• annasj69

Skidhjälm tips på bra modell?

Hej,

Vår lilla tjej på snart 3 år ska få testa på att åka skidor. Jag undrar om ni har något tips på en bra hjälm. Hon kommer tror jag väl mest bara test att ha skidorna på slätmark för att testa att ha något stort på fötterna så att säga. Jag är tveksam om det blir så mkt lutning där hon kommer åka. Hur har ni gjort som låtit era småbarn testa, hur har den första åkningen sett ut för er?

• Svar på tråden Skidhjälm tips på bra modell?
  • resemamman

För så små barn tycker jag att det räcker med en hockeyhjälm/skridskohjälm. Kanske ni redan har en för pulkaåkning? De åker mest mellan benen på en vuxen och får sällan upp någon hög fart. Så varken egna smällar eller att någon kör in i dem är särskilt hög risk.

Mina barn har åkt skidor från ca 2,5 år. Först på platten och sen mellan benen på oss. Vid 3 - 3,5år har de klarat att åka en snäll barnbacke själva, likaså att åka enklare knappliftar. Då har de även fått riktiga slalomhjälmar. Finns på de flesta sportbutiker som säljer alpinutrustning, t ex Stadium/Everest har bra skidhjälmar för barn för runt 250kr. Avgörande är att de är motoriskt och muskulärt tillräckligt utvecklade för att klara skidåkningen. Har de spagettiben och faller ihop när man släpper dem kanske de bör vänta ett tag.
  • annasj69

Tack för tipsen. Jag misstänkte att riktig skidhjälm var överkurs. Jag har nu införskaffat en pulkahjälm.

Svar på tråden Skidhjälm tips på bra modell?