• Anonym

Svamp, tips och råd!

Jag har haft återkommande svampinfektioner nu några månader tillbaka. Har testat canesten utan någon alls bättring, samt fluconazol en tablett i veckan i en månad, med resultat i kanske någon vecka efter behandling sen var det tillbaka .. nu ska jag äta fluconazol varje dag en månad.

någon som har tips eller råd att dela med sig? vitamin eller mineraltillskott? salvor, osvosv. allt!!

har (från infektionerna, eller innan, vet ej) ont precis baktill i slidöppningen, som en spricka/skada på slemhinnan. ge gärna också ge tips om det! antagligen är det någon form av vestibulit, då området är mkt ömt. fått detta från svampen, eller så hade jag det innan, vet ej. sex är inget att tänka på.

jag;
    tvättar jag mig endast med vatten, om ens det
    använder bara bomullstrosor
    sover utan trosor på nättera, går utan hemma på dagarna
    smörjer med barnolja, vitt vaselin och aloe vera gel
     (har en spricka, och antagligen någon form av vestibulit pga svampen.. mkt ont)
    äter inget socker, eller snabba konhydrater. äter jag bröd blir det knäckebröd.

tänkte också kolla att om man nu ska dricka alkohol någon kväll, alltså till fest .. vad för alkohol ska man välja isåfall?

tacksam för bra tips och svar!!

• Svar på tråden Svamp, tips och råd!
  • Anonym

Vad äter du i övrigt då?

• Anonym

Har du varit i kontakt med någon gynekolog och kollat upp dig. Så att det inte är någonting annat som ligger och spökar i bakgrunden?

OM du inte har det så rekomenderar jag dig verkligen att göra det.
    Dom borde dessutom kunna ge dig bra tips på salvor och liknande som borde vara bra.

Jag har själv haft en del problem med svamp. Fick sluta tvätta mig så ofta. Bara bomullstrosor. Sova utan trosor och allt det andra som du breskrev.
    Det som var/är konstigt för mig är att om mitt könshår blir för långt så får jag massor med problem. När jag håller håret kortare så blir det bättre.

• Anonym (***)

har du kollat ph värdet i underlivet?

• Anonym

Vad jag äter i övrigt .. vanligt mat, kött, ägg, sallad, långsamma kolhydrater osv. äter jag pasta äter jag fullkorn, men äter pasta väldigt sällan. äter jag bröd blir det knäckebröd.

Ja, jag har varit hos en gynekolog många gånger, senast idag då han kollade svampen. Vill ha tips och råd från andra som haft liknande problem, vad som hjälpte dom osv.

• Anonym

hur kollar man ph värdet?
    gyn säger att det inte är ngt fel på ph värdet.. men svampen trivs väl när det är för basiskt va? för surt är det nog inte i alla fall, flytningarna luktar inte ..

• Anonym (***)
    Anonym skrev 2010-02-10 19:56:34 följande:
    hur kollar man ph värdet?gyn säger att det inte är ngt fel på ph värdet.. men svampen trivs väl när det är för basiskt va? för surt är det nog inte i alla fall, flytningarna luktar inte ..
    Det finns test att köpa på apoteket. Oftast så får man fråga efter dom så dessa inte står framme.
  • Celiine

Är väl inget mirakelmedel direkt, men har du testat att tvätta och smörja med olivolja?
    Jag använder det alltid när jag duschar, har jag missat någon gång så kom infektionen som ett brev på posten! Dessutom är det ju bra mot småsår/sprickor.

Tillskott med havtorn ska tydligen vara bra för slemhinnorna, har dock inte testat själv.

Jag tyckte också att molkosan hjälpte. Vet inte om det var inbillning, men det kan kanske vara värt ett försök? Man blandar det i t.ex. juice, finns på hälsokostaffärn.

Det är inte roligt alls med dessa förbaskade svampinfektioner. Hade själv stora problem förut, men som tur var hjälpte fluconazol mig.

• Zezana

Pevaryl hjälpte mig förr i tiden (receptfritt på apotek) Står att den är mot fotsvamp, men är gyn. som sagt åt mig att använda den salvan..

Hoppas att du får ordning på allt, vet hur det känns att ha återkommande svamp..

• palmtree

jag har själv problem med detta men är på bättringsvägen. Jag har haft problem i över två år , men har ej haft någon infektion på ett halvår nu.

Så mina råd till dig är : 
    använd inte canesten och pevaryl, det förstör slemhinnorna vilket gör att man lättare får tillbaks svampinfektionen igen. vilket även fluconazol men inte i samma utsträckning.

bygg upp dina slemhinnor med ovesterin salva vilket innehåller östrogen. Gör som står på förpackningen.

avstå från sex en längre period, tills du känner dig helt bra. När du sedan börjar igen använd glidmedel som du trivs med.  Men det bästa enligt mig är vattenbaserat ( ej silikonbaserat) t.ex. liquid silk. Jag ska prova ett som heter o`my vilket ska vara bra om man har problem med svampinfektioner.

smörj in underlivet flera ggr per dag med t.ex. decubal,bephanten,locobase,rfsu calm. Prova dig fram och se vad som funkar för dig.

sluta att använda vanliga bindor ( innehåller kemikalier plus att det inte andas) Köp tygbindor (sök på google) med bambu i som är naturligt antibakteriellt och de är mjuka och andas. Finns även trosor i bambu som är väldigt sköna.

köp lactal och använd innan mens ( balanserar ph så att svampen inte trivs). Jag har blivit stor konsument av lactal , inte för att jag har illaluktande flytningar utan för att få ett ph värde som inte svampen trivs i. Den minskar ju även irritationer och återfuktar. Även bra att ta innan eller efter sex.

Du kan ju även gå till en näringsterapeut, vad det gäller maten. Gick till en i göteborg som var väldigt bra . Jag fick börja med en speciell candida diet, magen blev mycket bättre men vet ej om det hade någon effekt när det gäller svampinfektionerna.

lycka till!!

• palmtree

förresten om det med alkohol, inte öl eller vin eller nått annat med jäst i. Jag brukade dricka bacardi razz blandat med loka med någon god smak och i med några hallon, det var rätt gott! 

• Anonym

Jag fick enorma problem med svamp för ett par år sedan. Fick behandla med receptbelagd tablett jag tog en gång i veckan i en månad, tyvärr har jag helt glömt namnet.
    Sen fick jag även rådet av gynekologen att smörja med Propyless flera ggr per dag, för den salvan verkar tydligen lite både mot bakterier och svamp, och faktiskt hjälpte det! Men det tog lång tid och det blev återfall vid något tillfälle.

För mig var det utlösande faktiskt en kris eftersom jag skiljde mig i samma veva, så jag tror att det var min kropps sätt at regare på at jag var så mentalt slut.

• Anonym (undrar)
    Anonym skrev 2010-02-12 13:14:54 följande:

Jag fick enorma problem med svamp för ett par år sedan. Fick behandla med receptbelagd tablett jag tog en gång i veckan i en månad, tyvärr har jag helt glömt namnet.
    Sen fick jag även rådet av gynekologen att smörja med Propyless flera ggr per dag, för den salvan verkar tydligen lite både mot bakterier och svamp, och faktiskt hjälpte det! Men det tog lång tid och det blev återfall vid något tillfälle.

För mig var det utlösande faktiskt en kris eftersom jag skiljde mig i samma veva, så jag tror att det var min kropps sätt at regare på at jag var så mentalt slut.

Hur vet du att det hjälpte med propyless om du åt medicinen? Antar att det var diflucan.
Svar på tråden Svamp, tips och råd!