• Fidelis ad urnam

Tips på mat om jag vill undvika kolhydrater

Jag genomför ett litet experiment
    Äter enligt viktväktarna, räknar points, men hade en liten viktökningschock förra veckan och misstänker att jag äter för mycket kolhydrater, så nu tänkte jag prova att äta minimalt med kolhydrater en perdion och se om det går bättre.
    Jag tänker inte sluta med kolhydrater helt och hållet, tränar och behöver äta kolhydrater, men jag vill dra ner på dem ordentligt.

Mitt problem nu är att jag inte riktigt vet vad jag ska göra för mat.

Ge mig alla recept ni har på mat som är helt utan eller som innehåller minimalt md kolhydrater.

Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Tips på mat om jag vill undvika kolhydrater
  • lunkentuss

Är ju bara att utesluta/minska...? Gör du tex fisk i ugn servera inte potatis till... Kycklingryta utan ris osv...

• k a t t a

Äggvita och vegetabiliska oljor är de enda livsmedlen som överhuvudtget inte innehåller kolhydrater, så det är svårt att komma undan dem helt..

Omelett, lax och annan fisk, skaldjur, kyckling, kalkon, nötkött, keso, kesella, bönor och  gröna grönsaker är bra livsmedel. Pasta är långsamma kolhydrater till skinnad från potatis och ris, vilket är bra. Potatisens kolhydrater blir dock långsammare om potatisen kyls ner efter tillagning och sedan återuppvärms (det har att göra med att stärkelsen slås sönder och inte kan "reparera" sig till sin naturliga form). Uteslut bröd, flingor och socker. Surdegsbröd och bröd med hela korn är bättre val, men tänk på att till exempel knäckebröd är snabba kolhydrater liksom det mesta andra brödet.
    Ångkokning, kokning och grillning är bra tillagningsmetoder. 
  • Fidelis ad urnam
    himmelsflickan skrev 2010-02-09 13:16:49 följande:
    Är ju bara att utesluta/minska...? Gör du tex fisk i ugn servera inte potatis till... Kycklingryta utan ris osv...
    Nähä, tänkte jag inte på

Jo det gjorde jag.
    Men jag vill ha tips på rätter som inte innehåller kolhydrater.
    Gjorde en otroligt god köttfärsgratäng med aubergine, zucchini, keso osv igår. Sådana rätter vill jag ha tips på
  • isisisis

Du kan tex äta Harcots verts eller vita bönor istället för pasta och potatis.

• lunkentuss
    Fidelis ad urnam skrev 2010-02-09 13:20:18 följande:
    Nähä, tänkte jag inte på Jo det gjorde jag. Men jag vill ha tips på rätter som inte innehåller kolhydrater. Gjorde en otroligt god köttfärsgratäng med aubergine, zucchini, keso osv igår. Sådana rätter vill jag ha tips på
    menar att det finns ju massa mat om man bara utesluter kolhydraterna
    vi brukar steka/grilla kyckling/lax/sej/köttfärs med olika marinader o kryddningar o servera ihop med roligare grönsaker (ej grönsallad) tex broccoli, majskolv... eller wokade grönsaker -broccoli, morot, bambuskott... o istället för tex potatis ha en god kall sås till gjord på turkisk yoghurt som kryddas beroende på huvudrätten... =)
  • BubbelBoom

Vi gör mkt grytor och äter sallader till. Saknar inte alls ris eller potatis. Ibland har vi rivna morötter till fisken till exempel. Hmm.. rotfrukter så som palsternacka och morot är mumsigt, kan man grilla lite i ugnen med kryddor och ha kött eller kyckling till. Finns ganska mkt mat. Sök på GI recept:)

Svar på tråden Tips på mat om jag vill undvika kolhydrater