• PrincessOfIce

Svimningsanfall = Blodtrycksfall??

Jag har ända sedan jag blev gravid fått konstiga svimningsanfall.. Mest på allmäna platser som på ica och även på sonens dagis..
    Det blir så att först får jag ont i huvudet och sedan mår jag lite illa men inte så illa att jag måste spy..
    Sedan börjar hörseln försvinna och till slut så svartnar det för ögonen och jag blir jätteyr..
    Var nyss iväg till mataffären för att panta burkar och flaskor.. Hade en hel del att panta.. När jag kommit igenom ungefär 2-3 kassar så började jag få alla de här symptomen...
    Var tvungen att sätta mig ner på huk på golvet precis vid pantmaskinen..
    Det är verkligen jätteläskigt...
    Detta gör att jag inte riktigt vågar vara borta hemmifrån för länge i och med att jag inte vet när detta slår in...
    Någon som vet vad detta kan bero på?
    Råkade aldrig ut för detta när jag väntade min son och inte heller innan jag blev gravid...
    Är det någon som har råkat ut för detta???
    Snälla hjälp mig!!!!
    //Helena vecka 16+2

• Svar på tråden Svimningsanfall = Blodtrycksfall??
  • nile

Hej, tyvärr kan jag inte hjälpa dig. Jag kan känna mig yr ibland, men inte så som du...ring till BM det skulle jag göra. Man vill ju inte vara rädd att åka hemifrån...Kram till dig

• Snara79

hejsan. Det låter som ett blodtrycksfall....du kan tänka på att alltid ha lite vätsta med dig typ ngn läsk eller saft. Dricker du det slipper du bt fallet. Lovar!

• Annki

Det är blodtrycket som blir för lågt. Så fort du känner av det ska du ner med huvet . Kanske ser lite lustigt ut när man är på promenad men det hjälper
    Om man står stilla länge samlas blodet i vaderna och trycket faller. Gör lite tåhävningar nästa gång du pantar burkar så kanske du klarar dej.
    Sen så kanske du har för lågt Hb (blodvärde) också, det gör det hela värre. Ta kontakt med din bm och be att få komma in för extrakoll av BT och Hb.

• Fian

Har själv råkat ut för blodtrycksfall, fler nu iom. graviditeten men har alltid haft lågt blodtryck. Ett litet tips är att förutom det som ovanstående har föreslagit, så rör på tårna. Låter lite udda kanske men det hjälper för att få igång cirkulationen. Brukar även ha en liten godisbit i tillhands, men det räcker väl med lite vatten att dricka.

• Aprilmamma

Jag känner igen mig mycket väl i vad du beskriver, fast det har bara hänt någon enstaka gång när jag stått upp länge. Nu har jag lärt mig att jag inte kan det, får helt enkelt sitta ner och hacka lök och så. Min BM sa att det riskerar att bli värre runt v 20 eftersom man då ökat färdigt blodmängen. Råden här ovanför, vätska och tåhävningar är nog ungefär vad man kan göra åt det. Och om Hb-värdet är lågt kan man äta järntabletter. Hoppas att du håller dig på benen fortsättnignsvis

• Antifa

Jag har också problem med blodtrycksfall, är i vecka 21 nu. Det har hänt flera gånger vid olika tillfällen att jag svimmat, när jag legat i badet, stått i kassakö osv. Men jag kan också bli dålig när jag ätit, för då koncentrerar sig ju allt blod till magen istället. Jag brukar försöka sätta mig och vila på stolar i affärer och andra ställen innan det går så långt att jag börjar bli riktigt yr. Mitt största problem var ju att jag slog mig så när jag svimmade. Har fått vänja mig vid att vara försiktig och lyssna på kroppen. Hoppas det går bra för dig i fortsättningen.

• Isabell

Jag fick ett svimningsanfall vid ett tillfälle i somras, när det var väldigt varmt ute och jag var ute och handlade frukost utan att ha ätit något innan. Har fått höra efteråt att man kan få svimningsanfall under graviditeten om man inte äter ordentligt.

• kikka

Jag fick blodtrycksfall igår första gången...på jobbet i kassan det var hemskt,jag blev livrädd kunderna blev oxå rädda när jag försvinner bakom kassan.Sen mådde jag jätte dåligt hela dan igår/kram kikka

• Mausiii

Socker hjälper inte vid blodtrycksfall, det gör det däremot om du har blodsockerfall, vilket jag drabbats av en hel del under graviditeten, speciellt på nätterna. Då har jag vaknat av yrsel och min man har fått lulla ut i köket och hämtat lite mat åt mig. Det har gjort att jag i bland får äta upp till tre frukostar. Därför är det viktigt att äta lite och ofta och framförallt långsamma kolhydrater som grovt bröd och inte en massa socker som får blodsockret att svaja.

Jag har blodtrycksfall ibland, men denna typ av blodsockerfall med yrsel har jag drabbats av först nu när jag är gravid.

• EwBj

HEj
    Fick också ett blodtrycksfall förra veckan i mitt klassrum, framför mina elever. Svimmade aldrig men det var nära. Har i regel lågt blodtryck och förra veckan var det lägre än vanligt. Detta beror förmodligen (enl BM) på att jag slarvar med maten när jag mår illa. När man är stillastående en längre stund är det lätt att få bldtrycksfall. Ett gott tips som höjer blodtrycketr är lakrits (gärna salt).
    Ha det så bra...

Svar på tråden Svimningsanfall = Blodtrycksfall??