• Anonym (Undrande)

Hur gör man med boende vid skilsmässa, flera och små barn?

Vi håller på att separera och vi har 3 barn. Jag väntar ett till. Samma pappa till alla.
    Inget av barnen är speciellt gammalt (4, 2 och 1 år).
    Vi kommer naturligtvis ha gemensam vårdnad, men vad är lämpligast boende? Jag kommer vara hemma flera år till. Först fl med barnet i magen och sen studier på distans.
    Pappan har alltid jobbat mycket och haft mycket för sig på kvällarna.
    Jag har varit hemma med barnen i flera år. Ska tillägga att "trots" detta så är barnen lika trygga med sin far som med mig. Han är en engagerad far som tar sitt ansvar och kommer säkerligen göra det sen också.

Men hur gör man med boende? Är veckovis att rekommendera för så små barn? Äldsta kanske, och kanske tom tvåan, men trean? Och sen kommer fyran? Jag är rädd att anknytningen till fadern kommer bli lidande och att även syskonrelationerna kommer bli lidande. Det kanske inte är så fel med veckopendling om dom små barnen har sina syskon med? Det som skiljer det nya barnet från dom andra är att det inte kommer ha pappa på samma nära håll redan från start.

Och hur gör man med underhåll och bb? Om vi kommer ha delat boende så kommer vi även dela på bb och underhåll för de barn som flyttar fram och tillbaka varje vecka är ju inte aktuellt, självklart. Men hur blir det med underhåll för dom andra, det andra? Hur tidigt, tidigast, anser man att barn klarar av att pendla en vecka i taget?

Någon i liknande sits eller som gått igenom det här och som vill berätta hur ni lagt upp det? Vad som "gäller" och vad som är brukligt?

• Svar på tråden Hur gör man med boende vid skilsmässa, flera och små barn?
  • Minimamms

Ska ditt ex bo långt bort? Du pratar om pendla...
    Om ni bor i samma stad så behöver kanske inte alla barnen vara lika länge hos båda föräldrar. Vi känner en familj med 3 barn (nu 2, 4 och 5 år) som har sedan ett år tillbaka haft växelvis boende men bott hos ena föräldern över vardagarna och den andra föräldern på helgerna. Eftersom de är så små har detta fungerat bättre med rutinerna.

Bebisen ska nog inte pendelbo alls i början. Snarare träffa pappan på kvällar eller så.

Ni måste testa er fram. Olika saker fungerar för olika familjer.

• Anonym (Undrande)
    Minimamms skrev 2010-02-09 22:27:07 följande:
    Ska ditt ex bo långt bort? Du pratar om pendla... Om ni bor i samma stad så behöver kanske inte alla barnen vara lika länge hos båda föräldrar. Vi känner en familj med 3 barn (nu 2, 4 och 5 år) som har sedan ett år tillbaka haft växelvis boende men bott hos ena föräldern över vardagarna och den andra föräldern på helgerna. Eftersom de är så små har detta fungerat bättre med rutinerna. Bebisen ska nog inte pendelbo alls i början. Snarare träffa pappan på kvällar eller så. Ni måste testa er fram. Olika saker fungerar för olika familjer.
    Nä, vi kommer inte flytta alltför långt bort från varandra. Han tillåter inte det.

Pendla var fel ord, menade snarare att minste också skulle bo veckovis. Inte direkt från start, men jag vet ju inte när lämpligt kan vara heller. Har heller ingen aning om pappan kommer ta ut fl den här gången (har han inte gjort med dom andra) eller hur det blir med det.

Att dom bor helg/vecka kommer inte fungera för någon av oss. Vi vill att det ska vara lika delat sas.

Att träffas på kvällar kan också ställa till det då pappan som sagt har mycket att göra då. Då skulle jag behöva inruta mitt liv efter pappan och det är jag inte beredd att göra längre. Han får komma på helger helt enkelt och ha barnet över natten mitt i veckan någon gång till det kan bli längre perioder där.
  • Skahlmann

jag har hört någonstans att barn under om det var 3 år inte bör vecko-bo alls. De bör träffa den andre förälderna en stund på eftermiddagan eller kvällen. första tiden... men jag vet inte. eller dagtid på helger.  
    En vecka för små barn är länge. varrianten ovan med vardag och helg då blir det "bara" max 5 dagar i sträck.
    Har en kompis som upp till att barnet började ettan bodde mån tis hos mamma, onsdag torsdag fredag hos pappa, lördag söndag måndag tisdag hos mamma och onsdag torsdag fredag lördag söndag hos pappa. Det funkade bra det med

Man måste som sagt hitta sin egen väg.

Sedan är det inte ditt ansvar bara att se till att pappan träffar barnen. Han har ett eget ansvar. Det är lite upp till honom att prioritera barnen. Han kanske kan jobbba mer de dagar han inte har barnen för att sedan kunna vara med dom

Underhåll vet jag inget om. Barnbidraget är väl smart att dela på nåt sätt. Sedan kan man ju räkna på kostnader som kommer för barnen utöver det vardagliga och bestämma att man betalar olika saker för att slippa tjafs. Vem betalar cyklar, försäkringar och annat som är lite större utgifter.
    Vi delade upp ganska tydligt.

Ni verkar rätt bra överrens så det går säkert bra.

• Anonym (%)

Barnbidraget behöver ni inte alls dela på. Om du går hemma med föräldrapenning medans pappan drar in ordentlig lön så känns det naturligare att du har hela barnbidragen.

Lagen om delat barnbidrag innebär att det är MÖJLIGT att få hälften utbetalt vill vardera föräldern, det finns inget tvång om att man måste dela. Om mamman inte skriver under delnings-blanketten så kommer hela bb till mamman.

Vad säger pappan om boendet? Om han dels jobbar långa dagar och dels har aktiviteter på kvällarna, har han då över huvud taget möjlighet att ha barnen varannan vecka?

• alexohugo

Glädjande att läsa att ert fokus ligger på barnen, trots skiten som en separation för med sig...:)

Har själv två små, varav den yngsta var 10 månader då familjen splittrades, och trots att den här tråden snart kommer infekteras av massa personer som påstår sig förstå hur boendet ska se ut, så passade VV mina barn ypperligt från dag 1. Andra barn passar det säkert sämre, och så klart vet jag inget om dina. Utan där måste ni använda er egen expertis. Finns inget facit, utan vad som sannolikt passar era barn bäst måste ni själva komma fram till. Och med tanke på det som skrivits så verkar det som om ni nog kommer kunna komma fram till det tillsammans...

Ang barnet som inte ännu är född så... Mitt råd: boende hos dig, mycket täta intervaller mellan kontakterna med fadern från dag 1 och succesivt öka längden på träffarna barn-pappa. Sedan blanda in övernattningar, så fort amningen är avklarad om barnet verkar positiv till det, el kanske tidigare än så tom, går ju faktiskt att pumpa... Sen kommer ju pappans FL in där någonstans och ökar närvaron ytterligare...

Men som sagt, vad som än skrivs här inne så finns svaret hos er själva.

• Anonym (Undrande)

Agående boende så verkar det efter fler diskussioner bli så att jag blir boendeförälder (heter det om dom kommer bo mest med mig va?). Då undrar jag hur det fungerar med underhåll? Det blir ju drygt för fadern att betala underhåll för 4 barn. Jag är inte girig, men jag måste ju gå runt också, jag kommer ju få stå för dom stora kostnaderna såsom kläder, barnomsorg, intressen, försäkringar och annat. Vi kommer bo nära varandra så reskostnader kommer det inte bli direkt, bara någon buss då och då. Försökte kolla på fk, men hittade ingen info om pappan kan betala en del och fk isåfall betalar resten (han är inte direkt högavlönad, jobbar bara 80%)?

Barnbidraget ville JAG dela på (och då naturligtvis inte ha underhåll) för de barn som isåfall skulle bo vv, men som sagt så verkar jag bli den dom ska bo mest hos nu.
    Om det blir till något schema, kan jag/vi ju räkna av det från bb/underhåll själva? Jag är inte den giriga typen utan mycket ärlig och det vet min snart ex-man.

Jo, självklart är det ju upp till pappan att se till mycket själv att han får tid med sina barn, men det är ju ändå ett pussel som ska fås ihop så alla inblandade blir nöjda. Så nöjda det går iallafall.

Jag kommer ju också få det tufft rent tidsmässig med studerande, liten hemma heltid och dom andra barnen. Så även om pappan har mycket att göra med jobb och andra aktiviteter så kommer ju även jag få fullt upp.

Iom att vi kommer bo nära varandra är min förhoppning att han kommer träffa sina barn de kvällar han inte är upptagen på annat håll samt åtminstone en dag varje helg. Hur få in sovande hos honom vet jag inte riktigt än. Kan ju bli till helgdagen samt till nästa vardag? Dvs, om han har dom på söndagar kan dom sova där från lördag kväll till måndag morgon och så lämnar han på förskola då. Och så träffar han minstingen ett par kvällar i veckan. Då kan jag ju lämna hemmet eller lämna barnen hos honom så jag kan få plugga ifred eller annat. Förutom minstingen i början.
    Låter det hattigt? Eller soma tt han inte får någon tid för sig själv? Allt går ju naturligtvis att lösa med kommunikation.

• Anonym

Har också 3 barn och är på väg att separera.
    Hur gör man  egentligen rent praktisk?
    Tänk tanken att jag och barnen bor kvar i lägenheten.
    Hur söker jag bostadsbidrag och underhållsstöd ???
    Och måste man meddella någon myndighet när man separerar,
    vem, vad, hur???

Kanske någon kan skriva en enkel lista eller länka till någon sida???

• trionmin

Hej!

Beklagar verkligen separationen. Låter tufft med 3 små barn och ett till på väg! Du är stark!

Har just genomgått (genomgår) samma. Och jag har tre barn. En son på 4 och tvillingtjejer på 1,5.

En liten lista med saker värt att veta som jag pysslat med:

- vid växelvis boende, om de bor 50/50 eller mer hos dig så kan du få bostadsbidrag om barnen är skrivna hos dig. Det måste de vara. Blanketten är ansökan om bostadsbidrag för barnfamilj (försäkringskassan)

- Man kan få underhållsstöd för växelvis boende. Oavsett hu rmycket barnen bor hos den ena eller andra föräldern. Det söker man på blanketten "ansökan om underhållsstöd för växelvis boende" på försäkringskassan. (jag får ca 600 per barn och månad)

- folkbokföring för dig och barnen gör du på adressändring.se

- när man skiljs åt och har haft delad vårdnad fortsätter det så, om inte den ena föräldern strider om vårdnaden och oavsett hur mycket barnen bor hos den ena eller andra föräldern.

- barnbidraget kommer oftast till mamman och fortsätter med det efter en separation. Finns inget krav på att dela det.

Ja något mer kom jag inte på nu.

Växelvis boende är SKITSVÅRT, för alla. Föräldrar och barn. Inget jag ville eller önskade. Det är hemskt! Tyvärr!

max 3 elelr 4 dagar i taget har jag märkt är bäst. Och svårast är det såklart på det "Nya" stället. Bäst är ju om mamman och pappan kan träffas "naturligt" hos varandra lite då och då....

En tanke vi ha rär att låta barnen "gå omlott". Alltså att man hämtar dem vid olika dagar, så att man får "ensamtid" med syskonet/syskonen någon eller några dagar.

Lycka till med allt..... Själv kämpar jag på!

Svar på tråden Hur gör man med boende vid skilsmässa, flera och små barn?