• Lotta72

Hur göra?

Hej!

Har en dotter på 14, snart 15 år. Hon tycker att hon ska få åka på festivaler, konserter och resor till Stockholm själv, och vi här hemma säger nej.. Ständiga bråk och diskussioner om detta. Hur gör ni andra i liknande situationer?

• Svar på tråden Hur göra?
  • The Black Lady

Säger NEJ såklart.... inget att diskutera!

• Majsan70

Ja det är ju ett NEJ såklart! Här åks ingenstans på egen hand i den åldern...ja om det inte är inom stadsgränsen då.

• nano

Aldrig, har ingen tonåring men tvärnej! Hon får vänta tills hon är 18 och skulle jag släppa iväg henne med stor movilja och "tvång" om att absolut ska ha sällskap av sina vänner så gott som hela tiden.

• abnocto

När min dotter var 15 fick hon åka till Stockholm på dagsturer själv med buss eller tåg. Ibland sov hon o hennes kompisar sov över hos hennes faster som bor en bit utanför Stockholm men med tunnelbanaavstånd. De "växer" av dessa turer även om man själv inte tycker om dem. Däremot har jag sagt ifrån när det gäller festivaler o annat med mycket bråk. Men till sommaren är hon 18 så då kan jag inget säga ;-(

• Eva Lilli

Nej!... om inte du följer med och hänger i bakgrunden. Mina grabbar har varit i på "mini-festivaler" i stan men då har jag krävt att vi träffas vid ett visst ställe med jämna mellanrum så jag har haft chans att kolla av läget (Tänk bara på att ofta funkar inte mobilerna för det är så många som ringer och smsar).

• levnadsglad

När jag var fjorton, femton, sexton fick jag fara själv på festival. Fast då har jag aldrig varit en "festare", utan var radikalnykerist fram till sjuttonårsåldern. Min mamma kunde lita på mig till hundratio procent, men om man tror att ens tonåring inte fixar ett sådant ansvar är det bara ett blankt NEJ.

Svar på tråden Hur göra?