Fler föräldrar som har det jätte lätt?! :)
Jag har en liten dotter på snart 5 månader och hittills har allt gått så otroligt enkelt! Jag skulle gärna vilja höra från fler föräldrar som tycker att bebislivet är en dans på rosor och kanske att vi kan luska lite i om det kan bero på nåt speciellt vi gjort eller så, som gjort att det blivit en positiv kedja. OBS! Det är alltså ingen skryt tråd för att klanka ner på de som har det tufft!
Vi kanske kan rada upp de olika "områdena" och beskriva hur vi haft det och hur det går. Lägg gärna till fler områden om ni kommer på!
Amning: Hon började amma på sekunden som de la henne vid mitt bröst och sedan dess har det fungerat utmärkt! Inga problem what so ever! Varken för henne eller mig.
Sömn: Vi samsov de första 3 månaderna. Sedan kom en bland period då hon ibland sov i sin säng och ibland i våran säng. Hon har egentligen ända från början kunnat somna själv om man legat bredvid henne, men först vid 3,5 månaders ålder testade vi att lägga henne vaken i sin säng - hon somnade in utan problem. och det är så det går till numera. Hon somnar själv i sin säng och sover där hela natten. Jag brukar amma henne vid 3-4 tiden på natten. Vi har aldrig använt några metoder så som att vagna till sömns eller liknande.
Humör: Hon har alltid blivit lugn i min famn, så inga skrikperioder har vi haft. När hon börjat skrika har jag bara hållit henne så nära, så nära och pratat med min lilla älskling. Försökt få henne att känna hur mycket jag älskar henne :) och det har alltid verkat lugnande. Hon är glad mest hela tiden, om hon inte sovit för lite, men det löser man ju enkelt.
Hmm... jag kommer inte på fler områden ju... Men jag är så otroligt nyfiken på vad det är som gör att saker flyter på så bra? Därför vill jag gärna jämföra med andra som har det så lätt! Jag inbillar mig att det beror på att hon fått så sjukt mycket närhet ända från start. Jag har inte läst en enda bok om uppfostran och har aldrig ens hållit i en bebis innan jag blev mamma själv. Så jag går helt på magkänslan.
Så alla njutningsföräldrar där ute, berätta hur skönt/lätt/underbart ni har det och vad ni själva tror att det beror på? :)