• hopp och längtan

Hur snabbt försvann er vätska ur kroppen?

Hejsan, jag är gravid i vecka 36 och har samlat på mig jättemycket vätska vilket bl.a. gör att jag har värk i mina leder, speciellt i fingrar, handleder och fötter. När jag tittar mig själv i spegeln njuter jag av bebismagen, men jag känner ibland inte igen mig själv för jag är så svullen. :(

Min fråga till er som själva samlat på er mycket vätska är nu:

- Hur lång tid efter förlossningen tog det innan vätskan "försvann" ur kroppen?

Som ni säkert förstår ser jag verkligen fram emot att bli av med den.. Inte bara p ga värken utan även för att slippa alla kommentarer som "Åååh, guuuuuud så svullen du ääääär....!!"

• Svar på tråden Hur snabbt försvann er vätska ur kroppen?
  • Billabong

5-6 dygn efter förlossningen rann allt av mig. Svettades massor i två nätter och sedan var allt väck! Fantastiskt!

• sweedie70

jag gick ner 10kg första veckan vi låg inne!

• LillaFlingan

jag svällde upp ännu mer efter förlossningen, det är något du får vara beredd på att det KAN hända..

min son föddes på torsdagen, vi kom hem på måndagen och på tisdagsmorgonen vägde jag mig och vägde då samma som 2v innan förlossningen ungefär..
    i slutet på veckan hade jag gått ner 13kg..
    svällde 21kg i vätska och gick upp 9kg därutöver..

3mån efter hade jag gått ner alltihopa!:)

tror de flesta dock får bort vätskan ganska så direkt, inom 1-4v iaf..
    det tar olika tid för alla..

mitt karpaltunnelsyndrom i händerna blev värre efter förlossningen, hade ingen känsel alls i högerhandens fingrar i typ 1-2mån..
    så för mig tog det tid..

• trisha

på någon dag bara...helt sjukt, jag var rund som en hamster i ansiktet på bilderna från förlossningen men på bilderna några timmar efteråt har ansiktet blivit avlångt igen då vätskan gått ur.

• Jungblom

Det tog ungefär två veckor innan allt vatten försvunnit, samlade jätte mycket vatten.
    Framför allt i fötter och ben, hoppas att det inte blir lika illa denna gången.

• Grazila

På ett par dygn hade jag kissat och svettats bort det mesta! Det var en stor lättnad, verkligen jobbigt att vara vätskefylld. Mina ben var som telefonstolpar :/ (är normalt sett väldigt spenslig).

• hopp och längtan

Hej allihopa och tack för alla svar! Det låter ju bra att det försvinner såpass snabbt ändå! :) Får hålla tummarna att det gör det för mig med..

Lilla Flingan: Så bra att du berättar det för mig, kan vara bra å veta ifall jag också fortsätter svälla ( vilket jag såklart hoppas att jag inte gör). Något jag blev mycket intresserad av är hur du kan veta hur många kilo du gick upp i vätska och hur många kilon du gick upp "i dig själv"?? Är det något man kan kolla upp eller är det något du räknade ut själv sen? När du räknar med 21 kg vätska, är bebisens vikt inräknad då?

Följdfråga: Hur mycket vätska kan kroppen binda egentligen??

• tula

Jag gick upp 36 kg vid min förra graviditet. I v 20 hade jag gått upp 17 kg och mina fötter och ben var redan då som ballonger så jag blev heltidssjukskriven. Kunde inte gå, böja benen, tvätta håret, nej inget klarade jag på egen hand. Jag såg helt grotesk ut. Jag gick visserligen ner ganska mkt direkt efter förlossningen men det tog ganska många månader innan "den vattninga svullnaden" försvann. Idag skulle jag ha bett om vattendrivande tabletter tidigare efter förlossningen, då var jag rädd att mjölken skulle ta slut ifall jag tog dem så jag plågade mig onödigt länge och fick stora besvär i rygg och knän efter det. Denna graviditet har jag gått upp 20 kg (i v39) och har först nu på slutet blivit svälld på det "vattninga" sättet. Vet inte vad det beror på men jag har druckit 2 koppar persiljerotste varje dag, som är vätskedrivande. Kan vara därför..
    Jag förstår hur jobbigt det är med alla kommentarer...Jag ville inte träffa någon de sista tre månaderna...

• Jesster

Det tog nog 2 veckor. Jag hade fått för mig att allt skulle försvinna direkt efter att bebisen var ute och blev ganska förvånad när allt gick ner till mina redan stora fötter och ben. Men efter det försvann det

Den som söker han finner - www.google.se
Svar på tråden Hur snabbt försvann er vätska ur kroppen?