• Fredis

Hjälp, födelsemärke ev. farligt?

Är livrädd för hudcancer.. jag har ett märke som jag iofs haft så länge jag kan minnas men som ser suspekt ut. Och kanske har det blivit lite mörkare på sistone, men vet ej säkert. Det sitter lite illa till, under trosorna.. nära väldigt intimt.. är ju liksom hår där och lite svårt hålla koll. Men så kollade jag ordentligt igår o fick sån ångest.. det ser inte så bra ut. typ 7x7 mm, suddigt rött i kanterna, platt, brunt i mitten, lite oregelbundet.
    Kan det finnas chans att det är godartat såsom det ser ut? Det har inte växt, men som sagt kanske att det blivit lite brunare..

Snälla snälla säg vad ni tror. Har ringt vårdcentralen, men är så orolig så vill gärna höra om ni har ngn erfarenhet..

• Svar på tråden Hjälp, födelsemärke ev. farligt?
  • korthår

Gå till läkaren och ta bort det så slipper du vara orolig. Jag har erfarenhet av ett farlig fördelsemärke men om du snabbt tar bort det så är det inga problem. Dock inte kul, hade gärna sluppit den erfarenheten. Jag hade dessförinnan tagit bort flera födelsemärken som varit helt ofarliga. Det är svårt att se på ett födelsemärke om det är farlig eller inte.

• Fredis

korthår: Hur såg ditt ut, och hur gick det? Hade du haft det länge? Jag har sån ångest

• korthår

Fredis, gå inte omkring med ångest utan gå snabbt till läkaren så analyserar de födelsemärket. De farliga kan se ut på flera olika sätt, därför säger jag inte hur mitt såg ut. Det var två år sedan. Jag går på kontroller men läkarna säger att de räknr mig som frisk, jag kom tidigt. Man botar 95 % idag. March iväg nu. Att inte veta är det värsta. Jag tänker på dig.

• Fredis

ok.. jag var igår o tog bort det. Dr tycker inte det såg farligt ut, men jag vågar inte tro på henne. Men om ett tag får jag veta. Puh. Tack för din pepping!

• hhönan

Hur gick det ts?
    Jag har precis ett likadant födelsemärke på ungefär samma ställe. Har inte gått o kollat mitt än.

Svar på tråden Hjälp, födelsemärke ev. farligt?