• TjejenSomUndrar

Hjälp mig med mina katter

Jag har två kastrerade hankatter , 10 och 7 månader... 

De går mig och sambon på nerverna nu!
    Sen vi kastrerade den lille så har han blivit totalt galen. Han river på tapeter, går runt och skriker, klöser på mattor, på nätterna skriker han.
    Han äter blommor och gräver i blomjorden. Provade att ta bort blommorna en natt då var han på kaktusarna!
    Den äldre katten var lugn när vi fick honom. Nu har han klöst i våran bioduk som är värd 6000 kronor! Och han skriker om nätterna han med.
    Så fort han ska eller har ätit mat så står han och skrapar på väggen eller golvet där maten finns. När han varit på lådan och bajsat står han och skrapar ÖVERALLT men inte i gruset.
    De har kläsbrädor och massor av leksaker men varför gör de så här?!
    De är innekatter då vi bor nära en tungt trafikerad väg.
    Vi har nu övervägt att omplacera dom då vi vill kunna ha blommor framme, kunna sova på nätterna och kunna vara hemifrån ett par timmar!
    Hjälp mig, vad ska vi göra?! Vill egentligen inte göra oss av med dom :( Någon som har något tips på vad vi kan göra?
  • Svar på tråden Hjälp mig med mina katter
  • ankajo

hej :) d kan ju vara så att dom försöker komma fram till vem som är högst i rang...dom e ju mer eller mindre i samma ålder..
    När jag hade 2 katter(hona och hane) verkade dom bara dra igång varandra till bus men det lugnade ner sig tillslut. Annars kan du ju prova med en vattenspruta, spreja dom om du ser dom gör något dumt. :)

• TjejenSomUndrar
    ankajo skrev 2010-02-09 14:49:59 följande:
    hej :) d kan ju vara så att dom försöker komma fram till vem som är högst i rang...dom e ju mer eller mindre i samma ålder.. När jag hade 2 katter(hona och hane) verkade dom bara dra igång varandra till bus men det lugnade ner sig tillslut. Annars kan du ju prova med en vattenspruta, spreja dom om du ser dom gör något dumt. :)
    Jag vet inte hur många gånger vi sprutat vatten på dom :O
    Men de lär sig ju inte! Den äldre har en viss förmåga att hoppa upp på diskbänken och när han gör det tar vi honom i nackskinnet eller sprutar vatten på honom men så tar det ett par minuter så är han tillbaka upp....
    Varför gör de så här?! Måste vi omplacera en av katterna ?
  • basil

Katters beteende med att skrapa på golvet är en instinkt från urminnes tider, helt normalt ts. På väggen är mindre kul förstår jag, flytta skålarna. Katter är ibland irriterande, skräpar ner, hårar av sej och för oväsen ibland. Så är livet med husdjur, de är inga porslinskatter som sitter där de sitter. Rivande på tapeterna är inte roligt, har själv det problemet. Prova klipp klorna och "krydda" klösmöblerna med något klösstimulerande.

Dina katter är fortfarande kattungar med mycket energi, leker de med varandra och tröttar ut varandra? Jag tycker det låter som den ena katten har mer energi, aktivera ts! Har du balkong, näta in den när det blir varmare, det blir uppskattat av katterna.

Det finns en hel del att göra för att förbättra situationen innan omplacering ska tänkas bli aktuell.

• CTMT

Lägg dekorationsstenar i krukorna ovanpå blomjorden (inte smågrus utan större stenar) då kommer katterna tröttna direkt. Och se till så ni inte har gifta växter inomhus.

Har ni ett bra och rejält klösträd till dem? Kattens Nr.1 har många bra som katterna lätt tröttar ut sig på!
    Köp en laserpekare, då kan man sitta i lugn och ro i soffan och köra runt med den röda pricken i 30 min så blir de aktiverade till max på annat håll än de hyss ni inte gillar+ att de lär sig leka ihop och samarbeta (om de nu håller på att tävla om vem som kan vara värst?)

Där ni inte vill att de ska vara kan du lägga vitpeppar i små påsar (på diskbänken, i blomkrukorna etc.)

Se till så mat och kattlådot står låååångt ifrån varandra. Lägg skydd under matplatsen (typ hård platsmatta) så skadas inte golv om katterna skrapar före eller efter maten. Står maten i ett hörn så kan ni även resa plastskydd mot tapeterna eller sätta tillfällig aluminiumfolie på väggarna där de brukar klösa så lär de sig efter ett tag att de inte ska göra det.

Som ovan skrev, katter är katter ;) det är inga porslinskatter som är helt felfria så man får jobba MED dem ibland.

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • casham

låter som att dom har för mycket energi, för lite att göra?

• Kastrull

Lyft för allt i världen inte en katt i nackskinnet. I synnerhet inte en fullvuxen katt.

• TjejenSomUndrar
    basil skrev 2010-02-09 18:24:08 följande:
    Katters beteende med att skrapa på golvet är en instinkt från urminnes tider, helt normalt ts. På väggen är mindre kul förstår jag, flytta skålarna. Katter är ibland irriterande, skräpar ner, hårar av sej och för oväsen ibland. Så är livet med husdjur, de är inga porslinskatter som sitter där de sitter. Rivande på tapeterna är inte roligt, har själv det problemet. Prova klipp klorna och "krydda" klösmöblerna med något klösstimulerande. Dina katter är fortfarande kattungar med mycket energi, leker de med varandra och tröttar ut varandra? Jag tycker det låter som den ena katten har mer energi, aktivera ts! Har du balkong, näta in den när det blir varmare, det blir uppskattat av katterna. Det finns en hel del att göra för att förbättra situationen innan omplacering ska tänkas bli aktuell.
    De leker med varann och tröttar ut sig själv hehe! 
    Klorna klipper vi så fort vi ser att de börjar bli långa och idag har vi inhandlat nya klösmöbler fast det var inte längesen de fick nytt.
    Vi har även köpt kattgräs som vi nu håller på och "odlar".
    Ja vi har Balkong, får kanske näta in den till våren.... Vi håller på o letar efter hus nu och när vi köper hus så ska katterna få en utegård att vara i.
    Vi leker med katterna varje dag, har leksaksmöss som man kan dra upp, vi har pinnar och tusan vet allt de har!
    Just omplacering var för att vi inte får sova på nätterna och för att vi är trötta på att få inredningen förstörd. Absolut Bioduken för ett antal tusen!
    Men vi ska ge katterna en chans till :) 
  • basil
    TjejenSomUndrar skrev 2010-02-10 15:28:38 följande:
    De leker med varann och tröttar ut sig själv hehe!  Klorna klipper vi så fort vi ser att de börjar bli långa och idag har vi inhandlat nya klösmöbler fast det var inte längesen de fick nytt. Vi har även köpt kattgräs som vi nu håller på och "odlar". Ja vi har Balkong, får kanske näta in den till våren.... Vi håller på o letar efter hus nu och när vi köper hus så ska katterna få en utegård att vara i. Vi leker med katterna varje dag, har leksaksmöss som man kan dra upp, vi har pinnar och tusan vet allt de har! Just omplacering var för att vi inte får sova på nätterna och för att vi är trötta på att få inredningen förstörd. Absolut Bioduken för ett antal tusen! Men vi ska ge katterna en chans till :) 
    Om katterna är nyligen kastrerade tar det ett tag innnan hormonerna lämnar kroppen så oron kan bero på detta. Annars känner jag igen det rastlösa beteendet från just unga katter som behöver mer aktiviering än äldre, det är förstås också individuellt.
  • TjejenSomUndrar
    basil skrev 2010-02-10 18:08:18 följande:
    Om katterna är nyligen kastrerade tar det ett tag innnan hormonerna lämnar kroppen så oron kan bero på detta. Annars känner jag igen det rastlösa beteendet från just unga katter som behöver mer aktiviering än äldre, det är förstås också individuellt.
    Den äldsta katten kastrerades Oktober och den lilla för en månad sen . 
    Visst är det grymt jobbigt när de håller på så här men vad ska man göra? 
  • Havanna82

Jag kan tipsa om denna sida, där det finns många bra artiklar om bland annat aktivering: kattstatus.se/artikelbanken.html

Katterna är ju i "värsta" åldern, när dom busar och lever rövare. Alla mina katter har varit extremt busiga och uppmärksamhetskrävande i den där åldern, men lugnat ner sig så småningom. De är ju som ungdomar, som gärna testar gränserna ;)

Svar på tråden Hjälp mig med mina katter