• Anonym (ee)

Någon som kan hjälpa mig hur mycket skatt jag kommer få betala tillbaka?

Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag förstår inte hur man fyller i formuläret på skatteverket för att beräkna vad man får i skatt/restskatt.

Jag fick förra året 94 000 i föräldrapenning enbart på ett år. Betalade 24500 i skatt. På tok för lite jag vet.

Bor i Nacka, har en skatt på 30,31 kyrkoavgift 0,61 samt begravningsavgift på 0.16

Någon som kan hjälpa mig? Måste nog börja spara pengar nu till avbetalning.

(Har arbetat med lite där jag dragit mer skatt men struntar i det i denna beräkningen, där får jag iaf tillbaka på skatten å inte betala. )

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig hur mycket skatt jag kommer få betala tillbaka?
  • Anonym (Hmm)

Brukar vara mindre skatt på FP, typ 27-28%. Har du tänkt på det i din ungefära beräkning?

• Anonym (ee)

tror de är så illa som 26 % , men vet inte hur jag fyller i formuläret att beräkna ut är de jag behöver hjälp med.

• Anonym (Hella)
    Anonym (ee) skrev 2010-02-09 21:12:51 följande:
    tror de är så illa som 26 % , men vet inte hur jag fyller i formuläret att beräkna ut är de jag behöver hjälp med.
    Jag hjälper dig gärna! Börja fyll i formuläret, var är det du fastnar?

Själv jobbar jag deltid, tjänade ca 200.000kr förra året, jag betalade också runt 25% i skatt - vilket är helt rätt! Jag har gjort en preliminär uträkning, mitt lönekontor har räknat fel på 5kr Sedan har jag ränteförluster, så jag kommer få tillbaka ca 9000kr enligt den preliminära uträkningen.
  • Anonym (ee)

Vet inte känns baras om jag fyller i fel, tänkte om någon kunde beräkna å fylla i med uppgifterna ovan å se vad de får fram. Just ja e född 1982, ville de ju med veta.

Känner att endel på mitt jobb som varit hemma med FP behöver inte betala tillbaka bor i samma kommun men då jag räknar blir de 20 000:- att betala tillbaka. Tänkte omd e var rätt eller fel... är en idiot vad de gäller nätet å blanketter å fylla i tyvärr.

• Anonym (...)

Jag har också försökt fylla i det där formuläret men känns som om man gör fel hela tiden. Jag har varit hemma hela förra året med barnet och kan inte sluta oroa mig för att man måste betala tillbaka, har ju inga pengar undansparade och är arbetslös.

Min mamma är förtidspensionerad, hon får ut 6500 kr efter skatt och då drar fk 26% i skatt varje sommar får hon tillbaka 12 000 kr men det kanske är olika när man är föräldraledig och sjukpensionerad?

• Anonym

Om du tittar i kolumn 6 i din skattetabell så ser du hur mycket skatt du ska betala om du enbart haft inkomst från FK. Den kolumnen innehåller inget jobbskatteavdrag.

Du ska betala mindre skatt än vad din kommunalskatt ligger på, det finns alltid ett "fribelopp", som är skattefritt, att ta hänsyn till. Så 25-30% låter väl inte orimligt. Att du skulle behöva betala ytterligare 20.000 i skatt utöver de 24.500 du redan betalat är inte rimligt alls, vid en inkomst från FK på blygsamma 94.000. Det skulle ju innebära en skatt på 47%.

• Anonym

Tjänar man mindre än en viss summa, som är högre än din årsinkomst ts, så får man skattelättnad också. Tror inte du kommer behöva betala tillbaka något. Inte några 20.000 i alla fall!! Om du har betalt in 24500 i skatt förra året så skulle 20000 nästan 50% i skatt.

Tror inte du har betalt på tok för lite i skatt..

• askim
    Skatteuträkning inkomståret 2009   Grunduppgifter Födelseår =  1982 Kommunal skatt % =  30:31 Kyrkoavgift % =  0:610 Begravningsavgift % =  0:160 Antal månader grundavdrag =  12       Sammanställning förvärvsinkomst Förvärvsinkomst +  94.000 Allmänna avdrag -  0 TAXERAD FÖRVÄRVSINKOMST =  94.000 Grundavdrag -  28.500 BESKATTNINGSBAR FÖRVÄRVSINKOMST =  65.500       Sammanställning kapitalinkomst Inkomstränta m.m. +  0 Avdrag för utgiftsränta m.m. -  0 Kapitalvinst/Kapitalförlust +  0 ÖVERSKOTT AV KAPITAL =  0       Skatteuträkning Kommunal inkomstskatt +  19.853 Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst +  0 Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst +  0 Allmän pensionsavgift +  6.600 Kyrkoavgift +  399 Begravningsavgift +  104 Skattereduktion för allmän pensionsavgift -  6.600 SLUTLIG SKATT =  20.356 Preliminär skatt -  24.500 Att få tillbaka =  4.144         Stäng fönstret
  • askim

Oj vad tokigt det ser ut. Jag tog dina uppgifter och la in de på skatteverkets hemsida där du kan räkna ut din skatt. Enligt de uppgifter du lämnat ska du få tillbaka 4144 kr. Sen beror det ju också på om du har några ränteintäkter eller kostnader, om du pensionssparar, äger en bostad osv.

Här är länken till uträkningen:
    http://www.skatteverket.se/webdav/files/servicetjanster/skatteutrakning2010/skatteutrakning10ink1.html

• Anonym (ee)

Å känner mig lättad nu! Supertack! Alla ni som svarat. Nä har arbetat lite som sagt men då drar jag 32 % i skatt så där får jag iaf tillbaka, de vet jag garanterat.

Haha ja 40-50 % i skatt ja de är ju rätt så myckert det. Vet inte hur jag tänkte.

Tack iaf. :)

• Anonym (ee)

just ja pensionsparar 200 i månaden men de borde ju inte ställa till de så mycket. :)

• Anonym (...)

Jag gjorde den där uträkningen som det är länkat till och enligt den ska jag betala tillbaka 15 400 kr kan det verkligen stämma ;(

så här ser uträkningen ut

Födelseår =  1988 Kommunal skatt % =  29:68 Kyrkoavgift % =  0:630 Begravningsavgift % =  0:070 Antal månader grundavdrag =  12
    Förvärvsinkomst +  75.566 Allmänna avdrag -  0 TAXERAD FÖRVÄRVSINKOMST =  75.500 Grundavdrag -  24.800 BESKATTNINGSBAR FÖRVÄRVSINKOMST =  50.700
    Inkomstränta m.m. +  0 Avdrag för utgiftsränta m.m. -  0 Kapitalvinst/Kapitalförlust +  0 ÖVERSKOTT AV KAPITAL =  0
    Kommunal inkomstskatt +  15.047 Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst +  0 Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst +  0 Allmän pensionsavgift +  5.300 Kyrkoavgift +  319 Begravningsavgift +  35 Skattereduktion för allmän pensionsavgift -  5.300 SLUTLIG SKATT =  15.401 Preliminär skatt -  0 Att betala =  15.401

• Butterscotch
    Anonym (...) skrev 2010-02-12 08:51:09 följande:
    Jag gjorde den där uträkningen som det är länkat till och enligt den ska jag betala tillbaka 15 400 kr kan det verkligen stämma ;(så här ser uträkningen utFödelseår =  1988 Kommunal skatt % =  29:68 Kyrkoavgift % =  0:630 Begravningsavgift % =  0:070 Antal månader grundavdrag =  12 Förvärvsinkomst +  75.566 Allmänna avdrag -  0 TAXERAD FÖRVÄRVSINKOMST =  75.500 Grundavdrag -  24.800 BESKATTNINGSBAR FÖRVÄRVSINKOMST =  50.700 Inkomstränta m.m. +  0 Avdrag för utgiftsränta m.m. -  0 Kapitalvinst/Kapitalförlust +  0 ÖVERSKOTT AV KAPITAL =  0 Kommunal inkomstskatt +  15.047 Statlig inkomstskatt på förvärvsinkomst +  0 Statlig inkomstskatt på kapitalinkomst +  0 Allmän pensionsavgift +  5.300 Kyrkoavgift +  319 Begravningsavgift +  35 Skattereduktion för allmän pensionsavgift -  5.300 SLUTLIG SKATT =  15.401 Preliminär skatt -  0 Att betala =  15.401
    Du har ju 0 i preliminär skatt i den kalkylen, vilket tolkas som att du inte har betalat någon skatt alls. I så fall stämmer beräkningen. Fyll istället i den skatt du har betalat under året, så får du fram mellanskillnaden mellan slutlig och preliminär skatt
  • Anonym (ee)
    Butterscotch skrev 2010-02-12 09:09:58 följande:
    Du har ju 0 i preliminär skatt i den kalkylen, vilket tolkas som att du inte har betalat någon skatt alls. I så fall stämmer beräkningen. Fyll istället i den skatt du har betalat under året, så får du fram mellanskillnaden mellan slutlig och preliminär skatt
    haha ok. Jag har inte fyllt i eftersom jag inte fattar hur man gör.
Svar på tråden Någon som kan hjälpa mig hur mycket skatt jag kommer få betala tillbaka?