• Hoppetossan

Enkel korvgryta?

Jag är ingen hejare på att laga mat och tycker att det är både tråkigt och tidskrävande. Och nu är det så att jag så gärna skulle vilja göra en korvgryta också tittar jag i receptböckerna... så är det en hel vetenskap att göra en korvgryta... Ska det behöva vara så?

Finns det någon som brukar göra en enkel korvgryta med typ potatis, korv, lök och kanske nåt annat som man normalt sett har hemma?
    Jag brukar inte göra grytor överhuvudtaget, det är därför jag inte kan få till det själv...
    Dela gärna med er av enkla tips och recept.

• Svar på tråden Enkel korvgryta?
  • Nettan73

För att få till en gryta behöver du bara slänga ner det du gillar i en kastrull/ gryta och fräsa lite, pudra över lite mjöl och hälla på buljong eller grädde och krydda efter smak! Ingen vetskap!

• Hoppetossan

Hmmm... jag förstår att det kan vara ganska enkelt... men nu är det ju så att jag har tummen mitt i handen när det gäller matlagning... det jag gillar kanske inte passar så bra ihop... och vilka kryddor kan tänkas passa?

• Dino78

Jag tar en stor kastrull och hller i vatten, så slänger jag i en buljongtärning och dasrka till några gånger på citronkryddan, typ ett par kryddmått typ. Så lägger jag i potatis och när den är nästan mjuk så häller jag i ärtor och morötter samt grillkorv som jag skär i bitar. Det tar cirka fem minuter för det att bli klart efter man slängt i korv och det. Sen äter jag det och kryddar med citronpepar.

• Nettan73

jag skulle krydda med grillkrydda, vitpeppar, salt och tomatpure..

• bodica

Potatis,morötter, purjolök och falukorv. Skala potatisen och morötterna skiva dem, skiva falukorven stryk på lite senap och tärna den, skiva purjon med. Ned med allt i gryta, salta peppra och en klick margarin och på med vatten, koka tills potatisen är mjuk.

Finns en annan varaint på samma tema men häll allt i en ungsfast form, häll på grädde och ströbrod och in med det i ugnen.

• sweetpea

Tärna några sorters rotsaker - potatis, morötter, palsternacka och lite rotselleri brukar jag ta. Koka dem mjuka och lite mosiga i saltat vatten med ett lagerblad och några hela vitpepparkorn. Lägg i köttkorv eller fläskkorv i skivor, låt puttra en stund och ät i djup skål med grovt bröd och ev. lite senap. Min farmor brukade laga det, och det är gott!

• Poppie

Skala potatis och morötter och skär i lagom stora bitar Lägg ner i vatten + buljongtärning, obs så lite vatten som möjligt, skall bara täcka bitarna
    Skala och tärna en stor gul lök, bita upp falukorven och bryn lätt i stekpanna.
    När potatisen och morötterna är nästan färdiga slår man på en burk krossade tomater, det är nu man ser om det är för mycket vatten. Det skulle ju bli gryta inte soppa om du får en soppa så tar du upp en del av vätskan och låter det koka ihop
    När konsistensen ser bra ut så rör du ner korv och lökjoxet
    Enda krydda jag använder är Trocomare, en starkare variant av Herbamare
    Smaklig måltid Poppie

Svar på tråden Enkel korvgryta?