räksallad
Nån som vet om man får/kan äta räksallad på burk som man kan köpa i affären färdig?
Är så sugen på hemma gjord tunnbrödsrulle och skulle vilja ha räksallad i.
Nån som vet om man får/kan äta räksallad på burk som man kan köpa i affären färdig?
Är så sugen på hemma gjord tunnbrödsrulle och skulle vilja ha räksallad i.
Japp, inga problem, det har jag gjort! Smarrigt värre!
Hur var det med skaldjur?? Blir lite osäker faktiskt. Jag håller mig undan alla skaldjur. Är själv jätte sugen på bakad potatis med skagenröra och sallad!
Jag läste att man inte ska äta saker från kyldiskar såsom smörgåsar eller sallader...
(Fast det kanske är skillnad med röror)
Men jag är på samma spår som Isildun, skaldjur ska väl undvikas???
Va räkor ska ju vara bra, jag åt räkor igår *mums*, de innehåller nåt som är bra....vad det nu är..
Tackar för alla svar. Men tror jag avstår från räksallad för säkerhetsskull.
Läs på livsmedelsverkets hemsida. Står inget om det där att man inte skall äta det. Onödigt att skippa massa saker i onödan.
Du kan lungt äta räksallad och även färska räkor, de finns mycke järn i dom. Mitt järnvärde blev bättre efter att jag hade frossat i räkor en helg.
Skaldjur ska tydligen inte vara nåt problem enl min BM. Röror från affärernas kyldiskar är jag personligen väldigt restriktiv med, gravid eller ej, MÅNGA matförgiftningar har sitt ursprung där... Det är så lätt att svänga ihop en egen, recept finns det en hel uppsjö av på internet om man inte vill improvisera!
Sorry, har nu läst på www.slv.se (livsmedelsverket) att det är råa skaldjur som man ska undvika, det är alltså helt okej att äta kokta räkor, kräftor, krabba och hummer...
Men jag tror fortfarande att man ska undvika saker som är färdiga i kyldiskarna...
Skall man äta färdiga rätter och sallader skall det inte vara för länge sen den gjordes. Räkor är inte heller några problem.
Det är ingen fara att äta skaldjur på något sätt! Fram med skagenröran bara! Det spelar ingen roll om de ligger i kyldisk, eller ej. Så länge de inte är råa! Råa skaldjur äter väl ändå ingen, så kör hårt!
Om jag inte mådde så illa av så feta saker skulle jag lätt kunna ha det på min grillkorv. MUMS! Det är ingen fara att äta räksallad. Varför skulle det vara det? Ät å njut!
Är det sant? Får man äta kräftor?? Vilken lycka!!! Jag är galen i kräftor och har med sorg trott att det här är första året jag inte kommer kunna frossa i våra egna svenska underbara kräftor i augusti pga bebben i magen......
Men då kan jag lugnt proppa i mig det alltså? Räkor är inget farligt, det vet jag redan - men jag trodde inte man fick äta kräftor......
man få äta skaldjur det är värre med fiska vissa får man äta vissa ej!!!!
Ett litet förtydligande, bara. I varorna i affärernas kyldiskar kan det finnas en hel del bakterier och bakteriegifter som man inte vill bli sjuk av. Bakterierna kommer ofta från sår på händer eller helt enkelt otvättade händer, smittade ägg (i majonnäs tex), förorening vid packning (på fabrik eller i butik), otvättade skärbrädor, knivar och bunkar. I första hand gäller det stafylokocker och streptokocker, men även e.coli, bacillus cereus, salmonella, campylobacter och listeria. De första tre bildar gifter som ej inaktiveras vid upphettning (fast bakterierna dör), de tre sista kan orsaka fosterskador eller till och med fosterdöd. Listeria växer gärna i kylskåpstemp och i vacuum, då få andra bakterier trivs. Drömmen för en listeriabakterie är vacuumpackad fisk eller kött i kyldisk, ansenliga mängder kan förekomma när produkten börjar närma sig bäst-före-datum! Gällande rörorna skulle jag nog hellre ta fabriksgjorda röror typ rydbergs, före butikstillagade - i synnerhet i sådana affärer där man slevar upp själv i burkar, hu!!
Öh - blev det här verkligen ett förtydligande?? Jag vet inte riktigt det, jag. Hur som helst, många kyldiskar är undermåliga vad gäller temp, de överfylls och har sällan tillräcklig omsättning så man hamnar gärna nära bäst-föredatum. Passa er för dessa varor! Känn med handen där varorna ligger - verkar det verkligen hålla 4-8 grader?? Ta inte yttersta/översta paketen, de är varmast. För säkerhets skull.
Jag har fått reda på att man kan äta räkor under graviditeten men inte när man senare ammar(fick veta av min svägerska som har en dotter på ca 6 månader)
Då man ammar kan man väl äta samma som när man är gravid? Det är ju bebin van med. Skulle bebin däremot får allergiska symptom ( eksem, röd hud osv) och man misstänker ngt särskilt livsmedel ska man slta med det, och lite senare testa igen. Reagerar bebin även då, ska man sluta helt.
jo det tycker ju jag med jag menar...jag har hört att äter man mycket jordgubbar under graviditeten så ska mna kunna äta det när man ammar också
tack för alla svar =) Tror jag gör en egen räksallad istället för att vara på säkra sidan.
skaldjur är inga problem att äta (kokta) likaså sillen allt som är inlagt i ättikslag dör.