• Mimmie

Socker i urinen???

Var hos BM igår och efter att som vanligt lämnat urinprov sa hon att det var lite socker i urinen. Hon frågade om jag ätit något sött och jag sa att jag druckit juice nån timma tidigare. Det kunde vara det sa hon. Tydligen var det lågt (2) så det gör vi inget åt sa BM.
    Klantigt nog så frågade jag inget mer, men nu undrar jag vad detta innebär??? Diabetes? Jag har ingen aning! Är det nåt som jag borde vara orolig över?
    Hoppas nån kan hjälpa mig och göra mig lite visare!
    Tack! // Mimmie

• Svar på tråden Socker i urinen???
  • Sofie

Kollade hon ditt blodsocker samtidigt?

• Mimmie

Blodsocker? Är det B-glykos, det?
    I så fall ja, det var på 5,7.

Vet du vad det innebär? // Mimmie

• MalinI

Om man ligger över 8 på blodsockret så måste man kolla med en glukostest för att kolla ev graviditets diabetes.
    Mitt brukar ligga på runt 4, nånting. Men sist så var det uppe i 7,3. Då frågade BM om jag hade ätit ngt sött. Visst hade jag det. Var dundersugen på oboy, rostad macka med marmelad och sen en massa juice, en halvtimma innan jag tog provet. Så hon sa att det var lite på gränsen.

• Sofie

Om man ligger högt i blodsocker (över 8-10 mmol/L) kan njurtröskeln passeras, det innebär att det "läcker ut" socker i urinen. Om man ser socker i urinen (inte helt ovanligt hos gravida) är det bra att även kontrollera ev förekomst av ketoner, vilket är en slags rest från den fettförbränning som äger rum för att kroppen inte kan ta upp energi från sockret (om man har diabetes). Din barnmorska tittade säkert även på förekomsten av ketoner när ni kollade din urin, och såg att det inte fanns några sådana. Om man tittar på ditt B-glukos värde så hade det redan sjunkit under 8mmol/L, det borde inte vara någon fara. (Din bm kan säkert förklara detta mycket bättre). Man kan tillfälligt ha lite socker i urinen då man ätit/druckit något sött och det är ingen fara.

• Mimmie

Jag har legat på runt 5,7-5,8 sedan inskrivningen i v.9.
    Kan det kanske bero på att jag alltid varit hos BM på morgonen direkt efter frukost? Då brukar jag ju normalt ha ätit mackor och druckit juice.

Blodsockret nämnde hon inte ens, det var bara sockret i urinen hon frågade om.

Jag behöver inte oroa mig då, eller vad tror ni?
    BM borde ju sagt ifrån om det var något allvarligt eller något jag skulle tänka extra på. Ska ju dit om 2 veckor igen så hon får väl kolla på nytt.

Tack för hjälpen tjejer och ha en bra kväll!// Mimmie

• Sofie

Jag tror inte att du behöver oroa dig! Om hon skulle ha misstänkt att du hade diabetes så skulle du fått lämna fler prover, eftersom det är lite speciellt med diabetes och graviditet.
    Må gott/ Soffi

• Snutten

Hej!
    5,6-5,7 i b-glucos är helt normalt. Det är absolut inget att oroa sig över. Diabetiker ligger oftast över 8-10 om de inte sköter sin diabetes helt exemplariskt.

• Monstret

Hade det varit något att oroa sig för så hade du fått göra ett blodprov och sedan kanske en glukosbelastning. Jag låg lite över gränsen och fick göra ett sådant, men det resulterade i ett normalt värde till slut så jag slapp lägga om kosten. Du får göra många blodprov framöver så de lär hålla koll på ditt socker. Vidtar de inga åtgärder så kan du vara lugn!

• SaraLotta

Jag har jobbat med B-glukos tester och liknande, om man ska fastställa ev diabetes ska man göra det på fastande mage. Så om du ätit innan provet och har lite högre värden än normalt så innebär det ingenting. Så oroa dig inte för det!

• Tinka

Jag tog diabetes test i onsdags,,,men det var lugnt,, man ska inte äta eller dricka nått på 10 timmar, sedan tar dom ett test, efter de får man dricka en stor kopp med sockerlag eller nått sånt ( äckligt) sen får man vila i två timmar och sedan ta ett nytt test.

Pappa har diabetes så det var skönt att kolla, men jag bör vara försiktig i framtiden...för jag vill ogärna få det jag med...

Jag tror inte du behöver oroa dig, din BM kommer säga ifrån om det behövs testas mera...

kram//T

Svar på tråden Socker i urinen???