• Cia D

amningsvänlig tandläkare/tandsköterska?

Efterlyser här en amningsvänlig tandläkare eller tandsköterska! Nå'n som känner till någon sådan? Finns de?{#lang_emotions_wink}

• Svar på tråden amningsvänlig tandläkare/tandsköterska?
  • Menhir

Vad ska du med en sådan till? De flesta inom tandvården bryr sig nog inte om huruvida barnen ammas eller inte - man får inte karies av modersmjölk utan av småätande oavsett vad det är.

Inom parentes: det är föräldrarna som infekterar sina barn med "kariesbakterier" genom pussar och att suga på nappen etc, hos "ursprungsbefolkningar" som inte har s. mutans (som är en av de värre kariesbakterierna) får inte barnen karies av att ammas, det är en västerländsk företeelse.

Så det finns säkert amningsvänliga tandläkare, jag har aldrig träffat på någon som är varken speciellt amningsvänlig eller amningsmotståndare...

Menhir, leg tandläkare

• Helene OSV
    Menhir skrev 2010-02-08 19:13:46 följande:
    Vad ska du med en sådan till? De flesta inom tandvården bryr sig nog inte om huruvida barnen ammas eller inte - man får inte karies av modersmjölk utan av småätande oavsett vad det är.Inom parentes: det är föräldrarna som infekterar sina barn med "kariesbakterier" genom pussar och att suga på nappen etc, hos "ursprungsbefolkningar" som inte har s. mutans (som är en av de värre kariesbakterierna) får inte barnen karies av att ammas, det är en västerländsk företeelse.Så det finns säkert amningsvänliga tandläkare, jag har aldrig träffat på någon som är varken speciellt amningsvänlig eller amningsmotståndare... Menhir, leg tandläkare
    Det har jag!
    De blev jättearga när jag ammade min ETTÅRING och skulle promt ha dit oss för ett extrabesök vid två år. Jag frågade om de även kallade alla som gav välling och t.o.m. nyponsoppa i nappflaska till extrakoll men de hade de ju inte resurser till så då var det enklast att sikta in sig på amningen.
    Nåja, vi kom dit, fortfarande ammandes, vid två år och visade upp hennes perfekta tänder.
    Sen dess har vi ju hunnit vara där några gånger och jag har tagit upp detta med amningen varje gång och även tagit med mig info (bla från Amningsnytt, en artikel om den "senaste" forskningen" finns på www.amningshjalpen.se ) och de har gett med sig litegrann nu faktiskt och kan nääästan erkänna att amningen inte utgör nån ökad risk men de lägger fortfarande alltid till ett "men...".
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥ Fyran 1009 ♥
  • Menhir
    Helene OSV skrev 2010-02-08 19:19:31 följande:
    Det har jag!De blev jättearga när jag ammade min ETTÅRING och skulle promt ha dit oss för ett extrabesök vid två år. Jag frågade om de även kallade alla som gav välling och t.o.m. nyponsoppa i nappflaska till extrakoll men de hade de ju inte resurser till så då var det enklast att sikta in sig på amningen.Nåja, vi kom dit, fortfarande ammandes, vid två år och visade upp hennes perfekta tänder.Sen dess har vi ju hunnit vara där några gånger och jag har tagit upp detta med amningen varje gång och även tagit med mig info (bla från Amningsnytt, en artikel om den "senaste" forskningen" finns på www.amningshjalpen.se ) och de har gett med sig litegrann nu faktiskt och kan nääästan erkänna att amningen inte utgör nån ökad risk men de lägger fortfarande alltid till ett "men...".
    Det finns alltid fanatiker!

Det ÄR en ökad risk för karies - om man småäter - och det är fler som "småsnuttar" bröstmjölk än välling. Men det är som sagt inte bröstmjölken i sig utan småätandet som är boven.
  • Marlene

tyvärr verkar tandläkare och tandhygienister vara lite fanatiska överlag, det verkar vara många som träffar på knasbollar som vill att dom slutar amma osv

Själv kände jag mig som en riktigt dålig förälder när jag gick från ettårs informationen som tandhälsan höll i

• Miss Maya

Jag tänker på det här med att vuxna människor smittar sina barn med karies genom att pussa och suga på nappen eller slicka av skeden eller vad det nu sedan är. Gäller detsamma för vuxna då? Som ju faktiskt kan utbyta rejält med saliv...

Om en partnern har många hål, så kan denna smitta den andra som annars inte hade haft några hål alls?

• Menhir
    Miss Maya skrev 2010-02-08 20:43:53 följande:
    Jag tänker på det här med att vuxna människor smittar sina barn med karies genom att pussa och suga på nappen eller slicka av skeden eller vad det nu sedan är. Gäller detsamma för vuxna då? Som ju faktiskt kan utbyta rejält med saliv... Om en partnern har många hål, så kan denna smitta den andra som annars inte hade haft några hål alls?
    Nja, principiellt i vilket fall.

Men tänk att du knappt har några mutansbakterier och fått massor av din kille via kyssen så har du just då fler mutans än vanligt. Men du har uppenbarligen inte en miljö som mutans trivs i så du kommer att svälja ner dem innan de hinner föröka sig alltför mycket. Livsbetingelserna för mutansbakterierna är helt annorlunda hos dig jämfört med din kille (han kanske äter mer socker - då trivs mutans) och då får du inte mer karies ändå.

Det är alltså inte alltid så enkelt...

Sedan, apropå¨fanatiska tandläkare o -hygienister. Erfarenhetsmässigt är det tyvärr så att många barn som ammas länge får mer karies (även om det som jag skrev tidigare inte beror på bröstmjölken i sig). Det är troligen fler ur "socialgrupp 3" som ammar länge medan många högutbildade, vars barn generellt får mindre karies, ammar kortare tid. I vilket fall är det likande faktorer som ligger bakom sambandet karies-amning.

Och att träffa 3-åringar med karies är INTE roligt! Det går sällan att behandla dem utand et blir "snabblagningar", kankse med lugnande medel, och ofta får de värk och så får man dra ut tänder. Då blir käkarna för små och så får de problem senare... det är därför vi inom tandvården tjatar om att sköta små barns tänder. Vi vet cilket trauma det blir för många barn. Tyvärr.

Så: amma gärna men småsnutta inte. Ge bröstmjölk som man ger välling och undvik nattamning och amning efter tandborstning (nu pratar vi alltså inte om amning av riktigt små barn).
  • Marlene
    Menhir skrev 2010-02-09 11:29:09 följande:
    Nja, principiellt i vilket fall. Men tänk att du knappt har några mutansbakterier och fått massor av din kille via kyssen så har du just då fler mutans än vanligt. Men du har uppenbarligen inte en miljö som mutans trivs i så du kommer att svälja ner dem innan de hinner föröka sig alltför mycket. Livsbetingelserna för mutansbakterierna är helt annorlunda hos dig jämfört med din kille (han kanske äter mer socker - då trivs mutans) och då får du inte mer karies ändå.Det är alltså inte alltid så enkelt...Sedan, apropå¨fanatiska tandläkare o -hygienister. Erfarenhetsmässigt är det tyvärr så att många barn som ammas länge får mer karies (även om det som jag skrev tidigare inte beror på bröstmjölken i sig). Det är troligen fler ur "socialgrupp 3" som ammar länge medan många högutbildade, vars barn generellt får mindre karies, ammar kortare tid. I vilket fall är det likande faktorer som ligger bakom sambandet karies-amning.Och att träffa 3-åringar med karies är INTE roligt! Det går sällan att behandla dem utand et blir "snabblagningar", kankse med lugnande medel, och ofta får de värk och så får man dra ut tänder. Då blir käkarna för små och så får de problem senare... det är därför vi inom tandvården tjatar om att sköta små barns tänder. Vi vet cilket trauma det blir för många barn. Tyvärr.Så: amma gärna men småsnutta inte. Ge bröstmjölk som man ger välling och undvik nattamning och amning efter tandborstning (nu pratar vi alltså inte om amning av riktigt små barn).
    Fast vad jag förstår så är det fler högutbildade som ammar i högre utsträckning än lågutbildade, så där spricker din teori lite.
  • canmamma

Hehe, tandläkare är fokuserade på tänderna inte nödvändigtvis vad som är bäst för hela barnet. Vår barntandläkare har under de fyra år vi har gått hos honom gått från att säga att "Nattamning av ettåringar är farligt" till "Det är bäst för tänderna att sluta nattamma efter ett års ålder." En nyansskiftning... Dock kan ju mina långtidsammade, nattsnuttare (eller tja nu har vi väl slutat med det för det mesta) visa upp kariesfria garnityr. Inte för att en svala gör någon sommar och plural av anekdot är inte data (ens när det kommer från leg. tandläkare).

Svar på tråden amningsvänlig tandläkare/tandsköterska?