Hur lång väntelista i Region Skåne för Gastric Bypass?
Någon som vet ungefär hur lång tid man får vänta på en GBY inom Skåne?
Någon som vet ungefär hur lång tid man får vänta på en GBY inom Skåne?
Puff..
Ingen som vet?
Jag fick min remiss i maj-09 och blev opererad i Kristianstad oktober-09. Jag åberopade vårdgarantin! När du får bekräftelse på att du står i kö så ring och åberopa den. Annars kanske du får vänta 1-2 år. lycka till!
Jag står inte i kö än, ville bara kolla av hur det ligger till. Bor faktiskt själv i K-stad!
Jag bor utanför Krstd och vill också opereras! har ett BMI på lite över 40 & orkar inte längre. Måste bara upprätta lite mod att gå till min husläkare. Är rädd för att han inte ska ta mig på allvar och inte ge mig någon remiss. Har verkligen tänkt igenom detta i flera år & har nu bestämt mig. Är beredd att bekosta det själv privat om jag måste, men då dröjer det ett bra tag för att spara ihop pengar.
Ni som fått det beviljat, har ni några bra "tips" på vad man ska säga & absolut inte säga?
Em:
Jag är i exakt samma sits som du! Vågar inte riktigt be husläkare om remiss, trots BMI på 43... Men en väninna till mig som gjort en GBY sa att VC:s läkare kan inte neka dig en remiss.
Hej!! Jag undrar om någon har ett telefonnummer man ska ringa för att åberopa vårdgarantin. Har stått i kö i över ett år och gjort av med lappen jag fick efter att min remiss var skickad. Den lappen jag fick kom från Landskrona, men bor i Kristianstad. På min remissbekräftelse stod det att kö-tiden var 48 mån!!!!!
arg: Jag ska se om jag hittar min lapp, det stod samma på min lapp som kom från Landskrona, jag bor med i K-sat.
Jag lyckades till sist få tag på de i Landdskrona. Fick beskedet att det är minst 24 månaders kö även om jag åberopar vårdgarantin. De enda som får op innan är de som har förtur pga komplikationer av sin fettma. Tyvärr är jag frisk som en nötkärna.. =(
Hmmm, ok, vad menar de med komplikationer?