• gosmamman

fransk bulldog vs mini/bullterrier eller annat tips.

Hej, nu hoppas jag på svar från er som är riktigt hundintresserade och har mkt erfarenhet av hundar och helst raserna i fråga.

Vi är en familj med 2vuxna och 2 barn på 3,5 och 6,5 år och vi går i hundköpar tankar. Det är minst ett år kvar innan ett ev hundköp men jag gillar att vara ute i god tid med fakta sökande och planering.

Det är jag som står för det stora hund intresset och sambon tycker det är lite mysigt sådär och går gärna promenader men träning och riktig aktivering faller på mig.
    Vi bor i hus i ett område (sista huset på gatan med skogen inpå knuten) och egen trädgård av normalstorlek.

Jag är uppväxt med schäfer men vill inte ha en brukshund. Jag har som vuxen hafr coccerspaniel (aldrig mer) gulliga och charmiga men sååå rastlösa och vimsiga och den jag hade var en riktig enmanshund 8eg var det min mammashund som jag tog över).
    Tillsammans med min sambo skaffade vi sen en Grand Danois och jag älskar den rasen, flummiga, charmiga, goa och relativt lättlärda.

Jag skulle lätt kunna skaffa en sån igen men det blir inte förräns barnen är stora. En så stor hund passar inte i vårat liv just nu, jag vill inte behöva byta bil och jag vill ha en hund som min äldsta dotter kan rasta själv om några år när hon kan börja gå hem från skolan själv.

Absolut ingen långhårig hund då jag tycker pälsvård är det tråkigaste som finns (min coccer var alltid helrakad).
    Jag vill ha en hund som gärna går med på långpromenader men som inte blir nipprig av att "bara" få leka fritt ibland.
    Jag vill kunna träna lite agility och lydnad men endast på "kul nivå" och har inga som helst önskemål om att bli bra utan bara på kul och social nivå.

Jag vill ha en hund som är tillgiven och som inte är några smitande utbrytarkungar.

Undrar om jag fick med allting nu???

jag tycker fransk bulldog är som klippt och skuren för oss när jag läser om den men fixar dom verkligen att gå på lite agility och lydnad?

När jag läser om minibullterriern så verkar den också bra men dom kanske blir lite fööör aktiva.

Om nån orkade läsa hit så tveka inte att berätta hur du tänker om mitt inlägg och mina önskemål.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 08:50
    stryk bullterriern från överskriften.

Jag är villig att höra på alla raser som stämmer in på mina beskrivningar av vad jag söker men Fransk bulldog väger tungt just nu.

• Svar på tråden fransk bulldog vs mini/bullterrier eller annat tips.
  • Annika02

Om du vill träna agility så är INTE Fransk bulldog nån hund för dig.
    Lydnad blir nog svårt också, dom är ju kända för att vara den mest envetna hund du kan tänka dig.
    Snarkar så man inte kan ha den i sovrummet- väcker hela familjen.
    Mycket fruncolosproblem,(svamp under tassar) men det har väl i princip alla "bull"hundar-bulldog,pittbull,bullterrier,bullmastiff..

Annars är det en jättemysig och charmig hund. Snäll med barn och rolig som bara den.
    Tycker om att gå i skogen på promenader, men har svårt med andningen på somrarna om det är varmt.Trånga andningsvägar. Då blir det kortisar istället.
    Jag ångrar inte min Fralla en sekund, men dom har fler problem än många andra hundar.

Ellas matte

• Lathundarna

Både bullen och frallan är duktigt envisa, vilket man bör vara på det väldigt klara med när man skaffar hund ur rasen. Har väl ingen direkt positiv erfarenhet av nån av raserna, vare sig som hundar eller som träningskompisar. De verkar väldigt... speciella

• gosmamman

Jag är ju absolut ingen brukshunds människa och söker till 95% en sällskapshund men vill som sagt kunna åtminstonde ta oss igenom en valpkurs. Grandisarna är ju också väldigt egensinniga och speciella.

Kollade på pincher (mellan och dvärg) förut för jag gillade formatet och tänkte att dom kanske var vad jag sökte men dom verkade såååå tjuriga, skälliga och inga barnhundar heller.

Annika: jag har läst, precis som du säger att frallorna inte får motioneras så mkt på sommaren. Gäller det typ hela sommaren eller kan man gå långpromenader sena kvällar och tidiga mornar innan värmen kommer och kanske mulna dagar som ligger runt 15+? eller är dom väldigt ansträngda hela tiden under sommaren?

Snarkar gjorde min GD också och vi har som regel i huset, inga djur i sovrummet men skulle den smita in skulle jag nog inte höra skillnad från karln ;o) och jag sover dessutom med öronproppar...alltid.

• Annika02

Nej, tidiga mornar och sena kvällar är okej på sommaren.
    Jag har med en blöt handduk som hon får ha om sig när det är som värst dagtid på sommaren.

• hundpuss

Det beror nog på lite hur pass aktiv du vill vara med din hund. Jag har haft en instruktör på brukshundsklubben som tävlade i lydnad med sin fralla. Så visst går det, även om frallorna mest är kända för sin envishet och att de är väldigt starka mentalt.

Låt inte pälsen hindra dig, du behöver inte ha pälsen såsom rasstandarden säger. Gör som du gjorde med din cocker, raka av pälsen. Det vet jag flera som gör.

Raserna som slår mig är mops, griffon-hundarna och bostonterrier.

Vill du ha en hund med lite mer energi i och kan tänka dig att ev ha lite pälsvård/trimma ner hunden säger jag cavalier king charles spaniel och löwchen. Cavalieren är en pigg och glad familjehund som älskar att vara med på alla aktiviteter, jag tränar lydnad med min. Löwchen är en ras som är som klippt och skuren för agility, med helt underbar personlighet. Även papillon är en trevlig liten hundras, de brukar också gilla agility.

Så jag tror nog att det beror lite på hur pass mycket du vill träna med din hund. Det finns många raser att välja mellan.

• gosmamman
    hundpuss skrev 2010-02-10 18:36:50 följande:
    Det beror nog på lite hur pass aktiv du vill vara med din hund. Jag har haft en instruktör på brukshundsklubben som tävlade i lydnad med sin fralla. Så visst går det, även om frallorna mest är kända för sin envishet och att de är väldigt starka mentalt.Låt inte pälsen hindra dig, du behöver inte ha pälsen såsom rasstandarden säger. Gör som du gjorde med din cocker, raka av pälsen. Det vet jag flera som gör.Raserna som slår mig är mops, griffon-hundarna och bostonterrier.Vill du ha en hund med lite mer energi i och kan tänka dig att ev ha lite pälsvård/trimma ner hunden säger jag cavalier king charles spaniel och löwchen. Cavalieren är en pigg och glad familjehund som älskar att vara med på alla aktiviteter, jag tränar lydnad med min. Löwchen är en ras som är som klippt och skuren för agility, med helt underbar personlighet. Även papillon är en trevlig liten hundras, de brukar också gilla agility.Så jag tror nog att det beror lite på hur pass mycket du vill träna med din hund. Det finns många raser att välja mellan.
    Absolut ingen spaniel, även om jag älskade min cocker så var det ingen hund för mig och jag antar att spaniels har en hel del gemensamma drag precis som terrier också har.
    Jag tycker papillon, cavalier och många andra småhundar är för pyttiga, för lite att ta i. Därför gillar jag ju frallorna för även fast dom är små så är det en "stadig bit".
    Boston terrier har jag faktiskt funderat på också och kan tänka mig en sån.

Men jag ska nog ta och gå på lite utställningar i sommar och bekanta mig lite mer med de raserna jag är sugen på.

Kul att du säger att en instruktör faktiskt tävlat i lydnad med en fralla.
    Jag har som sagt inga såna ambitioner. Till 95% vill jag ha en sällskapshund som följer med familjen på olika aktiviteter, är glad i barnen, hänger med mig på lite promenader och som kan ta sig igenom valpkurs och lita allmänlydnand, men det tycker jag att man ska kunna kräva av alla hundar "lite vanligt hundvett och hyfs" handlar det ju om i slutändan.
    Det där med agility är inget krav, det kan jag lika gärna skippa.
    Annika02 skrev 2010-02-10 16:24:00 följande:
    Nej, tidiga mornar och sena kvällar är okej på sommaren.Jag har med en blöt handduk som hon får ha om sig när det är som värst dagtid på sommaren.
    Toppen, precis vad jag ville höra. Mitt på dagen är man ju däckad själv också ;o)

Min gd brukade också ha en fuktig sval handduk på sig när det var som varmast. tror jag sett nån annons om ngt speciellt "svalknings täcke" också, verkar fiffigt.
  • hmcc

Något så oföljsamt som bullterriern har jag aldrig träffat.

Man får vara rätt "speciell" om man ska uppskatta rasen.

Det som liknar bullen mest är inte en annan hund utan dom har mer gemensamt med en betonggris.

• ModestyB

Om du redan kollat Bull&Terrier-raser så kanske du ska titta på Staffe lite?=)

De Bullterriers jag träffat kräver mycket fysiskt arbete och är till stor del enmanshundar. Miniatyrvarianten har lite väl dåliga resultat på MH + hälsa för att jag själv skulle intressera mig för dom.

Fransk Bulldog är roliga hundar, men där har jag svårt att tänka mig något vimsigare och mer ofokuserat*haha* dom jag känner är energiska yra clowner.

Staffordshire Bullterrier uppskattar jag personligen mycket för att de är generellt sett bra familjehundar (de exemplar jag känner, samt rasstandard). De är tåliga och envisa men går att träna lite lydnad och absolut agility med. Dessutom är det små charmtroll som är fysiska och gosiga (de jag träffat). De hänger med på det mesta och har ett robust men behändigt format.

• Jane Roe
    ModestyB skrev 2010-02-11 00:47:39 följande:
    Om du redan kollat Bull&Terrier-raser så kanske du ska titta på Staffe lite?=) De Bullterriers jag träffat kräver mycket fysiskt arbete och är till stor del enmanshundar. Miniatyrvarianten har lite väl dåliga resultat på MH + hälsa för att jag själv skulle intressera mig för dom.Fransk Bulldog är roliga hundar, men där har jag svårt att tänka mig något vimsigare och mer ofokuserat*haha* dom jag känner är energiska yra clowner.Staffordshire Bullterrier uppskattar jag personligen mycket för att de är generellt sett bra familjehundar (de exemplar jag känner, samt rasstandard). De är tåliga och envisa men går att träna lite lydnad och absolut agility med. Dessutom är det små charmtroll som är fysiska och gosiga (de jag träffat). De hänger med på det mesta och har ett robust men behändigt format.
    Tror också att det kan vara något :)

Engelsk. Staff. är ju inte heller så stor om du vill ha lite mindre hund TS.
    ¤- Kärlek är Perser -¤
Svar på tråden fransk bulldog vs mini/bullterrier eller annat tips.