• statisk

Hur gör man?

Jag är ensamstående med en liten kille som är 7 månader nu, och jag börjar (redan) få panik över jobb och dagis...

Alltså, jag har jobbat säsong som servitris/bartender i flera år innan, och det känns som att det är det enda jag kan, (självförtroendet är nere på noll), men det är ju omöjligt att ha ett sånt jobb när man har ett litet barn känns det som.

Så vad ska jag söka för jobb? Det måste ju vara dags jobb liksom, med tanke på dagis tiderna... Eller? Vad har ni andra ensamstående föräldrar för jobb? Hur löser ni allt?

Har ingen som kan hjälpa mig med sonen heller, då pappan bor 35 mil härifrån, och min mamma bor i en annan stad. Alla mina vänner har antingen egna barn, eller heltidsjobb, och jag kan ju inte förlita mig på att alla ska finnas där med en hjälpande hand alltid heller.

Gud, jag har sån ångest.

Snälla, hur gör ni?

• Svar på tråden Hur gör man?
  • Eisa

Jag är också ensamstående.

Jag löste det genom att plugga till ett yrke där man jobbar dagtid.

• statisk
    Eisa skrev 2010-02-10 09:45:19 följande:
    Jag är också ensamstående. Jag löste det genom att plugga till ett yrke där man jobbar dagtid.
    vad var det för yrke? om jag får fråga.. :)
  • Eisa
    statisk skrev 2010-02-10 09:46:46 följande:
    vad var det för yrke? om jag får fråga.. :)
    distriktssköterska

men då var jag sjuksköterska sen innan

men du skulle ju kunna plugga till nåt med dagtider du med.
  • statisk
    Eisa skrev 2010-02-10 09:50:52 följande:
    distriktssköterska men då var jag sjuksköterska sen innan men du skulle ju kunna plugga till nåt med dagtider du med.
    Ja, jag funderar lite på det, men vad liksom?

Jag har inte ens grund ämnena inpluggade, och får inte csn för dessa ämnen heller, då jag som 19-20 åring hade det lite trassligt, och misskötte mig.

Usch, det känns helt hpplöst allting nu.
  • statisk

Man kan säga att jag är white trash personifierad.

• Eisa
    statisk skrev 2010-02-10 09:53:46 följande:
    Ja, jag funderar lite på det, men vad liksom? Jag har inte ens grund ämnena inpluggade, och får inte csn för dessa ämnen heller, då jag som 19-20 åring hade det lite trassligt, och misskötte mig. Usch, det känns helt hpplöst allting nu.
    gå till en studievägledare och se vad det finns för vägar, klart du ska kunna plugga! Hitta lösningen, för den finns!
  • statisk
    Eisa skrev 2010-02-10 09:55:13 följande:
    gå till en studievägledare och se vad det finns för vägar, klart du ska kunna plugga! Hitta lösningen, för den finns!
    Studievägledare? Finns det såna för vuxna?

Var? Hur får man kontakt med en sån? Oj vad jag pepprar dig med frågor nu..
  • Eisa
    statisk skrev 2010-02-10 09:57:22 följande:
    Studievägledare? Finns det såna för vuxna?Var? Hur får man kontakt med en sån? Oj vad jag pepprar dig med frågor nu..
    Haha jomen det finns för vuxna och det brukar sitta nånstans i närmaste stad. Vet ej var just där du bor

Det är bara att gå dit och förklara läget så ger de dig förslag för lösningar osv. Kolla på hitta.se eller ring kommunen om du undrar var de finns
  • statisk
    Eisa skrev 2010-02-10 09:58:56 följande:
    Haha jomen det finns för vuxna och det brukar sitta nånstans i närmaste stad. Vet ej var just där du bor Det är bara att gå dit och förklara läget så ger de dig förslag för lösningar osv. Kolla på hitta.se eller ring kommunen om du undrar var de finns
    Men TACK för svar och info !!!!

Ska ringa på en gång!
  • Heapen

Hej
    För det första, jag jobbar som studievägledare och jag vet att det går att ordna med CSN fast man har strulat till det tidigare. Hoppas du får hhjälp med det. Det  låter som du behöver få hjälp med ditt självförtroede. Du kan ju oxå plugga på distans... Det finns flera yrkesutbildningar på gymnasienivå. Det finns massor med lösningar för dig!!!

För det andra så kommer du att fixa det!

Lycka till!!

• statisk
    Heapen skrev 2010-02-10 15:57:22 följande:
    Hej För det första, jag jobbar som studievägledare och jag vet att det går att ordna med CSN fast man har strulat till det tidigare. Hoppas du får hhjälp med det. Det  låter som du behöver få hjälp med ditt självförtroede. Du kan ju oxå plugga på distans... Det finns flera yrkesutbildningar på gymnasienivå. Det finns massor med lösningar för dig!!! För det andra så kommer du att fixa det! Lycka till!!
    Tror du verkligen att det finns ngn lösning angående csn?
    Det vore ju nästan för bra för att vara sant.

Kan man plugga fast man är föräldraledig?

Tack så mycket för att du tog dig tid till att svara!!!

(frågar dig då jag inte fick tag i ngn studievägledare idag)
  • Heapen

Oftas finns det en lösning, du får skriva ett personligt brev om varför det inte fungerade försa gången. mådde du dåligt, sjukdom, personliga problem?? Finns det någon som kan bekräfta som också kan skriva ett brev till csn?

Är du skyldig mycket pengar? Det har oxå betydelse.

Du kan plugga fast du är mammaledig men du kan inte ha csn och förälrapenning samtidigt (100%)
    Jag tror du kan plugga 50% med föräldrapenning. Kolla med Försäkringskassan.

Vad skulle du vilja plugga till? En yrkesutbilning eller börja med att läsa upp betygen?

Lycka till!

Svar på tråden Hur gör man?