• kiwifågel

Linslasagne utan att koka linserna?

Går det att göra en lasagne gjord på linser utan att koka dom innan?

Jag tänkte att de borde ju "koka" i ugnen och lasagnen är en med mycket vätska i, det är ett par burkar krossad tomat, hackad spenat och keso i röran.
  • Svar på tråden Linslasagne utan att koka linserna?
  • h8him

Tror du får ett dåligt resultat om inte lasagnen ska stå många timmar i ugnen och ha betydligt mer vätska.

• lunkentuss

röda linser ska ju koka i bara ca 4 min så det är nog inga problem. Gröna linser däremot ska ju koka länge, ca 45 min så dom hade jag kokat innan.

• kiwifågel
    h8him skrev 2010-02-10 17:39:55 följande:
    Tror du får ett dåligt resultat om inte lasagnen ska stå många timmar i ugnen och ha betydligt mer vätska.
    Ja, det var nästan det jag misstänkte när jag inte hittade någon info på nätet, så jag kokade helt enkelt linserna innan. 
    Tack för svaret!
  • lunkentuss

Sen beror det ju på hur mkt linser du ska ha i? Om du ska ha ca 200 gram linser i en stor form funkar det nog, men ska du ha mer behöver du nog mer vätska. En extra burk tomater eller så... Men som sagt röda linser ska ju bara kokas några minuter så ska du ha mkt i tar det ju inte lång tid o koka före =)

• kiwifågel
    himmelsflickan skrev 2010-02-10 18:00:49 följande:
    röda linser ska ju koka i bara ca 4 min så det är nog inga problem. Gröna linser däremot ska ju koka länge, ca 45 min så dom hade jag kokat innan.
    Oj, olika bud :)
    Jag får prova en liten sats någon gång, det vore ju toppen att inte behöva koka linserna, eftersom allt annat bara ska röras ihop. Det är röda linser jag använder.
  • kiwifågel
    himmelsflickan skrev 2010-02-10 18:02:16 följande:
    Sen beror det ju på hur mkt linser du ska ha i? Om du ska ha ca 200 gram linser i en stor form funkar det nog, men ska du ha mer behöver du nog mer vätska. En extra burk tomater eller så... Men som sagt röda linser ska ju bara kokas några minuter så ska du ha mkt i tar det ju inte lång tid o koka före =)
    Jag tog ungefär 3 dl okokta linser på 3 burkar krossad tomat, en halv påse hackad spenat och en stor burk keso, så röran är väldigt rinnig och borde kanske funka att koka i. Ska prova nästa gång, när jag inte är så hungrig ;)
  • lunkentuss

Är det en vegetarisk lasagne eller har du linser i köttfärsen? Om du blandar i köttfärsen kan du ju låta dom koka där i innan du rör ihop själva lasagnen =)

• lunkentuss
    kiwifågel skrev 2010-02-10 18:04:51 följande:
    haha, ja tålamodet är ju inte det bästa när man är utsvulten
  • kiwifågel
    himmelsflickan skrev 2010-02-10 18:06:13 följande:
    haha, ja tålamodet är ju inte det bästa när man är utsvulten
    Är veggolasagne, men tack för tipset ;)
    Ja, man vill inte gärna stå och göra om allt när man sitter och räknar minuterna tills maten är klar. Tur att det går så fort att göra det här receptet.
Svar på tråden Linslasagne utan att koka linserna?