Brukar föräldrarna ge sitt barn en dopgåva?
Gjorde ni det?
Någon som har några tips på bra dopgåvor till sitt barn?
Gjorde ni det?
Någon som har några tips på bra dopgåvor till sitt barn?
Har faktiskt aldrig hört någon som givit sitt eget barn dopgåva. Vi gjorde det inte heller.
En del gör det. Vi gav inget.
Nej det gjorde vi inte.
Vi satte in lite pengar på våran sonsbank bara
Vi tyckte att det kändes konstigt att inte ge dottern något, så vi köpte ett halsband med ett hängsmycke i form av en ring där vi graverade in hennes namn. Vet faktiskt inte om det är vanligast att ge eller inte ge barnet något i dop-present.
Vi har köpt en fin klassisk nalle som sonen ska få. Hade vi haft en liten tjej hade vi kanske köpt ett litet halsband eller så
Dottern fick ett litet guldhjärta (halsband) som jag fick när jag var liten. Sonen döps på söndag och ska få en sparbössa i form av ett lok inköpt på Guldfynd.
Vi köpte ett silverhjärta (halsband) som det står "älskad" på. Sen så fick hon sitt körkort. Alltså ett löfte om att vi betalar det i framtiden. Det ska vi ge alla barn.
När jag döptes fick jag ett halsband med ett guldhjärta av mina föräldrar som dopgåva, det har använts, och används fortfarande, genom åren. För mig är det självklart att föräldrarna ger en dopgåva. Vi har ännu inte köpt något till Alice som döps på lördag men vi har sagt att vi ska köpa en "klassiker" av något slag, kanske en Alvar Alto-vas eller liknande som kan användas till Alices blommor vid födelsedagar och som är lika modern nu som om 20-25 år.
Vi har inte gett våra döttrar någon doppresent. Tycker liksom att dopet i sig är presenten. Vi sparar programmet som vi gjort till dopet och sen har vi filmat. Har ju noga tänkt igenom vilka dopsånger och solosång det skulle vara. För oss räckte det.
Vi gav en symbolisk framtidsgåva. I sonens namn är vi tigerfadder för WWF så det ska finnas vilda tigrar även när han vuxit upp. Sånt tycker vi är roligare än "prylar"
Vi gav vår dotter en jätte fin pusselpall med hennes namn på från http://bondeofsweden.se/
Jag fick en sån där lyckoamulett som synskadades riksförbund(tror jag det är) säljer när jag döptes och jag ville att mitt barn skulle ha samma, så det fick hon :)
Vi har vänner som gett dopgåva till sitt barn men vi resonerade som så att vår gåva är hans namn och hans dop. Det räckte gott för oss.
www.unicef.se/butik/kategorier/inredning/produkter/KA2002
Den här har vi gett som dopgåva till andra barn:
www.unicef.se/butik/kategorier/barn-leksaker/produkter/7P3325
Det är förstås upp till var och en om man vill ge sitt barn en dopgåva eller inte. Det finns massor med presentsidor på nätet ifall man vill ha tips. En ny bra sida jag kan rekommendera är www.presentnavet.se.