• Analoga

Vad är det egentligen för skillnad på Soja och Soja?

Ska laga en mexikansk pastapytt idag, enligt ett recept jag hittat på Matklubben.se. Enligt receptet ska det även innehålla kinesisk soja. Jag har vanlig Guldsoya och Japansk soja hemma. Måste jag köpa kinesisk soja??

vad är det för skillnader egentligen på Guldsoya, japansk och kinesisk soja?

• Svar på tråden Vad är det egentligen för skillnad på Soja och Soja?
  • Vasen

Japansk soja är lite mildare i smaken än kinesisk. Vilken sort guldsoja är vet jag inte, men om man inte har väldigt bra smaklökar går det väl på ett ut vad jag kan begripa .

• Blå Flygare

Druvans Guldsoya, Cantonsoya och
    Guldkulör är färgsättningssoyor och
    användes bara i små mängder för
    att ge färg. De ger däremot ingen smak.

Druvans Äkta kinesisk soya är en smak-
    sättningssoya.När den används, ska salt
    helt eller delvis uteslutas.

Äkta soya är en östasiatisk kryddsås
    som tillverkas genom jäsning av soya-
    bönor och vete. Därefter tillsättes salt.
    Den äkta soyan används som krydda,
    sås, marinad m m.

• Blå Flygare

Jag hade använt den japanska, även om den är söt i smaken. Ser inte poängen med att ha i färg ist för smak

• Maria40

De kan vara gjorda på olika saker.
    Den kinesiska sojan jag har hemma är gjord på svamp, den japanska jag har är gjord på bönor.

Det är olika smak på dem, dessutom kan en del vara allergiska för det ena eller andra (min man klarar inte av svam-sojan).

• Freddan

Som sagt, den kinesiska är saltare och den japanska sötare. Enkelt uttryckt.

Är du korkad så räkna med att jag är elak.
  • Analoga
    Blå Flygare skrev 2010-02-09 10:17:52 följande:
    Jag hade använt den japanska, även om den är söt i smaken. Ser inte poängen med att ha i färg ist för smak
    Nej, fast jag har inte tänkt på att vanlig soja inte har någon smak {#lang_emotions_wink} Men du hade alltså inte gått och köpt en kinesisk soja då, utan kört på den japanska?
    Freddan skrev 2010-02-09 10:42:28 följande:
    Som sagt, den kinesiska är saltare och den japanska sötare. Enkelt uttryckt.
  • Blå Flygare
    Analoga skrev 2010-02-09 10:53:02 följande:Nej, fast jag har inte tänkt på att vanlig soja inte har någon smak {#lang_emotions_wink} Men du hade alltså inte gått och köpt en kinesisk soja då, utan kört på den japanska?
  • Blå Flygare

... Hade jag inte gjort, men så får jag inte lysande resentioner för min matlagning heller

Svar på tråden Vad är det egentligen för skillnad på Soja och Soja?