• Jessi

Blåsor på fingrarna??

Upptäckte tidigare idag att Saga fått små blåsor på en del fingrar och även några inuti händerna. Dessutom hade hon en hel del likadana på skinkorna! Inte i ansiktet eller någon annanstans vad jag kan se.

För 9 dagar sedan fick hon sin 18 månaders MPR-vaccination, men kan det verkligen vara det? Ingen feber har hon, men hon har sovit oroligt och vaknat och varit ledsen, men så är hon väldigt snuvig också...

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

• Svar på tråden Blåsor på fingrarna??
  • Liwa1

Hand och fot sjukan kanske.

Kolla om det även kommer på fötterna. Det är en sorts virus som inte är sirekt farlig. Smittar säger en del och en del läkare inte...hmm. Rådet är att vara hemma tills dom försvinner och inte smittar andra.

Det brukar inte klia och när det börjar ta slut så flagnar dom lät. Kan även bli lite vit/gråaktiga blåsor. Gest ingen medicin för det.

• Fjuppen

Hej!!
    Dom senaste dagarna har jag läst en del om höstblåsor. Det är tydligen nåt man får i samband med förkylning på hösten. Man kan få dem på händer, fötter och i munnen. Vet inte om det är det som din dotter har fått, men du kan ju kolla upp och läsa och se om det stämmer med det hon har.

www.smittskyddsinstitutet.se/SMItemplates/Article____2270.aspx

Kolla den här länken, där står det mer om höstblåsor.

Kram på er båda

• Tro på

Hand och fotsjuka.
    Kolla inuti munnen också, gör ont!
    Min son har haft det som liten, inget farligt men håll barnet hemma.
    Smittar INTE från djur (mul o klövsjuka)

Hälsa Saga att krya på sig

• Jessi

Tack för era svar!

Så de här höstblåsorna (det måste vara de ni båda menade eller?) behöver inte komma alls i munnen? Och man kan vara feberfri?

Bara så konstigt att det kommer NU när man som bäst väntar på reaktionen från vaccineringen....

• Atjo

Det låter som "höstblåsor". Alicia hade sådana för ca 2 veckor sen; små blåsor på händerna, stora blåsor på tårna och sidan om fötterna och en jätteblåsa på tungan, som gjorde att hon dreglade något vansinnigt. Precis innan blåsorna kom hade hon feber och var förkyld. Man behöver inte göra någonting, men jag baddade med klorhexidin på fötterna och tvättade hennes händer med vanlig tvål och vatten ett par gånger per dag. Dessutom bytte vi sängkläder i hennes säng varje kväll i fyra dagar, för det läste jag på nätet att man skulle. Fjärde dagen var blåsorna nästan spårlöst försvunna.

• Jessi

Om hon skulle få blåsor i munnen också, och de gör ONT -då borde man väl kunna ge alvedon för det eller?

• Jessi

Atjo:

Var på nätet läste du om detta? Kan vara intressant för mig också kanske då?

Men ni, höstblåsor och hand- och fotsjuka, det är väl samma sak va?

• Jessi

Och att det kommit på rumpan??? Det är nog mest där faktiskt...

• Liwa1

Det kan komma där med men i första och mesta hand på fötter och händer.

Svar på tråden Blåsor på fingrarna??