Smöra & bröa teflon?
Behöver man smörja och bröa en form som är i teflon?
Behöver man smörja och bröa en form som är i teflon?
Jag som trodde det fanns många kunniga baktanter här...
Det är inte dumt att ha lite, men det fastnar inte lika illa som i andra formar ändå.
Det blir godare om man gör det. Annars kan ytan bli lite svampig om man exempelvis gör en sockerkaka.
Jag som tycker ströbröd är äckligt :/ skippade att smöra & bröa nu ikväll när jag gjorde chokladkaka i min nya teflonform men den gick ju inte att få ur formen
Ajdå. Då får du nog köpa en sån där form med lös botten och sidor som man öppnar upp för att slippa behöva bröa.
Jag har en sån också, fast jag har bara använt den 1 eller 2 ggr och jag var stensäker på att jag inte använde nå ströbröd. Bakar inte så ofta Därför använde jag det inte nu heller.. köpte jag 2-pack nya formar i helgen. Mne jag får nog ströbröa dom då :(
Jag rekommenderar mannagryn istället för ströbröd. Mycket godare och mumsig konsistens. :)
man kan använda vetemjöl istället för ströbröd också
Bröa med kokosflingor istället, riktigt mumsigt :) Eventuellt kan man vilja dra ned på sockret i smeten en aning, ifall man är känslig för sött.
Oh tack för alla tips! Ska välja nåt till nästa gång
Min erfarenhet är att det fastnar utan smörjning men ibland räcker det med att låta brödet svalna i formen och därefter lossnar det men ibland smörjer jag med lite rapsolja och då lossnar brödet lätt. det är bröd jag bakar i teflonform
Brukar oftast bara använda smör och det brukar gå bra.