fransk bulldog vs mini/bullterrier eller annat tips.
Hej, nu hoppas jag på svar från er som är riktigt hundintresserade och har mkt erfarenhet av hundar och helst raserna i fråga.
Vi är en familj med 2vuxna och 2 barn på 3,5 och 6,5 år och vi går i hundköpar tankar. Det är minst ett år kvar innan ett ev hundköp men jag gillar att vara ute i god tid med fakta sökande och planering.
Det är jag som står för det stora hund intresset och sambon tycker det är lite mysigt sådär och går gärna promenader men träning och riktig aktivering faller på mig.
Vi bor i hus i ett område (sista huset på gatan med skogen inpå knuten) och egen trädgård av normalstorlek.
Jag är uppväxt med schäfer men vill inte ha en brukshund. Jag har som vuxen hafr coccerspaniel (aldrig mer) gulliga och charmiga men sååå rastlösa och vimsiga och den jag hade var en riktig enmanshund 8eg var det min mammashund som jag tog över).
Tillsammans med min sambo skaffade vi sen en Grand Danois och jag älskar den rasen, flummiga, charmiga, goa och relativt lättlärda.
Jag skulle lätt kunna skaffa en sån igen men det blir inte förräns barnen är stora. En så stor hund passar inte i vårat liv just nu, jag vill inte behöva byta bil och jag vill ha en hund som min äldsta dotter kan rasta själv om några år när hon kan börja gå hem från skolan själv.
Absolut ingen långhårig hund då jag tycker pälsvård är det tråkigaste som finns (min coccer var alltid helrakad).
Jag vill ha en hund som gärna går med på långpromenader men som inte blir nipprig av att "bara" få leka fritt ibland.
Jag vill kunna träna lite agility och lydnad men endast på "kul nivå" och har inga som helst önskemål om att bli bra utan bara på kul och social nivå.
Jag vill ha en hund som är tillgiven och som inte är några smitande utbrytarkungar.
Undrar om jag fick med allting nu???
jag tycker fransk bulldog är som klippt och skuren för oss när jag läser om den men fixar dom verkligen att gå på lite agility och lydnad?
När jag läser om minibullterriern så verkar den också bra men dom kanske blir lite fööör aktiva.
Om nån orkade läsa hit så tveka inte att berätta hur du tänker om mitt inlägg och mina önskemål.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 08:50
stryk bullterriern från överskriften.
Jag är villig att höra på alla raser som stämmer in på mina beskrivningar av vad jag söker men Fransk bulldog väger tungt just nu.