får man inte gå över tiden mer än två veckor.

Svar på tråden Igångsatt efter ett ks