• ceisabelle

Åka pulka vid 3 månaders ålder

Hej

Jag och min familj ska snart iväg till Lindvallen och då ska min son Lucas som då kommer vara tre månader att vara med och jag hade tänk att han skulle få åka runt i pulka då. Då det blir ett lätt sätt att ta med honom runt. Men jag är rädd att han ska frysa. Har ni några tips på hur han ska åka?? Om ni förstår vad jag menar!
    Kram Bella
  • Svar på tråden Åka pulka vid 3 månaders ålder
  • April Mamma

Ska han ligga i pulkan menar du?

• Joppan

Så små barns ryggar är väl ganska ömtåliga då? Är väl kanske inte jättebra? Finns ju inte direkt stötdämpare i pulkan...

• vivianne

Undrar samma som april-mamma för en tremånaders är väl "för liten" för att orka sitta i en babypulka mer än pyttekorta stunder.

Ska ni åka på längdåkningsturer finns det ju specialpulkor/slädar med medar att hyra. Men du hade kanske mer tänkt transportera killen i en pulka på promenader etc. Kan man inte offra en gammal mjuklift/åkpåse och borra hål i pulkan och försöka spänna fast den? Se bara till att ha något tjockt isolerande i botten på pulkan (fårskinn, tillklippt liggunderlag el. dyl) för annars borde det bli kallt från marken.
    Tänker högt som du märker
  • Stårschan

Så har samernas barn åkt sedan urminnes tider. Lägg ett skinn i botten på pulkan och sedan åkpåsen med barnet. Isolera så mycket du kan underifrån, men tänk på att inte få tygndpunkten så högt att pulkan välter. Vad är det för pulka han ska åka i? En lekpulka av plast eller en skidpulka med skaklar? Om ni inte ska ge er ut på längre turer borde ni kunna ha honom i bärsele innanför jackan.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • gosnosens mamma

Bärsele eller bärsjal skulle jag kört på!

• redneck girl

ni måste väl använda en skidpulka.åkpåse i fårskinn kan ju vara lämplig.och akta blåst och drag.jag hade själv dock väntat ett tag...

• parvati

Jag hoppas nu att du menar en riktig skidsläde där spädbarn kan ligga om föräldrarna åker längskidor. Någon vanlig pulka är han alldelles för liten för ryggen riskerar att ta stryk, det kommer att bli alldelles för kallt.

• Stårschan

Jag vill minnas att vi bäddade ner våra små i babyliften (mjukliften från barnvagnen) i skidpulkan.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • Ninni68

Skidpulka är inget problem, det låg min son i när han var fem månader och vi var ute på dagsturer. Vi hyrde en pulka, det brukar alltid vara Fjellpulken-pulkor som hyrs ut och i dem finns det ett tjockt liggunderlag. Sen hade vi nog en fårfäll också, och så låg han i åkpåsen med ylleunderställ och fleeceoverall på sig. Och så tryckte vi ner vindskyddet så han låg i stort sett helt vindskyddad. Det gick jättebra, men vi anpassade förstås turerna till honom.

• Snuvan

Jag har haft min son i pulka sen han var en månad, nu har han bara åkt i den kanske någon gång i veckan men det är en helt vanlig plastpulka.
    Ett fårskinn i botten, en fleecefilt och sen åkpåsen till barnvagnen. Hunden har dragit honom eller så har jag dragit honom, han sover helt underbart skönt och fryser inte heller. Åkpåsen har som kanter runt öppningen så att det inte har blåst i ansiktet på honom.
    Det går ju inte att gå med vagnen i all den här snön. Han sitter i sjalen också men pulkan är bra att ha ibland.

• Kajak

TS

Jaa sonen kan ligga i vanlig pulka med åkpåsen.

Vi gjorde så då vi åkte till Funäsdalen.
    Sonen var 3,5 mån.
    Vi hade fårskinn och sonen lade på den sen ullfilt på honom (han hade en overall på sig) sen bindade vi fast honom med vanlig bandrem så han låg bra o sov för det mest då i gick runt på snön.

Kan även ligga i en åkpåsen om ni inte har fårskinn.
    Ha mysoga dagar uppe i fjället!

• ceisabelle

Hej hej alla! Tack för alla svar! Fick svar mycket snabbt vilket var väldigt kul! Jag har som sagt inte bestämt vad för sorts pulka han ska åka i därför jag bad om råd här. Men jag har fått många bra tips. Fårskinn i en pulka och sonen i åk-påsen från vagnen och en overall plus mössa och vantar borde ju fungera jätte bra då! Men kan man kolla upp om man kan hyra en pulka där uppe till små barn då? Någon som vet detta?

Mvh Bella
Svar på tråden Åka pulka vid 3 månaders ålder