• EEJ

Har du receptet till den här kakan??

Alltid när vi var i fjällen så bakade min mamma det vi kallade Pitpajkar. En sockerkasbotten i långpanna och på det så klickade hon ut en blandning av smör, kanel och havregryn och ställde in i ungnen.

Söker jag på Pitpajkar på Google kommer det bara fram ett slags anisbröd och det är INTE det jag söker.

Vet du kanske vad denna kaka kallas och till och med sitter på ett recept?

/Erika

• Svar på tråden Har du receptet till den här kakan??
  • murreior

Den här kanske?
    100 g rumsvarmt smör eller margarin
    2 ägg
    3½ dl socker
    3 dl mjölk
    8 dl mjöl
    4 tsk vaniljsocker
    4 tsk bakpulver

Röres ihop och trycks ut i en långpanna ca 30x40 cm

200 g smält margarin
    5 tsk kanel
    2 dl socker
    3 dl havregryn

Röres ihop och bredes ut över degen. Grädda i 225 grader i 15 minuter. Skär i rutor.

• murreior

Glömde säga att vi kallar den: havre kanel kaka

• EEJ
    murreior skrev 2010-02-10 17:57:15 följande:
    Den här kanske?100 g rumsvarmt smör eller margarin 2 ägg 3½ dl socker 3 dl mjölk 8 dl mjöl 4 tsk vaniljsocker 4 tsk bakpulver Röres ihop och trycks ut i en långpanna ca 30x40 cm 200 g smält margarin 5 tsk kanel 2 dl socker 3 dl havregryn Röres ihop och bredes ut över degen. Grädda i 225 grader i 15 minuter. Skär i rutor.
    Hmmm, trycks ut i en långpanna.... Blir det som en bulldeg? Den kaka vi brukar göra blir mer som en smet. Men annars ser det ju lovande ut, speciellt med smeten ovanpå!
  • k a t t a

Tänker du på pitepojkar kanske? det går att hitta recept på dem iaf på nätet, har själv aldrig ätit eller gjort dem dock.

• murreior
    EEJ skrev 2010-02-10 19:07:11 följande:
    Hmmm, trycks ut i en långpanna.... Blir det som en bulldeg? Den kaka vi brukar göra blir mer som en smet. Men annars ser det ju lovande ut, speciellt med smeten ovanpå!
    Det blir som sockerkaka Degen/smeten är lite fastare bara.
  • EEJ
    katta4 skrev 2010-02-10 19:09:24 följande:
    Tänker du på pitepojkar kanske? det går att hitta recept på dem iaf på nätet, har själv aldrig ätit eller gjort dem dock.
    ja du det kan det säket vara, men när jag söker på det så kommer det bara upp ett slags anisbröd och det är inte det jag söker...
  • EEJ
    murreior skrev 2010-02-11 07:43:47 följande:
    Det blir som sockerkaka Degen/smeten är lite fastare bara.
    Jag ska testa i helgen och se om det blir bra, jag tror inte att det samma recept som det som jag brukar göra. Men det kan ju blir lika gott ändå!
Svar på tråden Har du receptet till den här kakan??