• JKMNA

Vid Vintergatans slut. Varför samma avsnitt?

Ingen annan som reagerar på att de ikväll visar avsnitt 2 för tredje gången på två veckor?
    Först visar de avsnitt 1 och 2 efter varandra. Efter en halv vecka kommer första avsnittet igen, bästa sändningstid, då som vi trodde att det tredje skulle komma! Efter ytterligare några dagar visas avsnitt två. I helgen kom det tredje avsnittet. Ikväll visas avsnitt 2 igen??? Fattar ingenting!?
    Sonen kan ju se mycket om och om igen men ändå. Är det inte konstigt detta? Hur tänker de?

• Svar på tråden Vid Vintergatans slut. Varför samma avsnitt?
  • Pebr

Hej JKMNA. Jag är programmets regissör, och jag kan svara på varför det är som det är, även om jag också tycker det är lite förvirrande (och inte har bestämt sändningstiderna).

Avsnittens "ordinarie" sändningstid är lördagar 19.
    Sedan har "nästa veckas" avsnitt smygpremiär i Barnkanalen direkt därpå kl 19.30.
    På onsdagen går avsnittet i repris kl 18.45 i Barnkanalen.

För att göra det ännu krångligare: På SVT Play läggs avsnitten ut en halv vecka före lördagens smygpremiär, dvs en och en halv vecka före de "sänds" kl 19.

Det är helsnurrigt, men baserar sig på att barns tittarvanor ändrats väldigt mycket, och till stor del sker på webben och den sänding som passar bäst.

Sedan i morse finns alla de fyra första avsnitten att se på
    http://svtplay.se/t/122807/vid_vintergatans_slut

Där finns också massor av extramaterial, små filmer som ej är med i teve. På lördag kommer avsnitten 3 och 4 på teve i Barnkanalen kl 19-20.

Jag hoppas du och sonen hittar en bra lösning i detta virrvarr. TACK för att han/ni tittar på programmet! Petter Bragée, manus och regi

• JKMNA

Jösses kors, vad förvirrande! Vad roligt med ett sådant utförligt svar, dock!
    Vi tycker programmet är jättebra, båda två. Men han ser ju Bolibompa varje dag och programmen avlöser varandra så det är svårt att bryta för läggdags ex kl 19.00 om ett avsnitt av vintergatan börjar, trots att han redan sett det! Vilket man som förälder kan tycka är lite jobbigt! Det är ju knasigt att säga till sitt barn, ja, det går tre gånger i veckan men du får bara se det en gång! Klart han kan se avsnitten alla gånger, men det blir ju förvirrande ett hela tiden hoppa tillbaka i handlingen och faktiskt lite jobbigt och gör att man i alla som fall som förälder tröttnar på programmet i onödan.
    Tack igen för svaret, det hade jag inte räknat med!
    /Kristina

• JKMNA

Tittar ens barn på Bolibompa varje dag (vilket han gör och det tills att det är slut och Bobster börjar, vilket han är för liten för ännu, ja det mesta i alla fall) så innebär det att han får se varje avsnitt av Vid vintergatans slut TRE gånger. Är inte det lite väl?
    Förstår tanken med planen men det blir i praktiken lite knepigt för de flesta, tror jag i alla fall. Vill man se ett program får man helt enkelt sitta vid tv:n när det visas. Och missar man det finns ju Play, vilket egentligen är en lyx tycker jag!

• Pebr

Hej igen Kristina. Jag har bestämt mig för att den här gången ska jag försöka svara på alla frågor om serien. Jag tycker det är viktig del av Public Service, och dessutom kul att ha dialog med publiken (teve är annars ganska enkelriktat). Jag tycker du har hur bra argument som helst. Jag hade en rejäl diskussion om de här sändningstiderna med mina chefer innan serien, men det här är en testmodell de kör just nu (och gjorde med Guds tre flickor). Men jag spar dina inlägg och kommer ta med dem till utvärderingen av serien. Tack igen för att ni kollar. Hoppas ni kommer tycka seriens andra halva är ännu mer spännande. Petter Bragée

• JKMNA

Haha, det är så roligt att jag fick prata med dig och att jag fick fram mina åsikter och att du så varmt tar emot dem! Det händer ju alltför sällan
    Vi kommer säkert att gilla den rafflande fortsättningen!
    /Kristina

Svar på tråden Vid Vintergatans slut. Varför samma avsnitt?