• MajMamman08

Hur gör man egen kaffelatte hemma?

Hur kan man göra en kaffelatte hemma? utan sån där maskin?

kanske finns de pulverpåsar? vilken e i så fall godast?

• Svar på tråden Hur gör man egen kaffelatte hemma?
  • April Mamma

Brygg stark kaffe samt vispa varm/ljummen mjölk. Finns mjölkskummare i från 15 kr upp till flera hundra.
    Påsarna är INTE goda....

• Disela

Latte består ju av en dubbel espresso och varm mjölk. 20% kaffe och 80% mjölk. Gör sjukt starkt kaffe, funkar kanon med nescafe redcup. Prova dig fram till vad du tycker blir gott.

• MajMamman08

ok,vart kan man köpa mjölkskummare då? och hur ser de ut? hehe....hur starkt kaffr gör man då? hur stor mängd av vatten o kaffepulver m,m?

• MajMamman08
    Disela skrev 2010-02-09 21:47:58 följande:
    Latte består ju av en dubbel espresso och varm mjölk. 20% kaffe och 80% mjölk. Gör sjukt starkt kaffe, funkar kanon med nescafe redcup. Prova dig fram till vad du tycker blir gott.
    ok,finns de på typ ica o köpa då? värmer man mjölken i micron o sen skummar man den el?
  • Malleballebuse

Vispa mjölken hårt redan från det att den är kall med en handvisp. Eller om du köper en liten mjölk mixer.
    Mjölken ska inte vara varmare än ca 60 grader för då smakar det lite mannagrynsgröt om den.
    Häll mjölken i ett högt glas och "dunka" glaset lite lätt mot diskbänken med en disktrasa i mellan.
    Häll på kaffet.
    Öva några gånger så lär du dig snart

• Disela
    MajMamman08 skrev 2010-02-09 21:50:07 följande:
    ok,finns de på typ ica o köpa då? värmer man mjölken i micron o sen skummar man den el?
    Ja, bland pulverkaffet. Det är ett starkare kaffe som är gott med mjölk. När jag är ensam hemma dricker jag bara det, brygger aldrig kaffe till mig själv.
  • Disela

Kom på att det finns nescafe expresso också. Det är pulverkaffe med, men det heter espresso. Det är oxå gått. Arla har en barista mjölk, som är supergod att göra latte på. Finns i mjölkdisken.

• April Mamma
    MajMamman08 skrev 2010-02-09 21:50:07 följande:
    Ikea finns den billiga varianten..Vi har en från OBH Nordica, då följer det även med en behållare som man värmer mjölken i (micro) kostar runt 200-250 kr.
  • MajMamman08

ok får brygga starkt kaffe då,köpa mig en sån på ikea o sen skumma o ha i... men värmer man mjölken då efter man skummat den?

• April Mamma
    MajMamman08 skrev 2010-02-09 22:19:39 följande:
    ok får brygga starkt kaffe då,köpa mig en sån på ikea o sen skumma o ha i... men värmer man mjölken då efter man skummat den?
    Nä =) Man skummar varm mjölk....den bör dock inte vara supervarm.inte över 60 grader..Du måste ju inte tempa mjölken men man lär sig snabbt...=)
  • Disela
    MajMamman08 skrev 2010-02-09 22:19:39 följande:
    All mjölk ska inte vara skum, då blir det en cappucino. Det ska ju bara vara ett litet lager på toppen. Skumma den efter den är varm, tror egentligen inte det spelar någon roll. Lite OT, men espresso house har världens godaste latte. Köp en där om du har det i närheten.
  • April Mamma
    Disela skrev 2010-02-09 22:27:05 följande:
    All mjölk ska inte vara skum, då blir det en cappucino. Det ska ju bara vara ett litet lager på toppen. Skumma den efter den är varm, tror egentligen inte det spelar någon roll. Lite OT, men espresso house har världens godaste latte. Köp en där om du har det i närheten.
    mmmm...Espresso H ...I love
  • BabyJia

Jag dricker latte varje dag, tycker inte om vanlig kaffe. Å att ha i vanlig mjölk går heller inte, utan de måste va varm å något vispad. Fast de blir väl inte riktigt som latte, för jag bryggar så att sambon kan dricka de oxå å han dricker vanlig svart kaffe. Fast hans favorit e Colombia kaffe å lite starkt vill han ha de. Så de blir inte att jag använder starkare kaffe än de som han dricker. Men jag värmer mjölk på spisen å sen vispar jag med stavmixern som funkar lika bra som såna speciella vispar som finns (fast nån gång ska jag köpa en sån liten, e nog lättare ändå). Vispar lite granna å sen häller jag de i större glas å lite socker har jag i, blir annars för beskt i min smak.

Dricker aldrig kaffe om jag e hemma hos någon, utan de blir bara hemma el om jag köper de ute. Går ju inte att begära att dem ska värma å vispa mjölk osv för att jag ska kunna få kaffe{#lang_emotions_laughing}
  • MajMamman08
    BabyJia skrev 2010-02-10 08:43:58 följande:
    Jag dricker latte varje dag, tycker inte om vanlig kaffe. Å att ha i vanlig mjölk går heller inte, utan de måste va varm å något vispad. Fast de blir väl inte riktigt som latte, för jag bryggar så att sambon kan dricka de oxå å han dricker vanlig svart kaffe. Fast hans favorit e Colombia kaffe å lite starkt vill han ha de. Så de blir inte att jag använder starkare kaffe än de som han dricker. Men jag värmer mjölk på spisen å sen vispar jag med stavmixern som funkar lika bra som såna speciella vispar som finns (fast nån gång ska jag köpa en sån liten, e nog lättare ändå). Vispar lite granna å sen häller jag de i större glas å lite socker har jag i, blir annars för beskt i min smak. Dricker aldrig kaffe om jag e hemma hos någon, utan de blir bara hemma el om jag köper de ute. Går ju inte att begära att dem ska värma å vispa mjölk osv för att jag ska kunna få kaffe
    tack=) nu vet ja hur ja ska göra=)
  • Rosenskära

Det enklaste är att värma mjölk i kastrull, vispa den med vanlig visp.

I med ett par tsk pulverkaffe per kopp. 
    Klart.
  • piiiinkcat

Hur smakar barista mjölken jämfört med vanlig mjölk.. har kört på röd mjölk senaste tiden.. funkar det lika bra?

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ en liten änglaflicka född aug -05
  • Mumin80

Vi har en nespresso Citiz&milk, d.v.s. kapselmaskin + mjölkvärmare/-skummare. Jag brukar göra latte genom att göra en dubbel espresso (d.v.s. använder två kapslar), samt köra vanlig mellanmjölk i mjölkskummaren, med den "icke-skummande" vispen. Jättesmidigt. 

• Mumin80
    piiiinkcat skrev 2012-06-08 09:53:02 följande:
    Hur smakar barista mjölken jämfört med vanlig mjölk.. har kört på röd mjölk senaste tiden.. funkar det lika bra?
    I vår kapselmaskins mjölkskummare så funkar vanlig mjölk bra till latte, men cappucinon blir faktiskt lite bättre med baristamjölk. 
  • piiiinkcat

Jag har kört med mellanmjölk å skummat efter att jag hällt i kaffet... smakade nästan precis som den man får på cafeet.. lite mindre gräddig kanske.. (tror de använder röd mjölk där faktiskt)

Molly 061216 ✲ Leonard 090519 ✲ en liten änglaflicka född aug -05
Svar på tråden Hur gör man egen kaffelatte hemma?