• Miss Daisy

Städ/skurfråga

Vi har parkett i hela lägenheten och vi skurar dem med en golvmopp och ljummet vatten. Jag har lärt mig hemifrån att man inte ska ha nått på parketten för då förstör man dem. Men flera av mina väninnor, och deras män, skurar med Ajax och andra såpor, och då luktar det ju så gott. Tycker inte deras golv ser mer förstörda ut än mina.

Skurar ni parkettgolven med såpa eller Ajax? Det kanske finns nått annat man kan skura dem med som jag inte har hört talas om...

• Svar på tråden Städ/skurfråga
  • Myran Frisk

Jag gör det... man kanske inte ska göra det för ofta, för vått är ju inte bra för träet,
    men gör det inte det i reklamen för Ajax oxå??

• Danielle

Ja, vi använder Ajax allrengöring och det har vi alltid gjort! Tror faktiskt inte att det är någon fara. Det räcker med en kork rengöringsmedel till en hel hink med vatten och det är inte alls mycket. Det blir ju så utspätt!

• Vem där

*räcker upp handen* Jag med använder Ajax - som luktar liljekonvalj - och mycket väl urvriden skurmopp

• Miss Daisy

Myran Frisk! Men i reklamen är de ju inte trägolv utan klinkers eller möjligen nån typ av plastgolv.

• Miss Daisy

Nu gör jag så att jag moppar med lite vatten 2-3 ggr i veckan. Sen brukar jag skura dem för hand, alltså ligga på golvet och gno varje millimeter med en trasa så att det blir riktigt rent. Ganska jobbigt eftersom det är 110 kvadratmeter (minus lite garderober och sånt) att skura. Känner att jag skulle tycka att det var mer rent om jag använde såpa eller Ajax.

• Myran Frisk

Menar du att du våttorkar 3 ggr i veckan?
    Det är himla mycket.. men du kanske har ett hushåll som drar in mycket

• Miss Daisy

Ja, jag har en tonåring och en son på 14 månader. Den ena springer in med skorna titt som tätt och den andra spillar en väldig massa.

• väntar o längtar

Här använder vi grön såpa till parketten och Ajax till klinkersgolven. Ajax (och liknande) är inte att rekommendera till trägolv - laminatgolv däremot är det nog inga bekymmer att använda det till.
    Grön såpa torkar inte ut som Ajax gör.

• anilova

Ett rent hus luktar inte Om det doftar av sapa/ajax sa har de glomt att skolja, sa da ar det bara en acklig blandning av smuts och kemikalier.

Farmor vattorkade sitt parkettgolv en gang om aret, till jul. Efter trettio ar var det golvet fortfarande blankt och fint, utan att ha slipats om en enda gang (nej, hon hade vare sig barn, hundar eller nagon som drog in lort). Nar jag tittade efter lagenhet i hus lika gamla som hennes, sag jag massor av forstorda parkettgolv, dar lagenhetsinnehavaren hade vattorkat varje vecka. Det tar tid innan lacken har slitits ned, men nar den gjort det, da syns det. Det ar mojligt att dagens golvlacker ar starkare?

• Miss Daisy

anilova! Man skyddar väl golvet när man bonar det? Det har jag antagit i varje fall. Men jag hade en bäbis som hade reflux och kaskadkräktes varje dag och minst en gång. Nu kan han "råka kissa, han smetar ut äppelbitar osv osv. Det räcker liksom bara inte att dammsuga.

• anilova

Jo, om man bonar det ja. De flesta har verkar ju skura med allrengoring, och det ar ju nagot annat. Men boningen sliter man ju ocksa ut, och man ska visst inte bona om lacken ar dalig? Star det pa flaskan iallafall. Och en del sager att det ar ett problem med boning, i och med att det finns en risk for att smuts kapslas in under bonvaxet (titta pa golven i offentliga lokaler...) och att folk da blir allergiska...

Jag har pa nagot vis antagit att det finns battre lacker nu, i och med att de lagger parkett till och med i kok, pa femtiotalet lades det parkett mest i finrummet, dar folk kanske inte var sa himla mycket och det darfor inte slets sa hart?

Vi har perkett i vart kombinerade vardagsrum?matrum, och FAR inte bona for hyresvarden. Jag forsoker med punktrengoring nar nagon spillt, men det ar inte helt tillfredsstallande...

• Miss Daisy

Vi bor i bostadsrätt och huset är nybyggt så golvet och lacket är inte slitet. Om man märker att man har kapslat in smuts under boningen så kan man ju få bort det på nått sätt som jag inte minns, men det står på flaskan.

När jag vårmoppar golvet så är det ju inte så att jag dränker in moppen med vatten, utan den är lätt fuktad.

Svar på tråden Städ/skurfråga