• YoungMam

Hur BÖRJAR jag att få min 2åriga son kissa i pottan

Hur ska vi börja få våran 2 åriga son att kissa på pottan, Behöver tips! Har köpt en "anka " man lägger på toasittsen men vet inte om det är en bra idé att börja så.. måste man köpa en riktig potta? tack på för hand

MammaMia
  • Svar på tråden Hur BÖRJAR jag att få min 2åriga son kissa i pottan
  • Helen C

Min son e 2½ och är inte alls intresserad av pottan. Jag tvingar inte honom heller... De kommer.. Ha inte för bråttom.... Låt han gå lite i kalsonger

• emtono

Har tyvärr inga råd, min tvååring är inte heller speciellt intresserad av pottan, dock kan det vara roligt att sitta på den en stund när mamma är på toa. Man vill ju inte göra nån stor grej utav det så att han tycker det känns jobbit att gå på pottan, men det är ju lite trist när det hamnar på golvet när han får springa runt utan blöja. Funderar på att testa sådana "potträningsblöjor" så kanske han blir mer medveten om när han kissar. Nån som provat?

• YoungMam

aha ja han går ju bara i blöja så om vi tar av han den  nån dag så kanske han säger till när han vill gå på toa?

MammaMia
  • Tingeling83

ja tog av henne blöjan , tog fram pottan , lät hon leka / undersöka den !!!
    Ja låsas satt me på den & gjorde Sssss ljud ( kissljud) .
    Läste bok när hon satt på den me eller utan kläder , sen spela den om man kissa i den !!

Början va den prydnad eller leksak nu gilla hon den =) 2 år , hon fick den i oktober 2008 !!

• Tingeling83

finns ju sån sits me som man sätter på toastolen =)

• SuzanneM

Jag försökte få min dotter att sitta på pottan/toan, men hon vägrade så jag lät det vara, de kändes som att hon var inte riktigt mogen.
    Men helt plötsligt en vecka så var hon väldigt intresserad, och sen har det bara gått bättre och bättre. Min dotter är inte alls intresserad av pottan, hon sitter hellre på toan, och håller i sig i kanten, hon vill inte heller ha en sånn där ring man sätter på toastolen...

Är barnet inte mogen för det så är de bara dumt att stressa.

Lycka till iaf.

• SysterBus

Vi är precis i början av potträningen, dottern blir 2 år i april. Vi låter dottern vara utan blöja kortare stunder på dagen. Uppmuntrar henne att sitta på pottan. Läser bok med henne när hon sitter där. Hon vill gärna sitta på pottan när vi själva går på toaletten. Hon tycker det är kul att leka med den och låter sina dockor och djur sitta där också. Säger ofta att hon kissat på pottan fast det inte kommit något Ibland kommer det både kiss och bajs i pottan, ibland inget.

Tove föddes 25/4 -08!
  • YoungMam

tack för alla svar det uppskattas, nu ska vi hem o läsa boken o sitta pottan ;D

MammaMia
  • Mashenjka

Köp ett sådant klistermärke för pottan med ett ansikte som visas när barnet kissat. Väldigt uppskattat på vår förskola! Wee friends tror jag heter det, och håller ganska länge.

Svar på tråden Hur BÖRJAR jag att få min 2åriga son kissa i pottan