• CTMT

Vad kostar en bra ryamatta???

HIttade en ryamatta på CityGross för 1600 kr (stor som man kan ha tillsoffgruppen) så himla fin!!! Det var 30% rabatt, men givetvis missade vi erbjudandet med 1 dag :(

Nu undrar jag, är 1600 kr dyrt för en ryamatta? Vad ligger en ryamatta normalt på i pris?

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Vad kostar en bra ryamatta???
  • Birgitta2

Bra är att jämföra kvalitet på flera ställen än ett. Annars vet du inte vad du betalar för. Vissa ryamattor fäller infernaliskt och det märker man inte förrän man fått hem den. Andra håller sig jättefina. Du får vad du betalar för. Bilda dig en egen uppfattning genom att gå runt i mattaffärer och jämför. Själv skulle jag INTE köpa en matta på City Gross lika lite som om jag köpte en matta på Netto.

• CTMT
    Birgitta2 skrev 2010-02-09 15:30:56 följande:
    Bra är att jämföra kvalitet på flera ställen än ett. Annars vet du inte vad du betalar för. Vissa ryamattor fäller infernaliskt och det märker man inte förrän man fått hem den. Andra håller sig jättefina. Du får vad du betalar för. Bilda dig en egen uppfattning genom att gå runt i mattaffärer och jämför. Själv skulle jag INTE köpa en matta på City Gross lika lite som om jag köpte en matta på Netto.
    Okej... tips om vart de har bra kvalitet på ryamattor då? :) (vår första ryamatta så vet inget om dem...)
    .¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Birgitta2
    CTMT skrev 2010-02-09 15:42:47 följande:
    Okej... tips om vart de har bra kvalitet på ryamattor då? :) (vår första ryamatta så vet inget om dem...)
    Kolla på eniro.se - mattgrossister, mattbutiker, eller bara "mattor"
  • vill bli mamma meddetsamma

Vi köpte vår ryamatta för 2800 kr på ikea. Det vi inte tänkte på var att den är i 100% ull och alltså luddar VÄLDIGT Mycket. Jag dammsuger den i snitt varannan dag. Och den luddar ändå men mindre nu än i början.

Jag vet i nte vad du menar med en bra ryamatta, vår är i väldigt bra kvalité men minuset är ju då att den luddar. Vissa andra är i sämre kvalité och liksom silkiga, men luddar inget. Får jag välja ttycker jag kvalitén är viktigare. Men visst, ludd är inte jättekul.

• johandra
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-02-09 20:37:18 följande:
    Vi köpte vår ryamatta för 2800 kr på ikea. Det vi inte tänkte på var att den är i 100% ull och alltså luddar VÄLDIGT Mycket. Jag dammsuger den i snitt varannan dag. Och den luddar ändå men mindre nu än i början. Jag vet i nte vad du menar med en bra ryamatta, vår är i väldigt bra kvalité men minuset är ju då att den luddar. Vissa andra är i sämre kvalité och liksom silkiga, men luddar inget. Får jag välja ttycker jag kvalitén är viktigare. Men visst, ludd är inte jättekul.
    Men om den fäller så är det ju inte bra kvalitét?

En bra matta fäller inte,är tät, blir inte ihoptryckt osv..Men visst,då kostar dom...från 2500kr o uppåt för en matta runt 160x240cm skulle jag tro...Sen beror det så klart på en mängd faktorer..

Jag älskar en fin matta som är ljuvlig att gå på..har haft ett antal dyrare mattor och det är verkligen klasskillnad på dom jämfört med tex ikeas,som jag generellt tycker är usla..Men sen är det ju en prisfråga oxå..

vår nuvarande matta köpte jag för 800pix på rea från Ellos..den är inte i närheten så mjuk som jag egentligen vill ha den,men med två små barn hemma som hjälper till att skräpa ner samt ett tredje på gång,så funkar den alldeles toppen
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Mammisen

vi köpte vår på ikea för en femhundring eller nåt. Den luddar ingenting, men varning - svarta ryamattor ser man all smuts på direkt ;) Ikea har olika modeller.

johandra skrev 2010-02-09 22:04:31 följande:
    Men om den fäller så är det ju inte bra kvalitét? En bra matta fäller inte,är tät, blir inte ihoptryckt osv..Men visst,då kostar dom...från 2500kr o uppåt för en matta runt 160x240cm skulle jag tro...Sen beror det så klart på en mängd faktorer..Jag älskar en fin matta som är ljuvlig att gå på..har haft ett antal dyrare mattor och det är verkligen klasskillnad på dom jämfört med tex ikeas,som jag generellt tycker är usla..Men sen är det ju en prisfråga oxå..vår nuvarande matta köpte jag för 800pix på rea från Ellos..den är inte i närheten så mjuk som jag egentligen vill ha den,men med två små barn hemma som hjälper till att skräpa ner samt ett tredje på gång,så funkar den alldeles toppen
    jo men med bra kvalité ,emar jag att den är 100% ull vilket jag anser är bättre än polyester eller gud vet vad det är vissa mattor. den var dyr men jag räknar med att den håller länge. våra småbarn kladdar och spiller en del men det är lätt att få bort eftersom det inte är syntet.
  • johandra
    vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-02-10 13:16:19 följande:
    ok..ja alla ser vi det olika..Är det deras ljusbeiga eller vad man ska säga?? Vi köpte hem den men ångrade oss genast med tanke på hur den fällde...

Jag ser det dock inte som en bra matta om den fäller en massa...oavsett vad den är gjord av för garn...

Men man behöver ju inte betala en massa för att slippa fällning,det var inte så jag menade! Det finns självklart dåliga dyra mattor likväl som det finns bra,billiga mattor...
    Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10

ja, lite synd är det allt att den fäller men den fäller mycket mindre nu än när den var ny så jag tänker att varje ullbit måste fälla av sig en viss mängd ull innan den är klar. så med tiden kanske den slutar fälla helt! det är ikeas stockholm vi har. hade jag vetat att den fällde mycket hade jag inte köpt mattan för det priset men men nu har vi den och gillar läget!

• tesslan

Nu kanske du inte ville lägga mer än ca 1600:- på en matta men jag måste bara få rekommendera Mios ryamatta Auckland. Den är sjukt skön att gå, sitta och ligga på och den fäller ingenting. Supermjuk och skitsnygg är den också

Vi har Ikeas ryamatta på landet och den fäller fortfarande, efter nästan tre år, hur mycket som helst
    Det är ju förvisso inte samma slitage på ett landställe som i en permanent bostad men jag är ganska så trött på den mattan nu.

• Cornbread

Jag köpte den ryamattan på citygross för 1700;- men den var inte prisvärd då den har börjat fransa sig jättemycket.

• Cornbread
    Birgitta2 skrev 2010-02-09 15:30:56 följande:
    dem mattorna är samma som säljs på chili och mio så deså ;)
Svar på tråden Vad kostar en bra ryamatta???