• mariahammarberg

jag blir inte mätt... - måste försöka gå ner i vikt

HJÄLP mig, jag behöver gå ner i vikt och jag kan inte sluta äta.
    Äter STORA portioner och småäter en del emellan.

Nu när jag ska dra ner på maten och mer motion så blir jag ännu hungrigare.

Ex frukost te med 5 rostade mackor ca 9:00
    Lunch ca 11:30 till 12 2-3 potatisar och 10 köttbullar samt grönsaker
    småäter en till två mackor
    17:00 middag pasta med pastasås - ofta två portioner
    19:00-20:00 kvällsfika 3-6 mackor med te
    resten av kvällen småäter jag chips, mer macka godis ell annat

MÅSTE äta mindre men när jag nu försöker motionera blir jag ännu hungrigare och min disiplin är värdelös. Finns det ngt preparat för att öka mättnadskännslan=

HJÄLP!

Johanna 2007-02-25 Linus 2009-02-02
  • Svar på tråden jag blir inte mätt... - måste försöka gå ner i vikt
  • Eisa

Motion blir man hungrigare av så det hjälper icke.

Det finns två vägar att gå:
    1. Sluta tvärt med det överflödiga (kvällschipsen, den andra portionen pasta, två av frukostmackorna, eftermiddagsmackorna).

ELLER

2. Eliminera en sak i taget. T.ex eftermiddagsmackorna.

Väljer du första alternativet kommer du ha några hårda dagar med extremt sug men sen kommer det lägga sig, du kommer inte längre vara så hungrig och du kommer bli mätt på mindre mängd och må allmänt bättre.

• k a t t a

Du verkar äta mycket snabba kolhydrater, vilket gör att blodsockret dalar väldigt snabbt efter måltiden och det är inte konstigt att du blir superhungrig ganska snabbt efter måltider som består av enbart rostat bröd t ex. Försök äta fiberrikt, hela korn, bönor, mycket grönsaker. Skär ner på potatis, bröd och socker, det mättar bara för stunden.

• emmgus

Jag äter efter GI o va som du innan.
    Kan säga att med GI har jag aldrig gått o varit hungig eller sugen imellan (de första dagarna möjligtvis)
    Gick ner 10 kilo lätt (inget som funkat innan)

Råder dig o testa

• Jelica

Håller med katta4. Jag tror du blir hungrig av kolhydraterna. Öka på fett och protein och välj långsamma kolhydrater i stället Jag knaprar morötter när jag är "sugen" eller tycker att jag behöver tugga på något fast jag egentligen inte borde va hungrig.

Elin - BF 25 feb 2010
  • josen 1

testa ALEVO fibertabletter, finns i stora mataffärer och funkade för mig! sen bytte jag ut alla mellanmål mot kesella blandat med bär eller juice, det innehåller mycket protein vilket man håller sig mätt på länge :)

• Agapi

Sluta med mackorna! Ät gröt på morronen, frukt under dagen om du ärhungrig tex. Vittbröd är mycke kalorier!  Försök äta mindre pasta/ris/potatis och öka på kött och grönsaks mängden. speciellt kött(proteiner och fett) håller dej mätt längre.

• emmgus

Alla tips du fått går emot GI hållet, så ta dig en titt på de!

• mariahammarberg

har ätit enligt GI innan men tycker att det blir rätt dyrt. Låter visserligen lite negativt men det är svårt att köpa mkt grönsaker då det är den årstid då de är mkt dyrare. Äter redan nu grovt bröd, äter redan nu så mkt extra grönsaker jag har råd med. blir nor till att försöka hitta tabletterna som tipsades om.

• grynet80

Men om du gi:ar kommer du ju inte att köpa kvällschipsen/godiset så där sparar du ju de pengarna.. Tabletterna är ju inte heller gratis.

Håller i af tummarna att du lyckas!

• k a t t a

Tabletter om något är förbannat dyrt! Vetekli kan du få en stor påse för cirka 5 kronor t ex medan "fibertillskott" kostar flera hundra i månaden. Rotfrukter tillhör de billigaste livsmedel som finns. Chips kostar ju runt 100 kronor per kilo, morötter kostar inte ens en tiondel. Så den rent ekonomiska problematiken kan jag inte förstå.

• mariahammarberg

men med GI ska man äta lite kolhydrater och det är MKT kolhydrater i rotfrukter så den fas jag följde. rivstart så ska man undvika rotfrukter, frukt och vissa grönsaker.

• Viggo och pyrets mamma
    mariahammarberg skrev 2010-02-10 18:34:51 följande:
    men med GI ska man äta lite kolhydrater och det är MKT kolhydrater i rotfrukter så den fas jag följde. rivstart så ska man undvika rotfrukter, frukt och vissa grönsaker.
    Men skippa isåfall rivstartsbiten, troligtvis kommer du gå ner i vikt ändå men det kommer ta lite längre tid. Som sagt, bröd och chips är dyrt om man ser till kilopris vilket grönsaker inte är. Köp Bulgur istället för ris och fullkornspasta istället för vit pasta. Och om du räknar efter hur mycket tabletterna kommer kosta dig per dag ihop med chipset och brödet så kommer du snart tjäna på att köpa grönsaker istället, både ekonomiskt och hälsomässigt. Och kolhydraterna i rotfrukter blir aldrig så snabba som kolhydraterna i chips bröd och pasta.
    Ett år går så fort... Viggo 080425
  • emmgus

ja jag hållre med.

Chips o de mängder bröd blir INTE billigt.

Om du tar bort de o ist bakar gi bröd själv om du ska äta bröd , då blir de nog ingen skillnad i pris om du säger de e dyrt.

Jag äter enligt GI o de är inte dyrt.
    Men som dom sa, skippa rivstarten då?ä
    Allt e ju bättre än de du äter nu

Svar på tråden jag blir inte mätt... - måste försöka gå ner i vikt