• DrömFåret

Regler för timvikarie?

Scenario:
    Arbetslös blir erbjuden timvikariat med schema för en vecka, ca 1 månad före aktuellt vikariat. Arbetslös tackar ja, andra uppsatta tider mm.

Arbetsgivare säger till vikarien fredagen innan aktuell vecka att vikarien inte ska jobba.

Fråga:
    Har arbetsgivaren rätt att göra så här? Kan arbetstagaren kräva att få lön för denna vecka ändå?

Var kan jag hitta bestämmelser för arbetsgivarens skyldigheter? Har sökt med ljus och lykta men hittar inget.

• Svar på tråden Regler för timvikarie?
  • Tecken

Har du tittat i kollektivavtalet?

• magelita80

när jag jobbade som timvikarie inom kommunen så var de tvungna att meddela mig 2 veckor innan annars fick jag lön fast jag inte jobbade. vet inte om det var enn kommunal föreskrift el lagstadgat

• DrömFåret
    magelita80 skrev 2010-02-08 19:29:12 följande:
    när jag jobbade som timvikarie inom kommunen så var de tvungna att meddela mig 2 veckor innan annars fick jag lön fast jag inte jobbade. vet inte om det var enn kommunal föreskrift el lagstadgat
    Den regeln har jag också hört, men jag kan inte hitta det i några dokument.

Någon som är fackligt insatt som vet??? Har kollat i kollektivavtal men inte hittat rätt.
  • Tecken
    DrömFåret skrev 2010-02-08 19:30:54 följande:
    Den regeln har jag också hört, men jag kan inte hitta det i några dokument. Någon som är fackligt insatt som vet??? Har kollat i kollektivavtal men inte hittat rätt.
    Om du säger vilket kollektivavtal du tillhör, så blir det lättare att hjälpa dig
  • DrömFåret

Har pratat med personal på lönekontoret idag och hon berättade att jag hade rätt. =)
    så då är det nog lungt.
    tack för era synpunkter.

Svar på tråden Regler för timvikarie?