Beteendevetare, terapeut, kurator.. vad ska man välja?
Känner att jag behöver hjälp med vissa av mina beteenden och tankar. Även mycket inom mig som måste komma fram/ut...
Känner att jag behöver hjälp med vissa av mina beteenden och tankar. Även mycket inom mig som måste komma fram/ut...
Psykolog eller legitimerad psykoterapeut skulle jag säga... det är de som ahr ordentlig utbildning på det.... även kurator funkar vid enklare problematik.
Oki. Ska man gå genom vårdcentralen för att få tag på dessa? Har försökt få tag på beteendevetare via vårdcentralen, har ringt i 6 månader och pratat in telesvarare men aldrig nån som ringt tillbaka..
Om du har problem som verkigen hindrar dig i vardagen så är det via vårdcentralen du ska gå. Får du inte hjälp där kanske det finns en allmänpsykiatrisk öppenvård i ditt landsting dit du kan vända dig?
I annat fall finns det privata, men de är dyra som skrutt :/ Går själv hos en leg. psykolog/psykoterapeut och betalar 600/timme. Lite billigare då om man är rejält sjuk och kan få hjälp via landstinget ;)
Oki, ne det är inga allvarliga "problem"... Mer att jag behöver hjälp med att ändra vissa beteenden och reaktioner. Håller på o skiljer mig o vill väl lite reda ut vad som gått fel och hur jag ska gå vidare... typ..
Ja, får ta nya tag o ringa runt. Imorrn. Idag är jag alldeles för slö.
Jag är leg.psykolog och rekommenderar verkligen att gå till någon kollega till mig. Som psykolog har man läst psykologi i 5år, praktiserat i ca 1 termin samt haft egna klienter under handledning i ca 1.5år, gått i egenterapi i ca 1år (50ggr) och gjort ptp (som AT-tjänst) i 1år under handledning innan vi fick våra legitimationer. Som Kurator har man ingen legitimation dvs en annan sekretess och man kan bli kurator med en 5v kurs i psykologi (även om många säkert läser mer men de har inte alls samma kliniska- och behandlingskunskap som vi har, det har bara psykologer), ingen praktik, inte samma journalskyldighet.
Ofta kan man behöva söka till vårdcetralen, få prata med kurator som sedan skickar remiss till allmänpsyk. Om du bor i en stad där psykologutbildningen finns kan du leta efter studentterapi, billigt el gratis och man träffar engagerade studenter under handledning så det blir oftast väldigt bra. Lycka till!!