• Anonym (elefant)

Cellförändringar gravid

Hejsan
    Det är så att för ett tag sedan fick jag reda på att jag hade cellförändringar. Det andra cellprovet tog jag i dag. Möttes av en otrevlig gynekolog som skällde ut mig för att jag inte hade kommit tidigare och för att jag oxå hade råkat bli gravid trots att jag visste att jag hade cellförändringar.

Jag har haft det förut och då hade det gått bort av sig själv och intalade mig själv att det skulle bli likadant denna gång.

Men hon tog jättealvarligt på detta och skällde på mig och sa att man inte kan göra alla undersökningar eftersom att det var risk för missfall. Hon berättade även hur farligt det kan vara med cellförändringar.
    Trots att jag sa att jag gör naturligtvis vad som krävs när det gäller cellförändringarna.

Hon tog ett cellprov och tittade med microskop och hon tyckte sig se cellförändringar. sedan sa hon att det kan ta mellan2-3 veckor innan man får svar på cellprovet.

Jag är gravid i vecka 5+2 trodde hon så jag är väldigt nygravid. Har någon annan varit gravid med cellförändringar? Vad har ni fått för behandling? Ska  man göra abort?
    Känner mig otroligt förvirrad och orolig....

• Svar på tråden Cellförändringar gravid
  • Ansi30

Hej!

jag har själv haft cellförändringar men inte varit gravid samtidigt. Men en vän till mig fick reda på att hon hade cellförändringar precis när hon blivit gravid. Till henne sa gyn att hon kunde gå graviditeten, amma och sen ta tag i förändringarna. Så hon gick ca 2 år från det att hon konstaterades ha förändringarna tills hon tog bort dem. Dock hade dom gått från grad 1 till grad 3. Men hon gjorde en konisering och sen var det bra med det. Efter det har hon också blivit gravid och fått ett barn till.
    Så jag skulle avvakta och se vilken grad av förändring du har och sen ta det från det.
    Och byt gyn om hon är peck! Ingen anledning att gå till ngn som är så där otrevlig och okänslig.
    Grattis till graviditeten!
  • Anonym (elefant)

Oki nu känner man sig lite lugnare.
    Men skulle vara skönt om någon med erfarenhet kunde berätta om sin upplevelse...:(

• endogumman

Jag har fått reda på att jag har cellförändringar av grad 3 och jag är nu i vecka 18. Jag går o väntar på provsvar som dröjer en evighet. Det tar 4 veckor sa han så jag måste vänta ytterligare 2 veckor. Jag har gråtit jättemycket för jag är så orolig. Min läkare, som var jättebra, sa dock att det inte är så vanligt att man får cancer utan att provsvaren visar på grad 3 om första provet var grad 3. Om så är fallet så sa han att jag måste operera mig efter förlossningen. Om det är cancer så skickas man vidare til radiumhemmet och så antar jag att dom gör fler analyser för att se om det är så aggressivt att man måste göra abort. Men jag är ju så långt gången så det känns ju helt galet att få provsvaren så sent som vecka 20 och så kanske måste göra abort. Men min läkare sa att det är väldigt få som måste göra abort. Usch vad jobbigt det är att gå och vänta.
    Vilken grad av cellförändringar har du? Om du bara har grad 1 eller 2 så skulle då inte jag göra abort. Det är ju trots allt en cancerform som normalt utvecklar sig väldigt långsamt.
    Lycka till!

• Anonym (elefant)

Jag vet inte ännu vilken grad jag har jag väntar fortfarande på provsvaren. De borde komma veckan som kommer. Jobbig väntan. Men gud vad jobbigt för dig. Jag hoppas verkligen att det går bra.

• Maskara5

Hur gick det för dig, jag går igenom det som du har gjort nu?????? Jag är inte gravid men jag vill försöka nu efter så lång tid i väntan efter förra koniseringen...

Svar på tråden Cellförändringar gravid