vill bli mamma meddetsamma skrev 2010-02-09 20:37:18 följande:
Vi köpte vår ryamatta för 2800 kr på ikea. Det vi inte tänkte på var att den är i 100% ull och alltså luddar VÄLDIGT Mycket. Jag dammsuger den i snitt varannan dag. Och den luddar ändå men mindre nu än i början. Jag vet i nte vad du menar med en bra ryamatta, vår är i väldigt bra kvalité men minuset är ju då att den luddar. Vissa andra är i sämre kvalité och liksom silkiga, men luddar inget. Får jag välja ttycker jag kvalitén är viktigare. Men visst, ludd är inte jättekul.
Men om den fäller så är det ju inte bra kvalitét?
En bra matta fäller inte,är tät, blir inte ihoptryckt osv..Men visst,då kostar dom...från 2500kr o uppåt för en matta runt 160x240cm skulle jag tro...Sen beror det så klart på en mängd faktorer..
Jag älskar en fin matta som är ljuvlig att gå på..har haft ett antal dyrare mattor och det är verkligen klasskillnad på dom jämfört med tex ikeas,som jag generellt tycker är usla..Men sen är det ju en prisfråga oxå..
vår nuvarande matta köpte jag för 800pix på rea från Ellos..den är inte i närheten så mjuk som jag egentligen vill ha den,men med två små barn hemma som hjälper till att skräpa ner samt ett tredje på gång,så funkar den alldeles toppen