• Onyxalis

Hur ska jag klä mig inför arbetsintervjun?

Har precis blivit kallad till en arbetsintervju (jippie) men nu börjar jag fundera på hur jag ska/bör klä mig.
    I vanliga fall använder jag kjol och har  även haft det på de tidigare intervjuer jag varit på. Nu är det dock så att jobbet jag blivit kallad till intervju för är som servicetekniker och jag börjar fundera på om det blir för uppklätt med kjol? Jag kommer ju aldrig att kunna bära kjol på jobbet och därför kanske snarare borde klä mig i byxor och tröja/tunika till intervjun?

Det här kanske är en liten sak att hänga upp sig på, men eftersom jag så väldigt gärna vill få jobbet (och är lite känslig över min vikt och vilket intryck jag därmed gör) så kan jag inte låta bli att fundera.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ska jag klä mig inför arbetsintervjun?
  • Missimo84

Klä dig i byxor och en snygg skjorta.
    Personligen skulle jag ALDRIG ta på mig en tunika om jag skulle på arbetsintervju.

Nu har vi iofs haft dresscode på de ställen som jag arbetat på, vilket du kanske inte har som service tekniker. Men det är alltid bra att se lite proper ut. Arbetsgivaren förväntar sig att du visar dig ifrån din bästa sida, som naturligtvis också är en del av din personlighet.
    Men du är där för att göra ett bra intryck.
    Kjol vet jag inte, om det kanske är praktiskt att ha. Jag har haft kjol på en intervju och den gick bra, men som sagt var så finns det ju kjolar och kjolar, samtidigt som det också finns yrken och yrken.

• Stårschan

För ett jobb som servicetekniker avråder jag bestämt från att ha kjol på dig vid intervjun. Den kan du spara till firmafesten.

Den som vill bli älskad för den hon är, gör klokt i att se till att hennes sanna jag är värt att älska!
  • CeeJay

Röstar på alt nr 2 - det verkar vara som att det är mest du?

Jag tycker absolut att man kan klä sig lite extra "fint" på en jobbinterjvu men att "klä ut sig" gynnar ingen. DU ska känna dig som DU även i kläderna. Du kan aldrig vara helt bekväm och 100% dig själv om du har klätt dig obekvämt. Sen ska man väl tänka lite på vad jobbet innebär och om du söker ett arbete där man inte "kan" ha kjol känns det lite "onödigt" eller att du kanske inte är helt medveten om vad jobbet innebär (joho då det FINNS såna människor ).

Lycka till!

• Tecken

Klä dig i det som du känner dig bekväm i. Jag förstår inte varför du anser att kjol kan bli för uppklätt? Byxor kan ju också bli för uppklätt, beror ju på vilken sorts byxor det är...

• snillis

Byxor och skjorta.

Så länge det är helt och rent och sitter bra.
    Kjol - nej!
  • Storliten

Byxor och en snygg tunika låter bra tycker jag!

• Onyxalis

Tack för alla svar!

Det lutar åt att det blir ett par ljusa byxor och en lite längre svart tröja med vit mönstring. Tröjan är lite insvängd i midjan, går ner över rumpan och har ett fint fall. (Maken gav det godkänt men muttrade ur ena mungipan -"Ja, JAG tycker iallafall att du är finare i kjol." :)  )

• Juno
    Missimo84 skrev 2010-02-09 16:44:52 följande:
    Klä dig i byxor och en snygg skjorta.Personligen skulle jag ALDRIG ta på mig en tunika om jag skulle på arbetsintervju. Nu har vi iofs haft dresscode på de ställen som jag arbetat på, vilket du kanske inte har som service tekniker. Men det är alltid bra att se lite proper ut. Arbetsgivaren förväntar sig att du visar dig ifrån din bästa sida, som naturligtvis också är en del av din personlighet.Men du är där för att göra ett bra intryck.Kjol vet jag inte, om det kanske är praktiskt att ha. Jag har haft kjol på en intervju och den gick bra, men som sagt var så finns det ju kjolar och kjolar, samtidigt som det också finns yrken och yrken.
    Kan man inte se proper ut i tunika? {#lang_emotions_dreamer}

TS - låter bra. Knepet är att avkoda vad de blivande kollegorna har på sig och sen vara snäppet finare. Överklädd är (nästan) lika illa som underklädd
  • Missimo84
    Juno skrev 2010-02-11 14:37:08 följande:
    Kan man inte se proper ut i tunika? TS - låter bra. Knepet är att avkoda vad de blivande kollegorna har på sig och sen vara snäppet finare. Överklädd är (nästan) lika illa som underklädd
    Tror knappast man blir överklädd om man tar på sig skjorta och byxor..
    Kanske om man tar på sig en balklänning eller en frack

Sen tycker jag personligen inte att tunikor ser särskilt propra ut, men detta beror givetvis på hur man kombinerar dem och vad det är för slags tunika.
    Men en tunika är inget som jag skulle välja att ha på mig på en anställningsintervju och dessutom skulle jag aldrig anställa en person som kom i tunika till den arbetsplats där jag tidigare arbetade.
    Finns det en dresscode t.ex. på företaget så bör man försöka rätta sig efter den, givetvis. Men väldigt få arbetsplatser har idag dresscode tunika...

Men visst, nu ska ts arbeta som servicetekniker, vilket kanske inte innebär kostym som sin arbetsklädsel. Fast en tunika är ju inte det som kanske heller skulle vara mest klädsamt vid en intervju.
  • Juno
    Missimo84 skrev 2010-02-11 18:50:40 följande:
    Tror knappast man blir överklädd om man tar på sig skjorta och byxor..Kanske om man tar på sig en balklänning eller en frack Sen tycker jag personligen inte att tunikor ser särskilt propra ut, men detta beror givetvis på hur man kombinerar dem och vad det är för slags tunika.Men en tunika är inget som jag skulle välja att ha på mig på en anställningsintervju och dessutom skulle jag aldrig anställa en person som kom i tunika till den arbetsplats där jag tidigare arbetade.Finns det en dresscode t.ex. på företaget så bör man försöka rätta sig efter den, givetvis. Men väldigt få arbetsplatser har idag dresscode tunika...Men visst, nu ska ts arbeta som servicetekniker, vilket kanske inte innebär kostym som sin arbetsklädsel. Fast en tunika är ju inte det som kanske heller skulle vara mest klädsamt vid en intervju.
    OT jag vet men jag blir bara så intresserad av Missimos bestämda uppfattning, som om det som gäller hos henne är generellt för alla yrken och arbetsplatser.

Arbetar själv på en statlig myndighet, där det inte finns en uttalad "dresscode" men där jag vill påstå att tunika är det i särklass vanligaste klädersplagget bland de kvinnliga kollegorna, på god andraplats kommer topp och kofta. I undantagsfall, när någon av oss ska representera verksamheten utåt, kommer blusen eller kavajen fram.

Det är skillnd på olika Poängen med mitt inlägg var att det gäller att avkoda den formella eller informella dresscode som gäller och förhålla sid till den.

Och ehuruvida en tunika är klädsam eller inte är väl din personlga uppfattning. Troligt är väl att landets arbetsgivare har andra kriterier än delad klädsmak att gå efter när de anställer medarbetarer.

Ha dä, nu ska jag jobba vidare, klädd i jenas och kofta, och det går alldeles utmärkt

TS - när är intervjun?
  • Onyxalis

Intervjun var i förrgår (dagen efter jag gjorde posten) och i nästa vecka får jag veta hur det gått.
    Jag fick veta att jag hade absolut bäst utbildning av de sökande, vilket kändes bra. Det som talar emot mig (även om de inte uttryckte det så) är nog att de andra två de tagit in för intervju arbetat inom företaget tidigare.

• Missimo84
    Juno skrev 2010-02-12 10:32:38 följande:
    OT jag vet men jag blir bara så intresserad av Missimos bestämda uppfattning, som om det som gäller hos henne är generellt för alla yrken och arbetsplatser.Arbetar själv på en statlig myndighet, där det inte finns en uttalad "dresscode" men där jag vill påstå att tunika är det i särklass vanligaste klädersplagget bland de kvinnliga kollegorna, på god andraplats kommer topp och kofta. I undantagsfall, när någon av oss ska representera verksamheten utåt, kommer blusen eller kavajen fram. Det är skillnd på olika Poängen med mitt inlägg var att det gäller att avkoda den formella eller informella dresscode som gäller och förhålla sid till den.Och ehuruvida en tunika är klädsam eller inte är väl din personlga uppfattning. Troligt är väl att landets arbetsgivare har andra kriterier än delad klädsmak att gå efter när de anställer medarbetarer. Ha dä, nu ska jag jobba vidare, klädd i jenas och kofta, och det går alldeles utmärkt TS - när är intervjun?
    Som sagt var så har jag aldirg skrivit att man inte kan gå till en intervju med tunika. Bara att jag personligen aldrig skulle göra det.
    Dock så tycker jag inte dirket du kan vara öerklädd med byxa och skjorta på en arbetsintervju, kanske underklädd men inte tvärtom.
    Skjorta och byxa är det absolut mest neutrala som du kan ha på dig på en intervju.
    Som du sälv skriver så tar ni ju på er blus och kavaj när ni ska representera er utåt. Varför det? Om det nu är så accepterat att arbeta i kofta och jeans?
    Kofta, jeans och skjorta kan jag också ha på mig, på fredagar iofs. Även om jag då hellre kanske kommer i en klänning.

Många i sverige är grymt okunniga i hur deras klädstil påverkar mycket i deras omgivning. Ytligt men sant, så påverkar dina kläder ofta både din lön, yrke, och ställning.
  • Gung Ho

Man skall ju komma ihåg att arbetsintervjun inte är arbetsplatsen.

Bara för att man har arbetskläder när man jobbar behöver inte betyda att man måste komma i det på intervjun.

Känns kjol naturligt (även om du inte har det till vardags annars) kan du ha det, annars välj det du känner dig bekväm i. Det är viktigare att du känner dig bekväm och kan prestera på intervjun än exakt hur du är klädd. Ibland om man är osäker kan man 'safe:a' och klä sig lite mitt emellan.

Var nyligen på ett möte angående framtida verksamhet där jag inte visste klädkoden. Det var 'kundorienterat' så jag visste att tröja och jeans var ute ur leken, men inte om kostym var 'over the top' så att säga. Det blev Kavaj, snygg blå skjorta och svarta jeans med lågskor. Nu visade det sig att jag kunde vart mer uppklädd utan problem, men det jag valde smälte in bra och hade 'klarat sig' även i en mer informell situation.

• ModestyB

Röstade på "annat". Tycker du ska ha ett par välsittande, snygga svarta"finbyxor" med hög midja, typ Sailormodell, en figursydd mörk skjorta som inte är för lång och sedan någon accessoar, typ en scarf som färgklick som matchar dina egna färger.

• Stargirl

Byxor och blus. Ej jeans.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
Svar på tråden Hur ska jag klä mig inför arbetsintervjun?