• Anonym

    Kan man bli gravid med hormonspiral? Någon som blivit det?

    Hej!

    Tänkte höra om någon har blivit gravid när dom haft hormonspiral?
    Eller inte märkt att den stötts ut?

  • Svar på tråden Kan man bli gravid med hormonspiral? Någon som blivit det?
  • Anonym

    undrar också..haft hormonspiral i fyra år..men känner mig konstig..Så skulle vara intressant att veta
    Läst en del som blivit gravida trots hormonspiral, men aldrig fått fakta på hur länge de haft hormonspiralen insatt in de blev gravida och om de lyckades genomföra hela graviditeten med friskt barn som utgång efter uttag av hormonspiralen när de insett de varit gravida med hormonspiralen inne..

  • Jenny1
    Anonym skrev 2010-02-12 18:44:58 följande:
    undrar också..haft hormonspiral i fyra år..men känner mig konstig..Så skulle vara intressant att vetaLäst en del som blivit gravida trots hormonspiral, men aldrig fått fakta på hur länge de haft hormonspiralen insatt in de blev gravida och om de lyckades genomföra hela graviditeten med friskt barn som utgång efter uttag av hormonspiralen när de insett de varit gravida med hormonspiralen inne..
    Om du börjar känna dig konstig nu (efter 4 år) så skulle jag byta! Dom håller ju ca 5 år!
  • Anonym

    Jo..Det börjar väl bli dags..Men vad händer om man inte tar ut den efter 5 år? Läste om en kvinna som bytte vart 7e år, och en annan kvinna som bytte vart 6e år..
    Den sitter ju där, menar jag. Förstår att hormonet i spiralen tar slut, men vad kan hända mer? Man kan väl ändån inte bli gravid om den sitter kvar, för den sitter ju "ivägen" ?

  • Anonym (eeh?)
    Anonym skrev 2010-02-13 08:30:55 följande:
    Jo..Det börjar väl bli dags..Men vad händer om man inte tar ut den efter 5 år? Läste om en kvinna som bytte vart 7e år, och en annan kvinna som bytte vart 6e år..Den sitter ju där, menar jag. Förstår att hormonet i spiralen tar slut, men vad kan hända mer? Man kan väl ändån inte bli gravid om den sitter kvar, för den sitter ju "ivägen" ?
    Kanske dags att läsa på lite om hormonspiral. Den sitter inte "i vägen" som du kallar det. Jag har haft spiral i två omgångar och är supernöjd. Har otroligt lätt för att bli gravid. Det har jag lärt mig genom att jag fick barn efter första försöket, en enda gång. Dessutom har jag gjort en abort då kondomen sprack en gång när det var en osäker period. Så jag kan inte säga något negativt om hormospiral. Att jag dessutom i princip bara har lite bruna flytningar vid mens är ett enormt plus!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-02-09 09:24:50 följande:
    Hej!Tänkte höra om någon har blivit gravid när dom haft hormonspiral? Eller inte märkt att den stötts ut?
    Jag blev med barn trots hormonspiral och min barnmorska sa att de inte var så himla ovanligt hon hade träffat på 7 st under 3år som oxå bilvit med barn trots hormonspiral
  • Jenny1
    Anonym skrev 2010-02-13 09:43:08 följande:
    Jag blev med barn trots hormonspiral och min barnmorska sa att de inte var så himla ovanligt hon hade träffat på 7 st under 3år som oxå bilvit med barn trots hormonspiral
    Hur gick det med den graviditeten? Tog du ut spiralen och fullföljde grav? Jag har också hormonspiral och trodde att det var ett väldigt säkert skyd..
  • Anonym
    Anonym (eeh?) skrev 2010-02-13 08:53:14 följande:
    Kanske dags att läsa på lite om hormonspiral. Den sitter inte "i vägen" som du kallar det. Jag har haft spiral i två omgångar och är supernöjd. Har otroligt lätt för att bli gravid. Det har jag lärt mig genom att jag fick barn efter första försöket, en enda gång. Dessutom har jag gjort en abort då kondomen sprack en gång när det var en osäker period. Så jag kan inte säga något negativt om hormospiral. Att jag dessutom i princip bara har lite bruna flytningar vid mens är ett enormt plus!
    nu förstod jag inte vad du menade med ditt inlägg..Är också inne på min andra spiral. och är också supernöjd med hormonspiral. har heller ingen mens, och blev också gravid omedelbart efter uttag av första spiralen.
    fast den utsöndrar ju ett hormon som får kroppen o tro att den är gravid. och att vanlig livslängd är ca 5år. men vad händer eg sen? Det var därför jag skrev det att jag läst om några kvinnor som har sin spiral inne i allt mellan 6 och 7 år innan de byter.
    Men vad händer då annars? Jag vill absolut inte vara otrevlig mot dig. Men trodde faktiskt lite att den "satt i vägen". Men vad händer då när hormonet tar slut?
    Jenny1 skrev 2010-02-13 12:42:14 följande:
    Hur gick det med den graviditeten? Tog du ut spiralen och fullföljde grav? Jag har också hormonspiral och trodde att det var ett väldigt säkert skyd..
    undrar också detsamma
  • Isnogood

    När hormonet i spiralen "tar slut" så fungerar den inte som skydd utan bara "sitter där", du kommer med största sannolikhet bli gravid då den alltså inte längre fyller någon funktion.
    Det hjälper alltså inte att den sitter där, den behöver vara aktiv vilket den inte är om det inte finns något hormon kvar

    Livslängden på hormonspiralen är MINST 5 år, alltså byter man för att vara på säkra sidan var femte år, efter det kan dom inte garantera fullgott skydd o därmed är risken för graviditet bitvis högre.


    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Anonym
    Isnogood skrev 2010-02-13 13:45:53 följande:
    När hormonet i spiralen "tar slut" så fungerar den inte som skydd utan bara "sitter där", du kommer med största sannolikhet bli gravid då den alltså inte längre fyller någon funktion.Det hjälper alltså inte att den sitter där, den behöver vara aktiv vilket den inte är om det inte finns något hormon kvar Livslängden på hormonspiralen är MINST 5 år, alltså byter man för att vara på säkra sidan var femte år, efter det kan dom inte garantera fullgott skydd o därmed är risken för graviditet bitvis högre.
    Tack du! Den infon var en lättnad! Oj, vad dåligt påläst man är på vad som finns i sin egen kropp..Skrämmande tanke! Men OM man skulle bli gravid när man har hormonspiralen i, vad händer med graviditeten och fostret?
    Jag blev så rädd innan att jag stack ner till närmsta apotek o tog gravtest, men neg..pust*
    Fast kroppen känns helt annorlunda. Känns som när jag påbörjade mina andra fullgångna graviditeter..Men skönt att fått ett minus bekräftat
  • Isnogood

    Vad jag har läst så finns de både de som anser att spiralen ska sitta kvar under graviditet då det ökar risken för missfall om man "irriterar" genom att ta ut den, å andra sidan så har jag läst om att man SKA ta ut den om graviditet upptäcks... {#lang_emotions_undecided}

    Det sista bla i länken nedan.

    http://www.1177.se/artikel.asp?CategoryID=25244


    Jag är kvinna, hetero, o antagligen inte intresserad...
  • Mie

    Hade just den funderingen, hurvida man kan bli m barn när man har hormonspiral. Satte in den för ca 1år sen. Men mina bröst har börjat 'läka' lite nu. Efter ett aktivt sexliv dock.

    Men dom ska ju skydda ändå.

Svar på tråden Kan man bli gravid med hormonspiral? Någon som blivit det?