• Anna Paulita

Är det "fel" att önska sig ett friskt barn?

Jag fyller 35 år i höst och har valt att göra ett KUB test, om jag får dåliga resultat på det kommer jag göra fostervattensprov och om det visar att mitt barn i magen har någon kromosonavvikelse kommer jag högst sannolikt göra en abort.

Detta har nu upprört flera i min omgivning, som tycker jag är egoistisk, att jag inte förtjänar att bli mamma igen, att jag inte ska tror att man kan "måttbeställa en unge" osv. Jag har fått höra både det ena och det andra. Det är väl mest en person som har reagerat väldigt starkt men många har åsikter.

Vad är det med att vilja ha ett friskt barn som gör mig till en hemsk människa? Jag är fullkommligt medveten om att det finns en uppsjö sjukdommar och syndrom som man inte kan se på några tester, men om jag kan minska riskerna vill jag göra det.

Gör det mig så hemsk?

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Svar på tråden Är det "fel" att önska sig ett friskt barn?
  • Ahdela

Nej det gör dig inte dte minsta hemsk!
    Jag kommer göra precis samma sak som du.

• Alvi

Nej. Det är inte fel att ÖNSKA sig ett friskt barn. Men jag, som mamma till ett "icke-friskt" barn tycker att det känns fel för mig att folk gör abort för att barnet de väntar inte stämmer med mallen för hur ett barn ska vara.

Jag själv önskade mig givetvis ett friskt barn när jag väntade andra barnet, men till syvende och sist kunde jag nite ens med att göra KUB eller så - för let´s face it. Barnet i min  mage är vad jag har velat ha, vi har aktivt försökt få ett barn, vad har jag då för rätt att leka Gud och välja om det ska få stanna eller om det ska slängas bort och hoppas på ett nytt, bättre barn?

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • jelena2

Jag önskade mig en flicka och folk sa att det spelar väl ingen roll - huvudsaken att barnet är friskt. Jag svarade alltid att det är väl självklart att man vill ha ett friskt barn OCH jag vill ha en flicka!
    Jag fick tvillingflickor varav en av tjejerna har dysmeli (hon saknar en arm) och det är helt ok. Men jag kan ärligt säga att jag är glad att det är en arm hon saknar i jämförelse med en kromosom eller ett ben för det tror jag hade varit mer besvärligt för henne och för oss.
    Jag tycker absolut inte att du är hemsk som önskar dig ett friskt barn, det är väl självklart för alla. Men jag gjorde inga tester innan för jag hade velat behålla barnen i vilket fall som helst. Så där är vi olika...

• Bedan
    jelena2 skrev 2010-02-09 11:32:23 följande:
    Jag önskade mig en flicka och folk sa att det spelar väl ingen roll - huvudsaken att barnet är friskt. Jag svarade alltid att det är väl självklart att man vill ha ett friskt barn OCH jag vill ha en flicka! Jag fick tvillingflickor varav en av tjejerna har dysmeli (hon saknar en arm) och det är helt ok. Men jag kan ärligt säga att jag är glad att det är en arm hon saknar i jämförelse med en kromosom eller ett ben för det tror jag hade varit mer besvärligt för henne och för oss. Jag tycker absolut inte att du är hemsk som önskar dig ett friskt barn, det är väl självklart för alla. Men jag gjorde inga tester innan för jag hade velat behålla barnen i vilket fall som helst. Så där är vi olika...
    Jag tycker också att det är en annan sak om barnet saknar en lem än ifall de har ett psykiskt handikapp.
    Själv är jag så hemsk så jag tänker att ifall mitt barn fick en grav hjärnskada t.ex. p.g.a. förlossningsskada och blev ett vårdpaket så skulle jag nog inte vilja att de gjorde allt för att rädda det. Dels är jag supersjälvisk och vill inte bli personlig assistent till mitt barn, dessutom brukar de barnen dö i förtid av lunginflammation, då utan att ha haft ett fullgott liv ändå. I min hemkommun var det ett föräldrapar som gav sig fan på att hålla liv i sitt barn som saknade stora hjärnan. Allt den hade var det som styrde att det andades och att hjärtat slog. Ett sådant barn har ju ingen uppfattning ens om att det finns till, det känns bara hemskt och själviskt! Det är ju bara en kropp!
  • Nu är jag hel

TS jag tänker likadant som dig, jag vill också ha ett friskt barn.
    Det finns väl ingen logik i det annars, det finns väl ingen egentligen som vill ha ett sjukt barn.
    Även om man älskar detta barn över allt annat på jorden, man vill väl inte att ens barn ska vara sjukt eller handikappat på något sätt.
    Jag ska göra KUB och visar det dåliga resultat så går jag vidare med fostervattensprov. Och visar det också dåliga resultat så väljer jag abort.
    Jag förstår väl att de föräldrar som har barn med något handikapp älskar sina barn, men om jag hade vetat att barnet jag bär på har något funktionshinder så hade jag inte velat att föda det.

♥Mitt livs kärlek♥
  • hemljuvahem

Självklart önskar man sig ett friskt barn, vem vill inte ha det?
    Om jag fick välja skulle jag också göra en abort om det visar sig att barnet inte var friskt, självklart med kniven i hjärtat.. Det är inte egoistiskt för 5 öre eftersom man tänker på vad barnet kanske måste kämpa sig genom livet.

De barnen som inte föds friska tror jag dock får lika mycket kärlek och omvårdnad som ett friskt självfallet..

• alvias78

Nej, jag tycker inte att det egoistiskt att tänka som du.
    Jag hade själv gjort det eftersom jag har tre ganska små barn...

• Mrs staar

förlåt. jag har tre barn men har ingen aning om vad KUB är. nån som vill förklara?

• Bedan
    Mrs staar skrev 2010-02-09 12:08:19 följande:
    förlåt. jag har tre barn men har ingen aning om vad KUB är. nån som vill förklara?
    "KUB är en förkortning för kombinerat ultraljud och biokemisk screening. Testet består således av två olika prover. Först görs en så kallad biokemisk screening. Genom att ta ett blodprov på den gravida kvinnan kan man mäta förekomsten av två hormon i hennes blod; PAPP-A och fritt ß-hCG. Fem dagar senare utför man en nackuppklarning. Med hjälp av ultraljud mäts bredden på en vätskespalt i fostrets nacke. Ju bredare den är desto större är risken för att fostret har Downs syndrom. Resultatet från de båda testen vägs samman med den gravida kvinnans ålder för att ge en samlad bedömning av hur stor risken är att fostret har en allvarlig sjukdom eller skada"
    http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_aer_gravid/fosterdiagnostik/kub/
  • Höst flickan

Du är inte ett dugg hämsk..
    Vi betalade 70 000 för denna graviditet..o vi har gjort KUB.
    vissa kromosomfel är faktiskt livsfarliga för barnet..
    Dock skulle vi itne göra abort pga av downs syndrom.

Allt tyder på att det blir en lillasyster♥
Svar på tråden Är det "fel" att önska sig ett friskt barn?