amningsvänlig tandläkare/tandsköterska?
Efterlyser här en amningsvänlig tandläkare eller tandsköterska! Nå'n som känner till någon sådan? Finns de?
Efterlyser här en amningsvänlig tandläkare eller tandsköterska! Nå'n som känner till någon sådan? Finns de?
Vad ska du med en sådan till? De flesta inom tandvården bryr sig nog inte om huruvida barnen ammas eller inte - man får inte karies av modersmjölk utan av småätande oavsett vad det är.
Inom parentes: det är föräldrarna som infekterar sina barn med "kariesbakterier" genom pussar och att suga på nappen etc, hos "ursprungsbefolkningar" som inte har s. mutans (som är en av de värre kariesbakterierna) får inte barnen karies av att ammas, det är en västerländsk företeelse.
Så det finns säkert amningsvänliga tandläkare, jag har aldrig träffat på någon som är varken speciellt amningsvänlig eller amningsmotståndare...
Menhir, leg tandläkare
tyvärr verkar tandläkare och tandhygienister vara lite fanatiska överlag, det verkar vara många som träffar på knasbollar som vill att dom slutar amma osv
Själv kände jag mig som en riktigt dålig förälder när jag gick från ettårs informationen som tandhälsan höll i
Jag tänker på det här med att vuxna människor smittar sina barn med karies genom att pussa och suga på nappen eller slicka av skeden eller vad det nu sedan är. Gäller detsamma för vuxna då? Som ju faktiskt kan utbyta rejält med saliv...
Om en partnern har många hål, så kan denna smitta den andra som annars inte hade haft några hål alls?
Hehe, tandläkare är fokuserade på tänderna inte nödvändigtvis vad som är bäst för hela barnet. Vår barntandläkare har under de fyra år vi har gått hos honom gått från att säga att "Nattamning av ettåringar är farligt" till "Det är bäst för tänderna att sluta nattamma efter ett års ålder." En nyansskiftning... Dock kan ju mina långtidsammade, nattsnuttare (eller tja nu har vi väl slutat med det för det mesta) visa upp kariesfria garnityr. Inte för att en svala gör någon sommar och plural av anekdot är inte data (ens när det kommer från leg. tandläkare).