Juno skrev 2010-02-12 10:32:38 följande:
OT jag vet men jag blir bara så intresserad av Missimos bestämda uppfattning, som om det som gäller hos henne är generellt för alla yrken och arbetsplatser.Arbetar själv på en statlig myndighet, där det inte finns en uttalad "dresscode" men där jag vill påstå att tunika är det i särklass vanligaste klädersplagget bland de kvinnliga kollegorna, på god andraplats kommer topp och kofta. I undantagsfall, när någon av oss ska representera verksamheten utåt, kommer blusen eller kavajen fram. Det är skillnd på olika Poängen med mitt inlägg var att det gäller att avkoda den formella eller informella dresscode som gäller och förhålla sid till den.Och ehuruvida en tunika är klädsam eller inte är väl din personlga uppfattning. Troligt är väl att landets arbetsgivare har andra kriterier än delad klädsmak att gå efter när de anställer medarbetarer. Ha dä, nu ska jag jobba vidare, klädd i jenas och kofta, och det går alldeles utmärkt TS - när är intervjun?
Som sagt var så har jag aldirg skrivit att man inte kan gå till en intervju med tunika. Bara att jag personligen aldrig skulle göra det.
Dock så tycker jag inte dirket du kan vara öerklädd med byxa och skjorta på en arbetsintervju, kanske underklädd men inte tvärtom.
Skjorta och byxa är det absolut mest neutrala som du kan ha på dig på en intervju.
Som du sälv skriver så tar ni ju på er blus och kavaj när ni ska representera er utåt. Varför det? Om det nu är så accepterat att arbeta i kofta och jeans?
Kofta, jeans och skjorta kan jag också ha på mig, på fredagar iofs. Även om jag då hellre kanske kommer i en klänning.
Många i sverige är grymt okunniga i hur deras klädstil påverkar mycket i deras omgivning. Ytligt men sant, så påverkar dina kläder ofta både din lön, yrke, och ställning.