• LillTussa

Takvärme?! Förklaring någon?

Ska kika på hus i veckan och där står takvärme som en del i uppvärmningen av huset?

Någon med erfarenhet o lite tips? Någon som kan förklara närmare hur det funkar?

Tack på förhand!!
  • Svar på tråden Takvärme?! Förklaring någon?
  • Git

Finns en form av takvärme där man tar vara på solensvärme på yttertaket (inte solceller utan nåt annat) och en där det är någon form av värme som sitter i innertaket. Typ elementen i taket. Men det är bara vad jag läst nånstans, kommer inte ihåg vart...

• LillTussa
    Git skrev 2010-02-09 12:47:32 följande:
    Finns en form av takvärme där man tar vara på solensvärme på yttertaket (inte solceller utan nåt annat) och en där det är någon form av värme som sitter i innertaket. Typ elementen i taket. Men det är bara vad jag läst nånstans, kommer inte ihåg vart...
    Tack!. Men du har ingen egen erfarenhet som du kan dela med dig av?
  • Git
    LillTussa skrev 2010-02-09 12:49:13 följande:
    Tack!. Men du har ingen egen erfarenhet som du kan dela med dig av?
    Nope....
  • LillTussa
    M Y L F skrev 2010-02-09 12:52:11 följande:
    www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/43661-v... Här hittade jag lite om tak värme. Verkar vara något som var populärt att installera under 70 talet. Inget ekonomiskt alternativ ser det ut som.
    Tack! Nej ekonomiskt verkar det inte vara då driften är 36 000 per år. Men luftvärmepump kan ju vara ett alternativ då.. O takfläkt.. Tack för länken!!
  • M Y L F
    LillTussa skrev 2010-02-09 12:58:00 följande:
    Tack! Nej ekonomiskt verkar det inte vara då driften är 36 000 per år. Men luftvärmepump kan ju vara ett alternativ då.. O takfläkt.. Tack för länken!!
    Luftvärme pump är hur bra som helst. Jämn värme och så får man ner sina kostnader också.
  • Trollsländan

Takvärme finns i vårt hus som är byggt 1976, används aldrig då det måste vara som att elda för kråkorna! Vi har en bra luftvärmepump, kamin samt använder elelementen vb!

• LillTussa
    Trollsländan skrev 2010-02-09 14:54:24 följande:
    Takvärme finns i vårt hus som är byggt 1976, används aldrig då det måste vara som att elda för kråkorna! Vi har en bra luftvärmepump, kamin samt använder elelementen vb!
    Har ni ett plan eller 2? Spelar det kanske ingen roll för jämn fördelning av värme?
    Är kaminen placerad i mitten på huset då? Ni har då heller kanske ingen gammal murstock att kunna utnyttja? 
  • Längtar Igen

Mina bekanta köpte ett hus med takvärme, dvs. värmeslingor i taket som ska "stråla" ner värme inomhus, typ som värmeelement. Det var katastrofalt, tyckte de. Det gav ingen värme (varm luft stiger ju uppåt) och kostade massor...

Är det ett sådant system huset har får ni nog räkna med en slant till iom att ni måste byta värmesystem...

• LillTussa
    Längtar Igen skrev 2010-02-09 16:03:57 följande:
    Mina bekanta köpte ett hus med takvärme, dvs. värmeslingor i taket som ska "stråla" ner värme inomhus, typ som värmeelement. Det var katastrofalt, tyckte de. Det gav ingen värme (varm luft stiger ju uppåt) och kostade massor... Är det ett sådant system huset har får ni nog räkna med en slant till iom att ni måste byta värmesystem...
    Ja, det finns ju redan en luftvärmepump där. Så vi funderar ev om installation av kamin. Eller bergvärme men det är ju helt andra summor då..
    Men som sagt, ska ju bara kika. Men det är ju bra att vara lite upplyst innan visningen.
  • LillTussa
    LillTussa skrev 2010-02-09 16:22:46 följande:
    Såg luftvärmepumpen i efterhand alltså..
  • Trollsländan
    LillTussa skrev 2010-02-09 16:00:59 följande:
    Har ni ett plan eller 2? Spelar det kanske ingen roll för jämn fördelning av värme?Är kaminen placerad i mitten på huset då? Ni har då heller kanske ingen gammal murstock att kunna utnyttja? 
    Vi har 1,5 plans. Kaminen är placerad ganska så i mitten av huset med en ny insatt skorsten. Den har vi satt in en värmeförflyttare som trycker ut luft från vardagsrummet in till hallen när vi eldar. Vår kamin är från tidigt 80-tal och vi kommer att byta ut den mot en med täljsten för att få en bra eftervärme.
  • LillTussa
    Trollsländan skrev 2010-02-10 09:13:52 följande:
    Vi har 1,5 plans. Kaminen är placerad ganska så i mitten av huset med en ny insatt skorsten. Den har vi satt in en värmeförflyttare som trycker ut luft från vardagsrummet in till hallen när vi eldar. Vår kamin är från tidigt 80-tal och vi kommer att byta ut den mot en med täljsten för att få en bra eftervärme.
    Värmeförflyttare? Ursäkta om jag är ett spån men vad är det, närmare exakt?
    Satte ni in den samtidigt som kaminen?
    KAmin är ju även en mysfaktor, så det är ju inte alls en dum ide!
  • Trollsländan
    LillTussa skrev 2010-02-10 09:35:17 följande:
    Värmeförflyttare? Ursäkta om jag är ett spån men vad är det, närmare exakt? Satte ni in den samtidigt som kaminen? KAmin är ju även en mysfaktor, så det är ju inte alls en dum ide!
    Kaminen fanns i huset när vi flyttade in. Värmeförflyttaren har vi satt in, den fungerar som så att när temperaturen i vardagsrummet når en viss punkt så sätter en fläkt igång som drar ut varm luft även till hallen. Vi har dessutom vår trappa till övervåningen nära fläkten så vi får upp värmen dit med!

Förresten är du inget spån, ingen kan allt och man lär sig ofta något nytt var dag!
  • LillTussa
    Trollsländan skrev 2010-02-10 14:40:24 följande:
    Kaminen fanns i huset när vi flyttade in. Värmeförflyttaren har vi satt in, den fungerar som så att när temperaturen i vardagsrummet når en viss punkt så sätter en fläkt igång som drar ut varm luft även till hallen. Vi har dessutom vår trappa till övervåningen nära fläkten så vi får upp värmen dit med! Förresten är du inget spån, ingen kan allt och man lär sig ofta något nytt var dag!
    Aahh! Fiffigt. Och det finns att kika in hos en vanlig järnhandel eller måste man gå mer specifikt på någon vvs-specialaffär?
    Bra råd du kommer med här!! Blir mer o mer påläst nu, det känns skönt innan man ska kika på det o surra med okunniga mäklare.. haha..
  • Trollsländan
    LillTussa skrev 2010-02-10 14:44:10 följande:
    Aahh! Fiffigt. Och det finns att kika in hos en vanlig järnhandel eller måste man gå mer specifikt på någon vvs-specialaffär? Bra råd du kommer med här!! Blir mer o mer påläst nu, det känns skönt innan man ska kika på det o surra med okunniga mäklare.. haha..
    En värmeförflyttare kan du till och med hitta på Biltema och Jula. De fungerar bra och kostar mycket mindre! En elektriker bör installera den.
  • LillTussa
    Trollsländan skrev 2010-02-10 14:48:36 följande:
    En värmeförflyttare kan du till och med hitta på Biltema och Jula. De fungerar bra och kostar mycket mindre! En elektriker bör installera den.
    Tack! Bra att veta ifall att..
  • Disco

Vi har takvärme på jobbet....Ett totalt nyrenoverat hus/kontor....Skitdåligt, vi fryser som nötter allihop!!!! Inget att satsa på om jag vore som du. Läste dock i veckans Vi i vila om ett par som hade bara golvvärme istället för element...Tydligen bra men jag tyckte det lät dyrt.

• LillTussa
    Disco skrev 2010-02-11 21:07:29 följande:
    Vi har takvärme på jobbet....Ett totalt nyrenoverat hus/kontor....Skitdåligt, vi fryser som nötter allihop!!!! Inget att satsa på om jag vore som du. Läste dock i veckans Vi i vila om ett par som hade bara golvvärme istället för element...Tydligen bra men jag tyckte det lät dyrt.
    Och jag som läst mig till att det var spån på 70-talet som installerade takvärme. De spånen lever ändå kvar då.. haha
    Nja, vi kör nog inte takvärmen, den får sitta där den sitter. 
    Golvvärme är skönt, men dock ganska jobbigt att installera o ska det vara någon ekonomi i det måste man väl ha vattenburet?
  • Längtar Igen

Vi sitter just nu i en stuga på fjällen som har bara golvvärme i alla rum med en egen termostat, inga andra värmesystem alls. Det verkar funka riktigt bra, vi har varmt och mysigt. Men jag funderade nog vad det kostar att värma upp en hel stuga (eller ett hus för den delen) med ett sådant här system. Det är en elslinga i varje rum, inget vattenburet. Måste nog vara rätt så dyrt... Tack och lov ingår värmen i stughyran

Svar på tråden Takvärme?! Förklaring någon?