• FCBJ

Vid vilken ålder bajsar de en "korv"?

Kanske inte den trevligaste frågan, men i vilken ålder börjar de bajsa en korv istället för löst klet?

Min dotter är snart 6 mån och hon har ätit smakportioner sen hon var 4,5 mån. De senaste veckorna har hon ätet två halva mål om dagen. I förrgår kom det ut en stor klump. Igår bajsade hon inget.

Undrar nu om hon håller på att bli förstoppad eller om det här är helt naturligt att det blir så här tjockt och som en bajskorv.

• Svar på tråden Vid vilken ålder bajsar de en "korv"?
  • Baboll

jaa, du det blir ju en annan konsistens när de äter tillräckligt stor mängd "riktig" mat istället för mjölk/ersättning.

• FCBJ

Jag förstår att konsistensen blir annorlunda med riktig kost, men blir den så annorlunda så det blir korvar redan med knappt två halva porttioner?

• Cia o krabaten

Sonen är 18mån och har ätit vanlig mat lääänge, men det är itne tillstymmelse till korvar här

• Melvin09

min har börjat fått de å han e 4 mån... han får kämpa mkt mer nu å så mkt smakisar har han inte fått men vi ger honom gröt å jag tror det är det som gör det hårdare.....

• Saaaraa

Min tvååring gör det när det hamnar i pottan eller toaletten, bajsar hon i blöja blir det bara mos.

• mammakatharina

Min dotter har bajsat mos-korvar sedan ca. 5 mån. (när hon började få smakportioner 2-3 ggr pr. dag)

• parasiten

min dotter fick smakportioner o lite gröt från 4 månader, ammade annars. vid ca 6månader började hon helt en dag inte alls att bajsa från att ha utfört det varje morgon väldigt rutinmässigt. efter 2 dagars bajsfritt började jag undra om hon var förstoppad, men hon verkade inte försöka bajsa eller ha ont i magen. jag ammade på för det ska ju vara lösande. dag 4 kom det en liten korv. sen uppehåll 3 dagar till sen dess har det varit korv eller lite halvlöst.

• audrey1

När min sex-månaders fått stoppande mat som broccoli och ärtor märks det direkt på hans bajs som blir mer fast och korvliknande samt att det går längre mellan gångerna. Jag försöker förebygga med att blanda i en tsk rapsolja i maten samt avsluta varje mål med päronpuré som är lösande.

• FCBJ

Broccoli och ärter är några av smakporttioner hon har fått nyligen så kanske är hon lite hård i magen iallafall. Idag kom det små harpluttar. Blir nog att ge henne lite plommonpuré till gröten i em.

• audrey1
    FCBJ skrev 2010-02-10 13:24:19 följande:
    Broccoli och ärter är några av smakporttioner hon har fått nyligen så kanske är hon lite hård i magen iallafall. Idag kom det små harpluttar. Blir nog att ge henne lite plommonpuré till gröten i em.
    Om det inte hjälper med katrinplommon så tycker jag att du kan testa päronpuré. För min kille gjorde katrinplommonpuré ingen skillnad.
  • EliasD

Min son som är 4 1/2mån nu bajsar korvar. Han dricker ersättning och har börjat med smakportioner sen 3 v tillbaka, har samtidigt introducerat lite gröt på kvällen till honom. han har alltid haft väldigt mycket och lös avföring, men nu senaste har han bajsat en hård tolle eller lite mjukare korvar. Är han hård i magen tro?

Brukar ge honom lite katrinplommon pure men han bajsar fortfarande en liten tolle. Nån som vet om hans bajs är så eller om han har för trög mage?

• SVE
    Melvin09 skrev 2010-02-10 08:47:27 följande:
    min har börjat fått de å han e 4 mån... han får kämpa mkt mer nu å så mkt smakisar har han inte fått men vi ger honom gröt å jag tror det är det som gör det hårdare.....
    Om det är banangröt så kan det beoro på bananen, jag har hört att det kan stoppa upp.
  • FCBJ

Någon som känner till någon länk eller liknade på lista över de matprodukter som ger stoppande effekt resp lösande effekt? Kan ju vara bra att känna till så man inte bara ger mat som tex har stoppande effekt. Banan har jag tex hört skulle ge lösande effekt, men det kanske beror på hur mogen bananen är.

• SVE
    FCBJ skrev 2010-02-13 10:54:44 följande:
    Någon som känner till någon länk eller liknade på lista över de matprodukter som ger stoppande effekt resp lösande effekt? Kan ju vara bra att känna till så man inte bara ger mat som tex har stoppande effekt. Banan har jag tex hört skulle ge lösande effekt, men det kanske beror på hur mogen bananen är.
    Jag läste tvärt om om banan :D
Svar på tråden Vid vilken ålder bajsar de en "korv"?