• Pingulina

Kolik - akupunktur?

Vår son på snart 3 veckor har kolik. Han är missnöjd, gnyr och fäktas större delen av dygnet. Han har svårt att somna och väcks lätt av magen som bubblar och det märks att han har riktigt ont i magen. Om vi inte bär honom när han har ont så skriker han. Han ligger nästan aldrig själv utan vi får bära/hålla honom hela tiden.

Vår dotter hade också kolik såvi känner igen besvären och vi har även provat det mesta redan nu: minifom, sempers magdroppar, mjölkproteinfri kost, jag undviker allt som kan vara gasbildande, massage, kamomillte mm.

Är det någon som har erfarenhet av eller har provat akupunktur mot kolik? Vi bor i Umeå och närmaste akupunktör finns i Stockholm men vi funderar på att åka ner en vecka för behandling. Men jag skulle gärna vilja höra från några som provat, har det hjälpt?

♥☆°★ Nellie 060331, lillebror 100122 ♥☆°★
  • Svar på tråden Kolik - akupunktur?
  • Bagarn
    Pingulina skrev 2010-02-10 14:41:45 följande:
    Vår son på snart 3 veckor har kolik. Han är missnöjd, gnyr och fäktas större delen av dygnet. Han har svårt att somna och väcks lätt av magen som bubblar och det märks att han har riktigt ont i magen. Om vi inte bär honom när han har ont så skriker han. Han ligger nästan aldrig själv utan vi får bära/hålla honom hela tiden.Vår dotter hade också kolik såvi känner igen besvären och vi har även provat det mesta redan nu: minifom, sempers magdroppar, mjölkproteinfri kost, jag undviker allt som kan vara gasbildande, massage, kamomillte mm.Är det någon som har erfarenhet av eller har provat akupunktur mot kolik? Vi bor i Umeå och närmaste akupunktör finns i Stockholm men vi funderar på att åka ner en vecka för behandling. Men jag skulle gärna vilja höra från några som provat, har det hjälpt?
    Min son fick akupunktur i sex dagar när han var ca fem veckor gammal. Tyvärr hjälpte det inte. Jag trodde att det var hokuspokus tills jag började prata med andra som också gick till samma akupunktör, alla jag pratade med hade blivit hjälpta. Jag hade nog bara otur med min son eller så var det så att han helt enkelt bara hade magproblem och inte kolik. Jag skulle starkt rekommendera att testa akupunktur om du har möjlighet för det verkar göra susen. Jag gick i Stenungsund och jag frågade henne hur många som blev hjälpta och hon botade 97% av spädbarnen som gick hos henne. Det kostar lite men det är det värt om man kan hjälpa sin lilla/lille.
  • LivetsUnderbaraStunder
    Pingulina skrev 2010-02-10 14:41:45 följande:
    Vår son på snart 3 veckor har kolik. Han är missnöjd, gnyr och fäktas större delen av dygnet. Han har svårt att somna och väcks lätt av magen som bubblar och det märks att han har riktigt ont i magen. Om vi inte bär honom när han har ont så skriker han. Han ligger nästan aldrig själv utan vi får bära/hålla honom hela tiden. Vår dotter hade också kolik såvi känner igen besvären och vi har även provat det mesta redan nu: minifom, sempers magdroppar, mjölkproteinfri kost, jag undviker allt som kan vara gasbildande, massage, kamomillte mm. Är det någon som har erfarenhet av eller har provat akupunktur mot kolik? Vi bor i Umeå och närmaste akupunktör finns i Stockholm men vi funderar på att åka ner en vecka för behandling. Men jag skulle gärna vilja höra från några som provat, har det hjälpt?
    Hej!
    Jag vet att det står att du testat en hel del bla te, men har du testat weledas aminings te? och weledas baby massage olja?
    Min son hade kolik men efter massage med oljan 3 ggr dagligen, 2-3 liter te dagligen, semper droppar och miniform är hans kolik som bortblåst.
    Jag har hört att akupunkturen ska vara toppen!
    Ni förlorar inget på att prova det.
    Lycka till!
  • Vilda Tiger

Även vi åkte till Stenungsund till Marianne Reinthal (tror jag minns namnet ganska rätt) för att ge vår dotter akupunkturbehandling mot kolik. Från att ha skrikit hela dagarna till att inte skrika pga magont ALLS på sju behandlingar. Otroligt! Jag rekommenderar det starkt! Det kostade 250 kr per behandling och det var värt varenda krona. Även min syster, två av mina kusiner samt min bästa vän har varit där med sina barn och blivit helt eller nästan helt hjälpta.

• dodder

hej!
    vi går till marianne i stenungsund just nu och har bara varit på en behandling men skall dit de närmsta 6 dagarna..
    hoppas verkligen på resultat, då vår son sen innan led av kolik och jag kände, nej! inte en gång till!!!!
    Min barnmorska sa att hon är den ända i hela sverige som är leg.diplomerad till att göra akupunktur på tidiga spädbarn vår dotter är i dag 16 dagar.
    kan hålla mig uppdaterad om du vill?
    går även nu på strikt diet, inga mjölkprodukter,soja. inget fullkorn,grönsaker,frukt,bär,linser...ja en massa man inte får äta.
    jobbigt men det kan ju helt klart vara värt att utesluta för att ta reda på om det är kolik eller maten..........
    tycker du skall ringa marianne och höra om hon vet någon i dina trakter? det e ju en bit till både sthlm och göteborg....
    lycka till
    //lotta

• Vilda Tiger

Dodder
    De första två eller tre gångerna kan till och med förvärra koliken men HÅLL UT! sedan vänder det! Vi märkte aldrig av förvärringen men det dröjde fyra behandlingar men sedan blev det snabbt bättre.

• dodder

ok..oooooups..
    kanske kommer i natt då
    hon har varit heelt däckad hela dagen i dag, bara sover och sover..
    ganska skönt!!

• Vilda Tiger
    dodder skrev 2010-02-10 21:41:07 följande:
    ok..oooooups..kanske kommer i natt dåhon har varit heelt däckad hela dagen i dag, bara sover och sover..ganska skönt!!
    Det gjorde Lyckeli också. Hon sov sex timmar på raken direkt efter första behandingen och sedan bajsade hon en svart, äcklig sörja som luktade PÄCKA! Vi märkte som sagt inte av förvärringen som Marianne varnade oss för MEN det dröjde fyra dagar innan vi märkte att det blev bättre. Lycka till!
  • Pingulina
    LivetsUnderbaraStunder skrev 2010-02-10 20:59:46 följande:
    Hej!Jag vet att det står att du testat en hel del bla te, men har du testat weledas aminings te? och weledas baby massage olja?Min son hade kolik men efter massage med oljan 3 ggr dagligen, 2-3 liter te dagligen, semper droppar och miniform är hans kolik som bortblåst.Jag har hört att akupunkturen ska vara toppen!Ni förlorar inget på att prova det.Lycka till!
    Har inte testat det teet, dricker kamomillte. Massage kör vi med ett par gånger per dag men utan olja, kan det verkligen vara nåt i just oljan som förbättrar koliken? Jag är litet tveksam till det.

dodder, du får jättegärna hålla mig uppdaterad om hur det går för er! Hoppas det hjälper! Jag tror inte det finns någon här uppe som får göra akupunktur på spädbarn så stockholm är nog närmast.

Vildatiger, vad roligt att det funkade så bra för er! Det är synd att det inte finns någon garanti då det hela blir en väldigt dyr historia för oss att åka ner till stockholm plus boende och så, men funkar det är det värt varje öre!
    ♥☆°★ Nellie 060331, lillebror 100122 ♥☆°★
  • Sjöutsikt

Vi går också på akupunktur nu med vår bebis, tycker det har hjälpt lite. Men jag tycker det är så svårt vad man kan äta, allt är ju "förbjuden mat".

Vad äter ni?

• Sjöutsikt

Akupunktören avråder föresten från magmassage kan jag tillägga!

Ingen som har tips på bra mat?

Svar på tråden Kolik - akupunktur?