Takvärme?! Förklaring någon?
Ska kika på hus i veckan och där står takvärme som en del i uppvärmningen av huset?
Tack på förhand!!
Ska kika på hus i veckan och där står takvärme som en del i uppvärmningen av huset?
Finns en form av takvärme där man tar vara på solensvärme på yttertaket (inte solceller utan nåt annat) och en där det är någon form av värme som sitter i innertaket. Typ elementen i taket. Men det är bara vad jag läst nånstans, kommer inte ihåg vart...
Takvärme finns i vårt hus som är byggt 1976, används aldrig då det måste vara som att elda för kråkorna! Vi har en bra luftvärmepump, kamin samt använder elelementen vb!
Mina bekanta köpte ett hus med takvärme, dvs. värmeslingor i taket som ska "stråla" ner värme inomhus, typ som värmeelement. Det var katastrofalt, tyckte de. Det gav ingen värme (varm luft stiger ju uppåt) och kostade massor...
Är det ett sådant system huset har får ni nog räkna med en slant till iom att ni måste byta värmesystem...
Vi har takvärme på jobbet....Ett totalt nyrenoverat hus/kontor....Skitdåligt, vi fryser som nötter allihop!!!! Inget att satsa på om jag vore som du. Läste dock i veckans Vi i vila om ett par som hade bara golvvärme istället för element...Tydligen bra men jag tyckte det lät dyrt.
Vi sitter just nu i en stuga på fjällen som har bara golvvärme i alla rum med en egen termostat, inga andra värmesystem alls. Det verkar funka riktigt bra, vi har varmt och mysigt. Men jag funderade nog vad det kostar att värma upp en hel stuga (eller ett hus för den delen) med ett sådant här system. Det är en elslinga i varje rum, inget vattenburet. Måste nog vara rätt så dyrt... Tack och lov ingår värmen i stughyran