Klarar man att bli ssk med 2 småbarn?
Jag hoppade på uska utbildningen på komvux förra året. Inte för att min dröm är att jobba som uska "hela livet", men för att få jobb! Har jobbat som vb inom äldrevården i 4 år innan föräldraledigheten, då var det inga problem att få jobb. Nu måste man däremot ha utbildning, vilket är jättebra!
Jag funderade då på att plugga till ssk men eftersom jag då var tvungen att plugga in ämnen, bla min skräck -matte! Både A och B kursen tillomed!
Min dröm är att bli bm! Och när barnen är stora åka ut och jobba som bm med Läkare utan gränser/Röda Korset.
Så till frågan.. är jag puckad som fortsätter att plugga till uska (1 år kvar from aug) istället för att ta tjuren vid hornen och plugga den där matten och de andra ämnena, sammanlagt 5 st, göra högskoleprovet och sikta på att bli ssk istället?
Många säger att det är ursvårt att plugga på högskola, och det knappt går om man har småbarn. Att jag ska vänta tills barnen är större (men hur länge då, jag vill ju ha flerbarn! Vill ju inte sätta mig i skolbänken när jag närmar mig 40, då vill jag ju jobba!) Vägen till bm är ju väldigt lång, det är ju ett år from nu jag ens kan försöka komma in på ssk-utbildningen, därefter 3 år, sen ska man jobba drygt 1 år innan man kan börja fortsätta till bm, som tar 1 1/2 år. Lägg till år som jag ev skaffar barn däremellan..
Jag är 25 nu. Har inte haft särskillt svårt i skolan oavsett vad jag/var jag pluggat hittills.
Ge mig råd är ni snälla!