• kajsa27

ont i höfterna på natten???

Jag har börjat få svårt att sova nu för det värker i benen och höfterna. jag är i vecka 28. jag bullar upp med kuddar åt alla håll men hittar ändå inget bra sätt att sova på.

tips??

• Svar på tråden ont i höfterna på natten???
  • myran82

Jag har inget bra tips att komma med, men det är inte foglossning du har? Jag har ont av min foglossning under dagtid men om jag vaknar på natten är det värre än på dagen.

• kajsa27

foglossningen är väl mer i korsrygg eller? det här är verkligen i sidan, höfterna, som det värker.

• nurse

foglossning kan även kännas åt ljuskar och höfter! Lägger du en kudde mellan knäna också när du sover? Annars är det ett skönt tips! =)

• kajsa27

ja, det gör jag.

nurse skrev 2010-02-09 09:04:52 följande:
    foglossning kan även kännas åt ljuskar och höfter! Lägger du en kudde mellan knäna också när du sover? Annars är det ett skönt tips! =)
  • jayne doe

Testa att lägga ett extra täcke under lakanet.

♥37♥
  • kajsa27
    jayne doe skrev 2010-02-09 09:16:01 följande:
    Testa att lägga ett extra täcke under lakanet.
    ok, tack!
  • vonkan83

Jag har samma problem, men jag har svår foglossning. det började därbak o nu har jag även fått på framsidan.
    Jag är sjukskriven 50% och har börjat få akupunktur.
    Men jag har jättesvårt att sova pga det värker i höfterna, och att det är svårt att vända på sig.
    Prata med din Bm om hon kan ge dig några tips!

Lycka till

• kajsa27
    vonkan83 skrev 2010-02-09 09:24:42 följande:
    Jag har samma problem, men jag har svår foglossning. det började därbak o nu har jag även fått på framsidan.Jag är sjukskriven 50% och har börjat få akupunktur.Men jag har jättesvårt att sova pga det värker i höfterna, och att det är svårt att vända på sig.Prata med din Bm om hon kan ge dig några tips!Lycka till
    hur känns foglossning på framsidan?
  • DuBBeeL

Låter precis som det jag råkade ut för i min andra grav.
    http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5794
    Det är inte foglossning, jag fick lite olika stretchövningar av sjukgymnast och fick hoppa in i en vattengympagrupp fylld med tanter! {#lang_emotions_laughing} Vilket skulle hjälpa och lindra smärtan lite, om det gjorde det vet jag inte, jag hade ju svinont ändå.
    Eftersom det är en inflammation så är det antiinflammations-piller som gäller, vilket man INTE ska äta under graviditet. Jag fick stå ut i 4 månader med skiten, käkade däremot panodil mot smärtan. Av olika anledningar fick min bäbbe äta ersättning från att han var ca 14 dagar, då ringde jag min läkare igen och han skrev ut lite starkare antiinflammatoriska piller och ett par veckor efter det så var jag "frisk" i höfterna igen.

• vonkan83
    kajsa27 skrev 2010-02-09 09:29:23 följande:
    Det känns precis som att benen ska gå av vid ljumskarna! har även väldigt ont på vulvan. Vet inte hur jag ska beskriva det bättre!
    Smärtan som jag har därbak, är långt inne i skinkorna och strålar upp i korsryggen!

Har man smärta som strålar ner i benen ist så kan det vara ischiasnerven som e i kläm!
    Men som sagt prata med din Bm.
  • Fru  Grön

Jag fick också helskt ont i höfterna under och efter graviditeten, kunde knappt ligga på sidan, men det var ju enda alternativet liksom... Det var helt säkert inte klassisk foglossning jag hade i höfterna, för problemen var kvar i flera år efter grav., ända tills jag sökte hjälp. Inför tredje barnet nu gick jag till en sjukgymnast, och med lite enkla stretch- och styrkeövningar för musklerna som håller fast höfterna så var problemet borta på en vecka! Sjukgymnasten menade att hormonerna (samma som gör att man får foglossning) mjukar upp lederna lite varstans i kroppen, så man kan få problem med instabilitet i tex höftlederna. Då är det bra om musklerna håller ihop det hela istället. Så testa gå till en sjukgymnast!

• Skogsflickan

Förstår dig ts..Jag har samma..Kan inte sova på sidorna för det gör så jädrans ont, har kommit nu sista vecka har provat allt, kuddar,täcke,stretch,gympa,massage...Kan ligga max 20min på varje sida, är det inte höfterna så är det kramp i armarna pga karpaltunnelsyndrom... Är i v34...

• jossan01

Jag har precis likadant, har kört med kudde mellan knäna men det hjälper inte när det värker i höften.. Flyttade kudden i stället under benen, alltså på samma ställe som jag har den mellan knäna fast under det understa benet. Mycket skönare!

• vargaa
    kajsa27 skrev 2010-02-09 08:57:00 följande:
    Jag har börjat få svårt att sova nu för det värker i benen och höfterna. jag är i vecka 28. jag bullar upp med kuddar åt alla håll men hittar ändå inget bra sätt att sova på.tips??
    Upplevde samma sak också runt v 28. Just på natten när jag sov. Tror att det i mitt fall var ischiasnerven som kom ikläm och inte foglossning. Ilande värk...

Det bästa var att hitta en skön ställning (så skönt det nu gick) och försöka vila. Ligga på rygg och vika upp benen var oftast skönt. Detta försvann för mig efter ett tag, kommer ibland men sällan. Är i v 30.
  • vargaa
    kajsa27 skrev 2010-02-09 09:29:23 följande:
    OM det är det jag har vilket jag börjar tro så värker det i blygdbenet/ljumskarna. Som träningsvärk ungefär. Eller som att själva skelettbenet ska gå av. :p Fast jag har inte jätteont så det är inget som stör mig.
  • sarap1978

Mina fogar knakar just vid blyggdbenet och vid höfterna. Det knäpper högt och just när jag sover, det bästa sättet är dock att sova på sidan för mig, på rygg fungerar inte.
    Be BM om hjälp att hitta en bra sjukgymnast för dina besvär.

• Tjollabolla

Foglossning känns visst i höfterna. Jag har svår foglossning och har varit sjukskriven sen v.20. Har ont i hela bäckenet, både bak och fram och i höfterna. Att sova är nästan omöjligt!

TS, kontakta en sjukgymnast så du kan få lite hjälpmedel. Glidmadrass underlättar en hel del!

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lillasyster Feb 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Urtica

Jag har samma problem. Kan bara sova på sidan eller på rygg uppallad med en massa kuddar. Sover jag på sidan får jag vända på mig ungefär en gång i timmen pga värken i höften. Det blir bara värre och värre och frammåt morgonen snurrar man konstant på sig känns det som. Inte så lätt heller med foglossning dessutom. Min stackars sambo är förpassad till bäddsoffan för jag behöver hela sängen för att vända på mig :P

Jag införskaffade en madrass av memoryfoam på jysk och fick en helt underbar natt helt utan smärta!! Natten därpå hade jag ont igen, men inte lika hemskt som tidigare.

Svar på tråden ont i höfterna på natten???