Hur gör man med boende vid skilsmässa, flera och små barn?
Vi håller på att separera och vi har 3 barn. Jag väntar ett till. Samma pappa till alla.
Inget av barnen är speciellt gammalt (4, 2 och 1 år).
Vi kommer naturligtvis ha gemensam vårdnad, men vad är lämpligast boende? Jag kommer vara hemma flera år till. Först fl med barnet i magen och sen studier på distans.
Pappan har alltid jobbat mycket och haft mycket för sig på kvällarna.
Jag har varit hemma med barnen i flera år. Ska tillägga att "trots" detta så är barnen lika trygga med sin far som med mig. Han är en engagerad far som tar sitt ansvar och kommer säkerligen göra det sen också.
Men hur gör man med boende? Är veckovis att rekommendera för så små barn? Äldsta kanske, och kanske tom tvåan, men trean? Och sen kommer fyran? Jag är rädd att anknytningen till fadern kommer bli lidande och att även syskonrelationerna kommer bli lidande. Det kanske inte är så fel med veckopendling om dom små barnen har sina syskon med? Det som skiljer det nya barnet från dom andra är att det inte kommer ha pappa på samma nära håll redan från start.
Och hur gör man med underhåll och bb? Om vi kommer ha delat boende så kommer vi även dela på bb och underhåll för de barn som flyttar fram och tillbaka varje vecka är ju inte aktuellt, självklart. Men hur blir det med underhåll för dom andra, det andra? Hur tidigt, tidigast, anser man att barn klarar av att pendla en vecka i taget?
Någon i liknande sits eller som gått igenom det här och som vill berätta hur ni lagt upp det? Vad som "gäller" och vad som är brukligt?