Hjälp mig med mina katter
Jag har två kastrerade hankatter , 10 och 7 månader...
Jag har två kastrerade hankatter , 10 och 7 månader...
hej :) d kan ju vara så att dom försöker komma fram till vem som är högst i rang...dom e ju mer eller mindre i samma ålder..
När jag hade 2 katter(hona och hane) verkade dom bara dra igång varandra till bus men det lugnade ner sig tillslut. Annars kan du ju prova med en vattenspruta, spreja dom om du ser dom gör något dumt. :)
Katters beteende med att skrapa på golvet är en instinkt från urminnes tider, helt normalt ts. På väggen är mindre kul förstår jag, flytta skålarna. Katter är ibland irriterande, skräpar ner, hårar av sej och för oväsen ibland. Så är livet med husdjur, de är inga porslinskatter som sitter där de sitter. Rivande på tapeterna är inte roligt, har själv det problemet. Prova klipp klorna och "krydda" klösmöblerna med något klösstimulerande.
Dina katter är fortfarande kattungar med mycket energi, leker de med varandra och tröttar ut varandra? Jag tycker det låter som den ena katten har mer energi, aktivera ts! Har du balkong, näta in den när det blir varmare, det blir uppskattat av katterna.
Det finns en hel del att göra för att förbättra situationen innan omplacering ska tänkas bli aktuell.
Lägg dekorationsstenar i krukorna ovanpå blomjorden (inte smågrus utan större stenar) då kommer katterna tröttna direkt. Och se till så ni inte har gifta växter inomhus.
Har ni ett bra och rejält klösträd till dem? Kattens Nr.1 har många bra som katterna lätt tröttar ut sig på!
Köp en laserpekare, då kan man sitta i lugn och ro i soffan och köra runt med den röda pricken i 30 min så blir de aktiverade till max på annat håll än de hyss ni inte gillar+ att de lär sig leka ihop och samarbeta (om de nu håller på att tävla om vem som kan vara värst?)
Där ni inte vill att de ska vara kan du lägga vitpeppar i små påsar (på diskbänken, i blomkrukorna etc.)
Se till så mat och kattlådot står låååångt ifrån varandra. Lägg skydd under matplatsen (typ hård platsmatta) så skadas inte golv om katterna skrapar före eller efter maten. Står maten i ett hörn så kan ni även resa plastskydd mot tapeterna eller sätta tillfällig aluminiumfolie på väggarna där de brukar klösa så lär de sig efter ett tag att de inte ska göra det.
Som ovan skrev, katter är katter ;) det är inga porslinskatter som är helt felfria så man får jobba MED dem ibland.
låter som att dom har för mycket energi, för lite att göra?
Lyft för allt i världen inte en katt i nackskinnet. I synnerhet inte en fullvuxen katt.
Jag kan tipsa om denna sida, där det finns många bra artiklar om bland annat aktivering: kattstatus.se/artikelbanken.html
Katterna är ju i "värsta" åldern, när dom busar och lever rövare. Alla mina katter har varit extremt busiga och uppmärksamhetskrävande i den där åldern, men lugnat ner sig så småningom. De är ju som ungdomar, som gärna testar gränserna ;)