• Anonym (Dotter)

Vad händer med pensionen vid dödsfall

Min pappa är svårt sjuk. Vi vet inte hur långt han har kvar men vi tror inte han kommer nå pensionsålder. Han har många frågor och har nu börjat fundera över vart hans intjänade pension tar vägen. Tillfaller någon del oss anhöriga eller försvinner bara de pengar han slitit ihop hela sitt liv??
    Pappa har bett mig kolla upp sådana saker. Han har först nu kommit till insikt om ekonomi och grejor. Har aldrig varit ekonomiskt eller rädd om sig. Har inte ett öre eller en enda försäkring!

Vet någon också om man kan söka hjälp någonstans ifrån för sin ekonomiska sits när man är svårt sjuk och ekonomin inte håller?

Tänkte att jag kollar såhär - här finns många duktiga människor!!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad händer med pensionen vid dödsfall
  • Anonym (123)

Kontakta en person som verkligen kan det där.
    Tycker det låter konstigt om hans pensionspengar han tjänat ihop bara "försvinner" så att säja.

• The Black Lady

Pensionen tillfaller hans fru eller sambo, finns ingen sådan tillfaller det staten....

• Anonym (123)
    The Black Lady skrev 2010-02-10 11:15:47 följande:
    Pensionen tillfaller hans fru eller sambo, finns ingen sådan tillfaller det staten....
    Men han kan ju kanske skriva i testamentet att det ska gå till hans barn/barnbarn?
  • Birgitta2

Pensionsavtalet som han skrivit på reglerar detta. Har han valt att ev pension vid hans död skall gå till efterlevande så har han valt det själv, och därmed valt att få en ngt lägre pension när det är dags. Detta kan ni bara få reda på genom att kontakta det företag där han har sin pension. Eller möjligen kika i hans pärmar där det troligen finns uppgifter om detta om han sparat pensionspapperen.

Har han valt att INTE låta efterlevande få hans pension vid ev död, så valde han att få en högre pension när det var dags att gå i pension. Detta är ett personligt val.

• Anonym (E)

det måste man väl fylla i själv, via ppm eller nåt sånt?

• Anonym (Dotter)

Tack för svar. Tunga saker att hålla på med tycker jag, men det är viktigt för pappsen!

• Anonym (varit där jagmed)

Mitt råd är att göra på följande sätt:
    registrera din far hos www.minpension.se det är en statlig portal som samlar in en samlad pensionsinformation.

hos de bolag som ha sedan har en avtalspension i. Så ringer du runt till varje försäkringsbolag och valcentral ad som händer och om han har ett efterlevande skydd i försäkringen.

kontakta också din pappas bank och försäkringsbolag en privat pensiosnförsäkring och fråga samma sak.

Det kräver några telefonsamtal men det är det värt!

Svar på tråden Vad händer med pensionen vid dödsfall