• Snöprinsessan

Ni med två bakåtvända bilstolar, HUR får ni plats i bilen?

Det förstår inte jag. Nu är min dotter 4 år så hon har en smidigare framåtvänd bilstol och min dotter som är 7 månader åker bakåtvänd och vi har precis bytt stol till henne. De sitter båda bak eftersom vi har airbag fram. Minstingens stol har en sån där "klack" som ska vara nedanför sätet och passagerarstolen är så långt fram att min man knappt kan sitta där. Så hur hade det gått om vi hade två sådana stolar, då hade han ju inte ens kunnat köra bilen.

• Svar på tråden Ni med två bakåtvända bilstolar, HUR får ni plats i bilen?
  • LyNxQ

Kan ni inte ha bakåtvända stolen i mitten? Då blir det bättre plats i framsätena..
    Men det löser inte problemet med två bakåtvända..

Kanske en bakåtvänd stol bakom där den kortaste vuxne brukar sitta? Och en i mitten, och så framåtväda dottern på andra sidan?

• Snöprinsessan

Jag kanske uttryckte mig oklart. Har bara två flickor, alltså en balåtvänd stol men det är ju hopplöst trångt och då undrade jag om det finns någon lösning för hur gör de som har två?

• LyNxQ

jo, jag förstod det

och mitt tips var att sätta den bakåtvända i mitten bak (eller fram om ni inte har airbag)

• Cecci78

Det beror ju lite på vilka stolar man har och vilken bil och hur stor föraren är. Vi har två bakåtvända stolar i baksätet på var sin ytterkant. En Britax Two Way och en Brio Zento. Framför Zenton ska man vara kort som jag om man ska kunna sitta bra. Framför Two Way går det bra att köra om man är normallång i Volvo V70 och 240. Det blir även bra med plats till barnen, de är 2 och 5.

• tinis77

Vi har2 bakåtvända i bak, en i mitten och en bakom passagerarsätet. Har babyskydd i fram nu, där kommer det bli en bakåtvänd stol om några månader. Vi får alltså plats med 3 bakåtvända stolar och 2 vuxna i bilen. Jag sitter perfekt när jag kör, maken sitter lite trångt men det går.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10*
  • cicci85

I ena bilen har vi en i fram och en i bak, i andra bilen en i mitten och en bakom passagerarsätet. Det beror ju mycket på vilka stolar man har!

• nallemajja

Jag håller med om att det är jättesvårt. Vi har en Britax Hi-Way bakom passagerarsätet och enligt bruksanvisningen ska inte barnstolen inte ta i sätet framför. Detta gör att passagerarsätet fram är helt omöjligt att utnyttja. Enda sättet att få plats fram är att vinkla upp barnstolen maximalt och låta stolen framför ta i. Vi har en Volvo V50. De sa att Britax Hi-way skulle vara den stol som tog minst plats...men jag förtår inte riktigt hur det är tänkt. Hoppas det kommer bättre stolar snart :) 

• jelena2

Jag har tvillingar som snart fyller fyra år och de sitter båda bak i en Volvo V70. Det är Be Safe Izikid-stolar och de sitter bakom stolarna, alltså ingen i mitten.
    Vi sitter bekvämt i fram, men undrar hur det ska gå när vi byter deras stolar, vilket det börjar bli läge för så smått. De kommer väl sparka sönder våra ryggar då, är jag rädd för...
    Det enda som är dumt just nu är att mittenplatsen i bilen är svår att använda. Förutom för filtar, leksaker och ballonger förstås!

• Cecci78
    nallemajja skrev 2010-02-09 13:37:30 följande:
    Jag håller med om att det är jättesvårt. Vi har en Britax Hi-Way bakom passagerarsätet och enligt bruksanvisningen ska inte barnstolen inte ta i sätet framför. Detta gör att passagerarsätet fram är helt omöjligt att utnyttja. Enda sättet att få plats fram är att vinkla upp barnstolen maximalt och låta stolen framför ta i. Vi har en Volvo V50. De sa att Britax Hi-way skulle vara den stol som tog minst plats...men jag förtår inte riktigt hur det är tänkt. Hoppas det kommer bättre stolar snart :) 
    Den är ju rätt liten så den tar liten plats i själva sätet. Till mig sa de att sätet framför får nudda stolen men bilstolen får inte stödja på sätet framför.
  • m1nn13

Vi har två st bakåtvända. En fram på passagerarsidan och en i baksätet rakt bakom. Inga problem, men vi har Volvo V70. Akta-stolar.
    Är det ont om plats kan man prova med Volvos egna originalbarnstolar!

Svar på tråden Ni med två bakåtvända bilstolar, HUR får ni plats i bilen?